Medlem
Antal inlägg: 164
Medlem nr: 5 473
Nu när det blir så soligt och varmt blir jag så sugen på att plantera ut blommor. Men är lite osäker om jag törs än för frosten. Bor i stockholm. Köpte några petunier igår (2,98 st!) så nu vill jag ju plantera ut dem och smycka baksidan
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Risken för natt frosta beräknades vara över i stockholmstrakten första veckan i juni vet jag sedan jag bodde där för flera år sedan. Du kan kanske täcka dem med fiberduk på nätterna så klarar de någon frostgrad om du vill sätta ut dem nu. Men avhärda dem ordentligt innan du sätter ut dem, för de är antagligen tagna direkt från det växthus de är uppdragna i. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 978
Medlem nr: 40
Om man gillar att kånka sina växtarrangemang ut och in, dvs in över natten, kan man plantera petunior nu. Risken är överhängande att det blir så pass kallt om nätterna att inte ens fiberduk räcker. Men å andra sidan - har man inte betalat mer för petuniorna, kan man nog ta risken.
--------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
Medlem
Antal inlägg: 150
Medlem nr: 1 050
Jag har satt ut både petunior och fuchior idag (eller de har stått ute i ett par veckor egentligen, men idag har jag organiserat dem). Hoppas på att jag märker av när det tänker frosta till sig så jag hinner rycka in dem kvällen innan... Men jag kommer nog få känna på att jag var övermodig och satte ut allt redan. Men jag var ju så sugen på att inreda nya uteplatsen!
Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
Igår, pingstdagen, planterade jag de flesta av mina blomsterarrangemang, får väl oxå kånka och asa in misstänkta kvällar... Men det är ju så skönt på dagarna så man VILL ju...
Medlem
Antal inlägg: 164
Medlem nr: 5 473
Ja, precis. När vårsolen kommer så blir man ju så sugen på att fixa ordning med blommor ute. Man kan ju göra så mycket. Ska göra iordning rabatten på framsidan men har inte bestämt vilken buske och blommor jag ska ha än. Beslutsångest...