Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilket sommaräpple?
          Xite
          Inlägg 13-05-2005, 20:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 5 771

Jag tänkte plantera ett äppleträd med sommarfrukt i år. Vilka sorter tycker ni är godast? Vad skulle ni satsa på i zon fyra?

Citera
          zaaritha
          Inlägg 13-05-2005, 20:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Summerred, Transparant Blanche, Aroma..........

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-05-2005, 20:36
          Länk hit: #3

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Alla trädgårdar måste ha Transparente Blanche smile.gif *tycka*
          Borde vara ok i din zon också.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Xite
          Inlägg 13-05-2005, 21:21
          Länk hit: #4

Medlem

Jodå, det fungerar bra. Men är de inte lite tråkiga ändå?

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-05-2005, 21:34
          Länk hit: #5

Validating

Tja, jag anser på fullt allvar att den är en av de godaste och bästa sorterna att äta direkt från trädet smile.gif Även om den är lite bleknosig och en del tycker att den tämligen vanlig och ospännande.
          Har inte så många andra tidiga sorter hemmavid, men Säfstaholm är också ok. Och där kanske PJ Bergius är en bra variant eftersom den är klarrödare. Hampus kan vara en annan lämplig sort.

Har som synes noll koll på nyare sorter, eftersom dessa inte intresserar mig mycket smile.gif Åtminstone inte just nu.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Xite
          Inlägg 13-05-2005, 21:52
          Länk hit: #6

Medlem

Jag tycker att transparent blanche är godast innan de blir glasiga - och den tiden är aldeles för kort. Men ska vi vara ärliga, så kan jag väldigt lite om olika svenska äppelsorter.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 13-05-2005, 21:55
          Länk hit: #7

Medlem

Håller med! T B bör ätas halvmogna, då är de jättegoda!!
          Summerred är också jättegoda (tycker jag), fast de bör ätas mogna......... smile.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-05-2005, 22:33
          Länk hit: #8

Validating

CITAT (Xite @ 13-05-2005, 22:52)
          Jag tycker att transparent blanche är godast innan de blir glasiga - och den tiden är aldeles för kort. Men ska vi vara ärliga, så kan jag väldigt lite om olika svenska äppelsorter.

Ja, det har du helt rätt i. Så fort man tar av dem från trädet så tappar de dessutom i kvalitet tycker jag, det är ingen frukt jag har liggande inne för länge. Det är nog ingen slump att det är så svårt att köpa bra TB i affär eller på torg sad.gif

Jag tycker det är svårt att rekommendera bra "sommaräpplen" sad.gif Skulle gärna haft fler sådana själv. Vi har väl nån astrakan tror jag, den är relativt tidig, men där kan man verkligen snacka om äpplen med kort livslängd. De hinner övermogna på tiden det tar från att plocka dem tills man fört handen till munnen ungefär. Men de är ljuvliga. Vi vet inte exakt sorten tyvärr...har försökt få den identifierad, ska nog försöka i höst igen. Med bilder på blommor osv.

Med sommaräpple så får man nog räkna med att de inte har så lång växtsäsong. Jag vet ju inte hur din trädgård i övrigt ser ut, men kanske ett familjeträd kan vara ett alternativ? Förutsatt att det verkligen är friskt när man köper det, det sägs ju att riskerna för sjukdom är större där. Hade jag dock bara plats för 1-2 trän så hade ändå ett familjeträd varit ett självklart val.

Summerred har jag aldrig provat, men den verkar ju rätt så intressant efter vad man läst om det. Ganska små och med god doft, men jag såg nånstans att de var för zon I-III, fast, det kan ju ha uppjusterats.

--------------------
          zon2.5

Citera
          zaaritha
          Inlägg 13-05-2005, 22:43
          Länk hit: #9

Medlem

Här är zon 4, men summerred bär bra m frukt!

Citera
          Xite
          Inlägg 14-05-2005, 09:31
          Länk hit: #10

Medlem

Hur är summerred i köttet? Jag gillar inte mjöliga sorter. familjeträd kan vara en god idé. Men jag vet inte om det är någon större poäng hos mig egentligen. Jag har plats för ett par träd till. Har ett Lobo sedan tidigare. Min absoluta favorit!

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-05-2005, 10:23
          Länk hit: #11

Validating

Om du har ett Lobo och det funkar bra (med tanke på skorv etc) så kanske Melba kan vara ett alternativ. Vi har ett Lobo och ett Melba och de är inte heeelt olika. Ja, olika till färgen...etc, men även Melba är aningen "krispigt", om man inte tar det för sent. Sorterna kommer väl från samma kanadensiska plantskola tror jag. I jämförelse med Transparente Blanche så är de ett par veckor senare i mognad har jag för mig, men de kan å andra sidan hänga kvar på träden nån månad längre också. Melba finns även i en röd variant. Zon I-V.

Här är en bild från vår trädgård förra året, på just ett Melba-äpple.

Ett ganska ljust Melba sommaren 2004. De brukar bli en liten aning rödare. I bakgrunden skymtar ett Transparente Blanche-träd.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-05-2005, 11:21
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Lobo får nästan alltid kraftigt med skorv tyvärr.
          Om du funderar på olika sommar/tidiga höstäpplen, ta med Oranie bland alternativen också. Mognar något senare än Transparente Blanche men håller sig längre.

Jag tycker inte att något sommaräpple ligger på topp i smak, men man måste naturlitgvis ha och äta dem!

Oranie nästan måste man ha om man inte har en sort tidigare som ger illröda knoppar länge, och skålformade mycket distinkta blommor.

--------------------

Citera
          JonasQ
          Inlägg 14-05-2005, 14:55
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 3 435

Fick 3 Aroma förra hösten men har ingen aning om hur de ser ut och smakar. Är de alltså sommar äpplen? Smak/utseende?

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-05-2005, 15:18
          Länk hit: #14

Medlem

3 stycken, det var många! Som tur är kan man lagra Aroma, åtminstone till januari eller så. Mognar i oktober.

Vackert, grönt med röda strimmor, ganska stora frukter, motståndskraftig mot flera vanliga sjukdomar, hårt och gott äpple.

Går numera att köpa också eftersom odlarna satsar på det som ett skorvfritt äpple.

--------------------

Citera
          zaaritha
          Inlägg 14-05-2005, 19:13
          Länk hit: #15

Medlem

Summerred är saftigt, tycker jag.......

Citera
          Eminor
          Inlägg 17-05-2005, 10:00
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 5 660

Sävstaholm tycker jag är väldigt tråkiga! Goda veckan innan de mognar, sen blir de mjöliga jättefort.

Oranie skulle jag nog välja.

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-05-2005, 15:53
          Länk hit: #17

Validating

Oranie är ett fint äpple... det kan rekommenderas vad gäller blom och smak. Fast det verkar ge skörd ojämnt:/ Har funkat dåligt hemmavid ett par år nu. Men de äpplen som blivit ser friska ut. Men hur tidigt är det egentligen? Tycker jämt det tar fasligt lång tid på sig att mogna tongue.gif Kanske är för att de är så läckra att man inte vill vänta på den wub.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          AnitaJ
          Inlägg 17-05-2005, 16:09
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 3 423

Vi planterade ett Rödluvan förra sommaren och fick några äpplen redan första året. Vackra och mycket goda frukter. Är dessutom mycket härdigt. Rekommenderas!

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-05-2005, 21:59
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Pirum @ 17-05-2005, 16:53)
          Oranie är ett fint äpple... det kan rekommenderas vad gäller blom och smak. Fast det verkar ge skörd ojämnt:/ Har funkat dåligt hemmavid ett par år nu. Men de äpplen som blivit ser friska ut. Men hur tidigt är det egentligen? Tycker jämt det tar fasligt lång tid på sig att mogna tongue.gif Kanske är för att de är så läckra att man inte vill vänta på den wub.gif

Ja, det är lite konstigt med Oranie. Jag har alltid betraktat det som ett som ger jämna och rikliga skördar men på senare år och särskilt förra sommaren stötte jag på flera som blommade mycket lite och hade mycket liten frukt. Jag tror att orsaken var angripare på blom och blad. Någon sorts vivel kom jag fram till på mitt eget träd, utan att vara säker.

Men jag tycker däremot inte att de tar tid på sig att mogna. Kanske för att jag också gillar omogna äpplen, men också för att det i mina trakter brukar vara det som mognar strax efter Transparente Blanche.

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-05-2005, 22:07
          Länk hit: #20

Validating

Jag tycker egentligen också om "omogna" äpplen, men när Oranie är väldigt omoget så har det ju väldigt lite smak. Transparente Blanche kan jag äta när det är nästan grönt liksom... smile.gif Men smaken är olika hos folk, jag äter de flesta äpplen från träden, även sorter som "ska" lagras enligt vad folk säger.
          Jag ska kolla skillnaden i tid mellan träden i år, men jag skulle uppskatta den hos oss till ca en månad. Men då står Oranieträdet i annan mark, aningen mer skuggat tror jag. Melba mognar däremellan.
          Det kan nog skilja mellan inte bara läget utan även zonen när äpplen mognar (jämfört med varandra) antar jag? Precis som för potatis alltså, där en del sorter vill ha svalt men långa ljusa dagar, eller korta ljusa dagar.

--------------------
          zon2.5

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon