Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Gräsmatta! Hur/när?
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 24-03-2003, 10:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Vi har en slybeväxt del av trädgården som vi skall göra om till gräsmatta. Men hur går man bäst tillväga för att nå ett bra resultat och vilken tidpunkt är lämpligast? (Zon 1)

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 24-03-2003, 10:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Det beror helt på din ambitionsnivå!

På en sommarstugetomt vi hade tidigare "analde" jag den enklast tänkbara gräsmatta. Jag tog ner slyet (mest sekatör lite såg). Krattade bort småstenar och annat löst skräp. Sedan klippte jag med handgräsklippare, högt ställd.
          Min familj skrattade åt mig och sa "sådana använder man på gräsmattor". Dett arbete påbörjades tidigt på våren och till semestern var där något som såg ut som en gräsmatta och nästa år gick det att spela krocket där.

Vll du ha en elegantare matta kan du jobba hur mycket som helst. Och lägga ut hur mycket pengar som helst.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 24-03-2003, 11:50
          Länk hit: #3

Medlem

Nja - ambitionsnivån är att det skall bli en gräsmatta av normal "villaområdeskaraktär", inget fotoobjekt men ej heller en ojämn gles och ogräsfylld kortklippt äng...

Förstår du då bättre hur jag menar Louise?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 25-03-2003, 10:29
          Länk hit: #4

Medlem

Okej!
          "kortklipt äng" var nog en bra beskrivning på min sommarstugematta. Jag försöker igen.

Börja nu.
          Bort med slyet. Sly är egentligen vedartade stammar med diameter under 2 cm. Antar att du har lite grövre pinnar också. Stubbar bort (om sådana finnes). Djupare än några cm behöver du inte gå. vill du elda riset bör du tala med grannarna först....

Jämna till. Stenar bort, gropar fyll, vält, kratta, vält. Detta skall göras först efter tjälen släpt helt.

Så. Detta dock först när jorden blivit varmare, sådär 10 grader

Vänta

Till sist ett råd från en lat tant, välj en enkel fröblandning. Dom tjusigare kräver en massa arbete.

Lycka till

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 25-03-2003, 12:03
          Länk hit: #5

Medlem

Ok - då är jag med!

Det är mycket sten och gammal makadam från när huset byggdes som jag känner att jag kommer att lägga en manålder på att plocka bort.

Vad tror du om att täcka detta med ett lager matjord? Vi har en kontakt på matjord där jag kan köpa några lass, men man blir ju avskräckt när det i andra trådar varnas för opacketerad jord som sägs vara full med små bitar av rotskott - är detta lika farligt när man anlägger gräsmatta eller är det ett problem först och främst när man skall ha jord till rabatter?

(Det är ju lite jobbigt att köpa matjord i 50 liters säck när man skall täcka ett område som skall bli blivande gräsmatta och är ett 200-300 kvm stort...)

Vad göra?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 25-03-2003, 12:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Å du är heeelt säker på att du ska ha gräsmatta laugh.gif blink.gif wacko.gif

Så går det säkert an med ett lass "matjord"

Underlag makadam ......det är ju perfekt för en massa annat

Hos mej ska det inte sås ett strå gräs mer ohmy.gif utom prydnadsgräs förstås biggrin.gif
          Tvärtom är mitt mål att gräsmattan ska försvinna helt o hållet

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 25-03-2003, 13:28
          Länk hit: #7

Medlem

Nja, njo, njae, men det är en kostnadsfråga för vi har 4000 kvm trädgårdstomt med blandat gräs, rabatter och altaner och denna del på ytterligare ett par hundra kvm är en vild del som aldrig blivit iordninggjord. Visst hade det blivit snyggt med ett enda stort stenparti med gångar och "hyllor" så man slipper gräset - men hur genomför man det på en skala...innan slyn växer igen ytterligare en gång?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 25-03-2003, 13:55
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Tänkte mer på woodlandhållet då -och att du drar upp plantorna själv laugh.gif
          I ditt nya orangeri biggrin.gif Frö är inte så dyrt

Ja det gäller att vara snabbare än naturen -så sant........ biggrin.gif
          Har ett sånt projekt på g i vår ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 25-03-2003, 14:08
          Länk hit: #9

Medlem

Nja, det är inte en del man normalt ser när man är i huset/trädgården utan utanför och dessutom en mycket blåsig söderslänt - känner inte att det är de bästa förutsättningarna för ett woodland - som jag personligen älskar tanken av, fast på rätt ställe!

Har du andra idéer som man mäktar med utan att det blir oöverstigligt?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 25-03-2003, 15:21
          Länk hit: #10

Medlem

Vad är slyet ???

Finns här nåt som man kan gallra ut och låta växa till riktiga träd??

Jag är ingen vän av gräsmatta, svarar bara på den fråga som ställs. Har du redan en massa gräs är det kanske en liten skoksdunge du skall ha här. Om vi undviker sådana där betungande utlänska begrepp....Några träd, några vindtåliga och torktåliga buskar så har hu ett bekymmersfriare hörn som kanske stoppar vind och insyn lite grand.

Skall du ändå göra gräsmatta funkar det säkert med ett lass jord på mackadammen

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 26-03-2003, 09:40
          Länk hit: #11

Medlem

Slyet består till mesta delen av många års resultat av ständigt fallande ekollon... wacko.gif wacko.gif det är väl ett par tusen åtminstone men även av självsådd sälg ÖVERALLT. Dessutom finns stubbar i oändlighet kvar av "kryptall" som fick växa vind för våg under 25 år som vi tog bort när vi flyttade in (tog bort och tog bort - vi sågade ner dem i marknivå så alla stubbar och underliggande beståndsdelar är ju kvar).

I övrigt finns det ett mindre antal stora träd kvar som skall behållas så vi vill helst ha någonting på denna ytan som blir lättskött eftersom det inte syns "innifrån" tomten utan bara utåt. Men som det är nu blir det ett ständigt röjande varje år för det växer så det knakar av saker och ting som vi inte tycker ser snyggt ut...visst har vi gräs i oändlighet på resten av tomten, skulle helst vilja slippa att få mer att klippa TRO MIG, men att anlägga en gräsmatta jämfört med vacker välfylld rabatt skiljer en DEL i pris när vi talar om en yta på ca 200-300 kvm...

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 26-03-2003, 18:04
          Länk hit: #12

Medlem

En ekskog rolleyes.gif
          Sen' kan du ha grisar som äter ekolllonen och sälja skinkan som den där spanska......

En gräsmatta är kanske inte en så dum idé i alla fall wacko.gif Så länge....gräsklipparen tar nog kål på sälgen och sen'....... wink.gif

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 21:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon