Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Varför dör mina Hoyor?
          frugb
          Inlägg 23-04-2005, 22:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 171
          Medlem nr: 5 241

Hej,java script:emoticon(':o')
          Jag äger kanske 25 olika Hoyor och har under 7-8 år haft dem och skött dem utan problem. Jag anser mig väl ha ganska bra koll på hur man sköter krukväxter i allmänhet och Hoyor i synnerhet.

I februari särade jag på en samplantering av tre olika sorters Hoyor (brukar inte plantera dem tillsammans men gjorde det i detta fall på grund av platsbrist i fönstret) och planterade om dem i tre olika krukor. De såg redan vid omplanteringen ganska trötta ut, men jag tänkte att de skulle piggna till med ny jord.

Men nu har två av dem dött - det ser ut som att de har torkat ut helt trots att jag har vattnat som jag brukar - en till två gånger i veckan beroende på hur torr jorden har känts. Jag bytte jord för två veckor sedan för att jag såg att de såg så torra ut, men det gjorde ingen skillnad. Trots att jorden var helt genomvattnad och fuktig så förblev bladen helt uttorkade och nästan genomskinliga. Det kändes som att de inte kunde ta upp varken vatten eller näring, som om någonting hade hänt med rötterna.

Min fråga är om det är någon som kan veta vad som har hänt. Jag är orolig för att de har råkat ut för någonting som kan smitta mina andra hoyor, men jag kan inte hitta några löss eller någonting. Jag behandlade alla hoyor med Provadopinnar i mars.

Vad ska jag göra - hur ska jag kolla så att mina andra hoyor inte blir drabbade? De två nu döda hoyorna är två småbladiga varianter, kommer inte ihåg vad de heter, och de har stått nära kanske 10 andra hoyor.

Lite orolig känner jag mig, för nyligen blommade min macgillivrayi för första gången på 5 år och jag vill gärna se den blomma igen, den var helt fantastiskt vacker med 8 cm stora blommor i vinrött och vitt.

Tacksam för svar... ohmy.gif

--------------------
          Välkomna att läsa om min gamla trädgård på ön! http://frugb.tradgardsblogg.se

Citera
          Marie_76
          Inlägg 23-04-2005, 22:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 5 410

Är själv nybörjare, men läste någonstans om Hoyor som dog oförklarigt. På samma sätt som du beskrev, tror att dom hade fått någon rotskada/angrepp. TRIST att 2 har dött, förstår din oro, hoppas någon vet exakt vad det är som är fel så att du får hjälp omgående! unsure.gif

--------------------
          Ett säkert svar, kan dölja en ocean av okunskap

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 24-04-2005, 09:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Själv har jag haft hoyor som torkat ut så där. Då har rötterna varit alldeles fnöskiga trådar. Vet inte varför det har blivit så. Men, jag har klarat dem genom att ta sticklingar.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          maimiti
          Inlägg 25-04-2005, 08:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 431
          Medlem nr: 389

Det kan hända att rötterna lägger av utan att man kan hitta någon egentlig anledning. Det kan vara att man vid något tillfälle vattnat för mycket så att rötterna stått blöta och drabbats av röta. Det är inte alltid man märker att man gjort det eftersom jorden torkar upp av sig självt efter ett tag, i synnerhet på vintern när det är torrt i luften.

Det kan vara det precis motsatta också. Vissa hoyor vill aldrig torka ut då rötterna kan ta skada av det istället. Ex Hoya australis och macgillivrayii lär vara sådana (har aldrig testat så jag har ingen personlig erfarenhet själv) och Hoya caudata är det.

Jag har själv drabbats av att rötterna "bara dött" utan att det varit fråga om några rotlöss. I mitt fall tror jag att det berodde på oregelbunden vattning i kombination med drag... vintertid är det ingen hit så att säga. En av mina ampelhoyor vet jag att jag glömde vattna rätt länge, och den tillhörde kategorin "jag vill ha vatten ofta".

Mitt tips är att ta skott på de drabbade och helt enkelt försöka rädda det som räddas kan.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon