Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Monarki eller inte?, I Sverige...
          Diabolique
          Inlägg 12-05-2005, 23:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

Är det rätt att vi har ett system i Sverige som tillåter att man föds till en maktposition i samhället?

Visst kan mna tycka att kungahuset inte har så mycket makt, men de ska ändå representera befolkningen och få en hel del pengar för detta.

Hör inte kungar och drottningar och prinsar och prinsessor hemma i sagovärlden från långt, långt tillbaka i tiden?

vad tycker ni?

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 12-05-2005, 23:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Hanna!
          Vänd på det: Är det rätt att den som har ekonomisk makt får ta kontrollen?? (läs USA afrika mm..)

Citera
          Orchid
          Inlägg 12-05-2005, 23:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 490
          Medlem nr: 3 919

Rent spontant tänker jag på allt man kunde göra för pengarna som kungafamiljen får i "lön"..

Sen så tycker ju vissa att det är viktigt att ha kungafamiljen som en symbol/representant för Sverige, själv längtar jag efter den dagen monarkin avskaffas.

--------------------

"Be the difference that makes the difference, you are the difference"

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 12-05-2005, 23:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Diabolique @ 13-05-2005, 00:02)
          Är det rätt att vi har ett system i Sverige som tillåter att man föds till en maktposition i samhället?

Visst kan mna tycka att kungahuset inte har så mycket makt, men de ska ändå representera befolkningen och få en hel del pengar för detta.

Hör inte kungar och drottningar och prinsar och prinsessor hemma i sagovärlden från långt, långt tillbaka i tiden?

vad tycker ni?

Och en president eller liknande är gratis då?? eller mer lämpad att representera Sverige bara för att han/hon har egna ambitioner?? En svensk Bush vore läckert..........
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Hannele
          Inlägg 12-05-2005, 23:23
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Diabolique @ 13-05-2005, 00:02)
          man föds till en maktposition

Vilken makt?
          Visst ska vi ha en kung. wub.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 12-05-2005, 23:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

nej en dronning

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Diabolique
          Inlägg 13-05-2005, 00:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (Anki på Öland @ 13-05-2005, 00:21)
          Och en president eller liknande är gratis då?? eller mer lämpad att representera Sverige bara för att han/hon har egna ambitioner?? En svensk Bush vore läckert..........
          Anki

En president är folkvald.
          I annat fall skulle jag kalla honom/henne diktator.

Men du kanske har rätt...
          Det kanske finns något i generna hos adliga familjer (särskilt av kungligt blod) som gör de mer lämpade att representera vårt land.

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          Posse
          Inlägg 13-05-2005, 00:19
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

smile.gif Jag är för den
          Den Kungliga Familjen.

Citera
          shiva
          Inlägg 13-05-2005, 02:01
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 218
          Medlem nr: 5 434

Men vad är det som är så jobbigt med kungafamiljen? ska vi bygga om alla slott till bostadsrätter? Jag vet inte var Du kommer ifrån, men om du tycker att det är en ekonomisk fråga, åk till Stockholm och se alla illegala invandrare som våldtar systemet och kostar mer än slottet någonsin kommer göra. Dina inlägg om växter är inteligenta och vetgiriga, men låt slottet vara när det finns mycket större problem,

Citera
          Ralf
          Inlägg 13-05-2005, 05:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Diabolique @ 13-05-2005, 01:12)
          Det kanske finns något i generna hos adliga familjer (särskilt av kungligt blod) som gör de mer lämpade att representera vårt land.

Gener som visar sig i form av taskig allmänbildning och dyslexi.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          KURT
          Inlägg 13-05-2005, 06:21
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Posse @ 13-05-2005, 01:19)
          smile.gif  Jag är för den
          Den Kungliga Familjen.

Då skall vi väl också ha med länken till Republikanska föreningen. Förövrigt är det ju intressant att författaren Vilhelm Moberg, som på många sätt representerar något av det svenskaste svenska. Också var en av de största förkämparna för republik. Från listan över länder med arvsmonarkier, kan man se att det är mycket få länder med arvsmonarki, och eftersom det kanppast kommer att tillkomma nya, så är det bara en tidsfråga innan det är avskaffat.

Citera
          amaira
          Inlägg 13-05-2005, 06:36
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Ralf @ 13-05-2005, 06:29)
          Gener som visar sig i form av taskig allmänbildning och dyslexi.

Ojojoj Ralf ohmy.gif ibland kan du kasta in brandfacklor! tongue.gif laugh.gif

"Taskig allmänbildning" tror jag inte på vad gäller vår kungafamilj. Tvärtom!

Men framför allt det där med "dyslexi" mad.gif Vad menar du med det egentligen!? *tror minsann att en förskräcklig "fördom" lyser igenom där*

Som en liten upplysning bara, så betyder dyslexi inte detsamma som obegåvning. Tror du verkligen det?? ohmy.gif

Jag tror bestämt, att din "allmänbildning" skulle behöva ett lyft rolleyes.gif .
          (kanske en "skugga" när vi nu talat om såna i en annan tråd rolleyes.gif )

Kramisar biggrin.gif biggrin.gif från amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          krellus
          Inlägg 13-05-2005, 06:51
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Jag är superskeptisk när det gäller politiker så det känns på något sätt skönt att kungen ändå är kungen.

