Hej,java script:emoticon(':o')
Jag äger kanske 25 olika Hoyor och har under 7-8 år haft dem och skött dem utan problem. Jag anser mig väl ha ganska bra koll på hur man sköter krukväxter i allmänhet och Hoyor i synnerhet.
I februari särade jag på en samplantering av tre olika sorters Hoyor (brukar inte plantera dem tillsammans men gjorde det i detta fall på grund av platsbrist i fönstret) och planterade om dem i tre olika krukor. De såg redan vid omplanteringen ganska trötta ut, men jag tänkte att de skulle piggna till med ny jord.
Men nu har två av dem dött - det ser ut som att de har torkat ut helt trots att jag har vattnat som jag brukar - en till två gånger i veckan beroende på hur torr jorden har känts. Jag bytte jord för två veckor sedan för att jag såg att de såg så torra ut, men det gjorde ingen skillnad. Trots att jorden var helt genomvattnad och fuktig så förblev bladen helt uttorkade och nästan genomskinliga. Det kändes som att de inte kunde ta upp varken vatten eller näring, som om någonting hade hänt med rötterna.
Min fråga är om det är någon som kan veta vad som har hänt. Jag är orolig för att de har råkat ut för någonting som kan smitta mina andra hoyor, men jag kan inte hitta några löss eller någonting. Jag behandlade alla hoyor med Provadopinnar i mars.
Vad ska jag göra - hur ska jag kolla så att mina andra hoyor inte blir drabbade? De två nu döda hoyorna är två småbladiga varianter, kommer inte ihåg vad de heter, och de har stått nära kanske 10 andra hoyor.
Lite orolig känner jag mig, för nyligen blommade min macgillivrayi för första gången på 5 år och jag vill gärna se den blomma igen, den var helt fantastiskt vacker med 8 cm stora blommor i vinrött och vitt.
Tacksam för svar...