Hej hopp,
Intressant - men det borde gå!
Utomhustemometern är liksom en gammeldags termometer och man kan lämna den ute året runt, men det borde gå med Din variant med bara man sticker ner den en liten bit i jorden och låter dne ligga ett tag. Snabbsvar ;-)
Aha- men jag tänkte mest på utbredningen - platsen tomaterna tager. I min skalle har jag fortfarande bilden av en annen mans system - det var innan pallkrageriet och det är nämligen Odla i Ruta elelr 'Square Foot Gardening' av Mel Bartholomew. Han satte alltid di höga växterna på ena sidan - oftast kortsidan av pallkragen och så satte han de lägre växterna framför så att alla fick sol. Om man nu tänker sig att Du har långsidan av pallkrageriet emot väggen så blir det två plantor som inte trängs eller inkräktar på varandra. Blåsigheten är nästan det som senare bestämmer hur bra plantorna kommer att utvecklas ( förutom sol och temp då) - lite armeringsnär vid sidan av pallkragen är ju int ehelt tokigt, för att binda upp dem på om Du inte vill ha dem dirket på väggen. Elelr käppar - vilket som.
Fiberduk fleeera lager - - sätter Du svart palst på jordne så kanDu ju bara göra hål för plantering, det spar ogräsrensandet och håller jorden avrmare PLUS att den gör så att jorden inte torkar ut så fort. Lite svårt att smyga dit gräsklipp bara men lite får man offra elelr så tar Du fort den mitt i sommaren för ogräsets skull går det bra med dagstidningar och dem kan man ju lägga gräskipp på!
Hälsar Ingrid
|