Han har som sagt ingen direkt makt och är många gånger mera sympatisk än den stadsminister vi har...

Historiskt intresserad och tror starkt på traditioner så jag vill att kungahuset finns kvar.

Någon hånade(?) dyslexi vilket var lågt... Har inget med obegåvning att göra. Vem som helst kan födas med detta problem.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          amaira
          Inlägg 13-05-2005, 07:07
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (krellus @ 13-05-2005, 07:51)
          Någon hånade(?) dyslexi vilket var lågt... Har inget med obegåvning att göra. Vem som helst kan födas med detta problem.

Och mer ändå, många kan komma långt med detta problem!!

En av mina stora (och sällsynta) "idoler" var (är?) vd på Sånga Säby Kurs och Konferens här ute på Mälaröarna.

Jag höll på med ett projekt då jag samarbetade en del med (bland andra)honom. Han imponerade storeliga, både i sitt ledarskap och sin sociala förmåga, i sin ärligahet och uppriktighet och styrka, och i sitt nytänkande och i sin intelligens HURRA för såna människor som ledare och chefer!!! Döm om min förvåning - när han inte kunde stava...

Men flera internationella utmärkelser fick de för sina arbeten!!!

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 13-05-2005, 07:13
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jag tycker att det känns så föråldrat med kungar, drottningar, prinsar och prinsessor. Nog behöver man någon som representerar Sverige men något slag av omorganisation hade behövts för att modernisera hela begreppet.

Kanske skulle man ha folkvalda representanter som är lämpade för jobbet.

Det kan ju också vara så att det upplevs som en oerhörd börda att födas till blivande kung/drottning. Det hade man sluppit om man istället valdes efter sin kompetens.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          krellus
          Inlägg 13-05-2005, 07:21
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Och vem ska välja vem som är representativ?

Nu går vi raskt in på att riskera få en politiker till denna post och det är INGEN höjdare... tycker jag i alla fall.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          amaira
          Inlägg 13-05-2005, 07:25
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Rossi @ 13-05-2005, 08:13)
          Jag tycker att det känns så föråldrat med kungar, drottningar, prinsar och prinsessor. Nog behöver man någon som representerar Sverige men något slag av omorganisation hade behövts för att modernisera hela begreppet.

Kanske skulle man ha folkvalda representanter som är lämpade för jobbet.

Det kan ju också vara så att det upplevs som en oerhörd börda att födas till blivande kung/drottning. Det hade man sluppit om man istället valdes efter sin kompetens.

Ja, föråldrat - eller leva med traditioner? ALLT behöver väl inte göras om i "modernitetens" tecken? Eller...

Folkvalda representanter ... kanske just kungen och drottningen skulle bli valda, vilka kan ha en bättre "bakgrund" som kompetens, än de?

Kostar, det gör ALLA. Som sagt, det är i alla fall ingen "maktfullkomlig Bush" som hamnar på posten. Inte heller några som drivs av behovet att "få visa upp sig".

Och "bördan" att födas som ... Den sists som upplevde det som en börda, var väl Drottning Kristina på 1600-talet, men hon abdikerade ju.

Det finns värre "bördor" att födas in i, och önskar man andra människor slippa orättvisa bördor, så är det bättre att haka upp sig på alla dessa barn som far illa i dysfunktinella familjer! Med droger och alkoholberoenden till exempel.

Om kungafamlijen "inte ville" så kan pesonerna faktiskt SJÄLVA kliva ut ur rollerna (till stor del, "kändis" och offer för skvallerpressen komemr de ävl aldrig ifrån, men det behöver man inte vara kung för). Om deras ovilja var bestående djup och seriös alltså.

Tänker amaira, som är lite svag för "sagor" och traditioner och "att ha rötter".

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 13-05-2005, 07:26
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Rossi @ 13-05-2005, 08:13)

Tyvärr kan man faktiskt bli statsminister utan att besitta den kompetens man behöver trots att man är vald. Det har bevisats vid ett flertal tillfällen

Då kan det ara ganska praktiskt att ha personer som ägnat hela sitt liv åt att lära sig den cermoniella etikett som krävs vid stasbesäk och andra kontakter med andra länder.

Citera
          Ljusalfheim
          Inlägg 13-05-2005, 07:36
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 308
          Medlem nr: 869

kungahuset SKA vara kvar! unsure.gif wub.gif
          Det handlar ju om landets identitet! Dessutom är jag inte så säker på att de kostar så mycket som vi tror att det gör. En vän till mig hävdar bestämt att vi faktiskt vinner rent ekonomiskt på kungahuset. Det är väl ett slags varumärke för Sverige och turister älskar väl gamla kungar och dylikt? rolleyes.gif
          Men vad vet jag smile.gif

--------------------
          Martin, Umeå

Tycker du om Orkidéer?
          En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).

Citera
          JonasQ
          Inlägg 13-05-2005, 07:51
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

sedan ska vi ju oxå komma ihåg att det var kungar och högadel som roffade åt sig land och rikedommar långt tillbaka i tiden som delvis ligger som grund för sveriges välfärd idag. Och visst är slottet ett stort turistdragplåster, speciellt från länder som inte har monarker.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 22:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon