Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Gammalt växthus
          Jesper89
          Inlägg 24-05-2005, 18:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 5 851

Jag har fått tag i 18 st gamla växthusfönster, har någon några idéer på hur man ska gå till väga för att bygga ett vettigt, gammaldags växthus av dessa?

Citera
          Emmaibäcka
          Inlägg 13-06-2005, 09:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 4 864

Har samma "dilemma" som du, kom över 28 st växthusglasrutor som är 1*1,5 m vardera. Tanken jag fick är att gräva ur ca 0,5m djupt och mura en yttervägg upp över marknivå en bit, såpass att man kan göra en snygg putsad grund för fönstrena. Sedan placera fönstrena runt, och göra en träram som håller uppe alltihop. Hur jag ska göra taket har jag ej löst än, men vill ju gärna att alltihop ska se lite "gammaldags engelskt" ut
          Inte fullt så stor som på bilden förstås tongue.gif men kanske 30-40 m2. Om någon har bra ideér angående ventilation, bevattning mm så vill jag oxå gärna ha tips rolleyes.gif

/Emma

--------------------
          Emma, zon 3

Med hundar, katter och höns i trädgården glömmer man aldrig vart man har satt lökarna...:)

Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 13-06-2005, 12:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem nr: 697

Dra gärna in både el o vatten redan från början. Mkt praktiskt så. Har en frostskyddskabel jämns med vattenledningen som hindrar att vattnet fryser tidigt på säsongen.

Inne i växthuset har jag en Gardena microdrip anläggning m timer. Kostar ca 700 kr o är mkt bättre än t ex Willabs thermovattnare som jag aldrig fick att funka bra.

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 13-06-2005, 12:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Har nyligen byggt ett växthus på lite samma idé. Dvs jag köpte själva växthuset men murade upp en grund ca 50 cm över mark och byggde dessutom på med en kallbänk/kompostbänk framför. Allt vitputsat förstås, inspiration från Sofiero.
          Från en artikel stal jag en mycket bra idé ang ventilation i grunden (automatiska takfönsteröppnare är ju givetvis också ett måste). Så i grunden har jag gjort ett antal ventilationshål, 10x20 cm. Dessa hål tänker tänker jag sätta skjutluckor för på insidan som styrs av automatiska öppnare. Luckorna förbinds med en "stång" så det räcker med en öppnare till flera luckor. Tänk dock på att det måste vara en öppnare vars gas-cylinder inte krockar med väggen. Vanliga fönsteröppnare funkar inte, däremot t.ex. öppnaren "Univent" som säljs av Willab för 339:- och även funkar till skjutdörrar eftersom den är losskopplingsbar (fiffigt om man vill sköta luckorna manuellt ibland).
          Vad gäller bevattning så har jag satsat på Gardenas microdrip-system eftersom det är frågan om ett växthus vid sommarstugan och det därför måste vara så atuomatiskt som det bara går.

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 14-06-2005, 05:15
          Länk hit: #5

Medlem

En bild från i våras för att visa "hålen i grunden" och kallbänken. Snart skall där vara fullt med pruknade växter för nu är vatten och el indraget.
          Måste bara dränera runt alltihop först för stundtals har det mer liknat vallgrav än kallbänk...

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          AndreasBlomquist
          Inlägg 14-06-2005, 05:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

Hur har du byggt grunden? Alltså i vilket material?

Måste säga att det var väldigt fint!

--------------------

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 17-06-2005, 19:12
          Länk hit: #7

Medlem

Grunden är murad i Lecablock, lite tjockare nertill under växthuset och lite tunnare upptill och till kallbänken.
          Ser dock vissa tendenser till bristningar i kallbänkens längsta vägg så vi borde nog ha tagit tjockare block i botten även där.
          Utanpå lecablocken är slammat/putsat och därefter vitmålat.
          Hade jag gjort om det idag tror jag att jag hade kalkat det vitt på gamaldags vis istället för att måla med en modern färg som tyvärr tenderar att flaga även om den är avsedd för fuktiga grunder.
          Just nu ser det ju lite kalt och trist ut men det skall bli en patio och mycket gröna växter framför och runtomkring även om det får ta sin tid.

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon