Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hundrädd, Hundrädd hundägare
          Jasmin
          Inlägg 03-06-2005, 17:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 5 760

Nu måste jag få dryfta mina tankar angående hundrädsla och okopplade hundar. Läste ett inlägg till Solis ni vet det om hundrädda människor. Jag har själv hund men är dödligt hundrädd. Anledningen är att jag vid flera tillfällen har blivit( min då varande hund) attackerad av lösa hundar. Bla en gång av en ilsken boxer som lyckades slita loss örat på min hund. Vad tror ni hundägaren säger? Nej men oj, han som brukar vara så snäll!!( grrr) Jag undrar bara, kan inte alla ha olika orsaker till att inte vilja att det ska springa lösa hundar överallt? mad.gif mad.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 03-06-2005, 18:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 749
          Medlem nr: 5 033

Mina hundar har också blivit påhoppade av både hundar och en katt.

Det finns gott om dåliga hundägare men även de som är mycket duktiga med sina vovvar. Man möter av bägge sorterna när man är ute.

Citera
          Reserv
          Inlägg 03-06-2005, 19:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (solis @ 03-06-2005, 19:03)

Det finns gott om dåliga hundägare men även de som är mycket duktiga med sina vovvar. Man möter av bägge sorterna när man är ute.

Hur menar du med duktiga med sin hund? Att dom lyder husse/matte även om dom är lösa? unsure.gif

Citera
          gunvor
          Inlägg 03-06-2005, 20:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

Jag som alltid har mina hundar kopplade när det finns risk att möta andra hundar har också haft en dle problem med lösa odisiplinerade hundar - nu är jag inte hundrädd - mera rädd för hundägarna !!
          Men jag förstår inte varför det är så här - vi har en massa otrevliga hundar som inte klarar av att träffa andra hundar på ett normalt sätt. Jag har studerat hundlivet i Hyde Park i London och - vad 17 heter jätteparken mitt i New York?- hjärnsläpp!!!
          Där kommer hundägarna in genom grinden - kopplar loss jycken - som försvinner i hundflocken - husse/matte fikar - äter lunch med sina kompisar och så visslar man på hunden - kopplar o går hem elelr tillbaka till kontoret. Inget gruffande - inga bråk Undrar om det är våra koppletvång och våra rädslor som på något sätt gör att hundarna inte får en normal relation till andra hundar. Dom lär sig inte "hundiska"

Citera
          ninnisky
          Inlägg 03-06-2005, 20:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (gunvor @ 03-06-2005, 21:50)
          Jag som alltid har mina hundar kopplade när det finns risk att möta andra hundar har också haft en dle problem med lösa odisiplinerade hundar - nu är jag inte hundrädd - mera rädd för hundägarna !!
          Men jag förstår inte varför det är så här - vi har en massa otrevliga hundar som inte klarar av att träffa andra hundar på ett normalt sätt. Jag har studerat hundlivet i Hyde Park i London och - vad 17 heter jätteparken mitt i New York?- hjärnsläpp!!!
          Där kommer hundägarna in genom grinden - kopplar loss jycken - som försvinner i hundflocken - husse/matte fikar - äter lunch med sina kompisar och så visslar man på hunden - kopplar o går hem elelr tillbaka till kontoret. Inget gruffande - inga bråk Undrar om det är våra koppletvång och våra rädslor som på något sätt gör att hundarna inte får en normal relation till andra hundar. Dom lär sig inte "hundiska"

Kan det vara Central Park wub.gif wub.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          gunvor
          Inlägg 03-06-2005, 20:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

ja det är klart att det var Central Park - Tack!!!!!

Citera
          Jasmin
          Inlägg 03-06-2005, 21:05
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 5 760

CITAT (gunvor @ 03-06-2005, 21:50)

Detta låter fantastiskt! Jo, dom behöver nog lära sig lite"hundiska" för på landet har vår hund en hundkompis, och då går det hur bra som helst. Som om dom visste att det är ok där! wub.gif

Citera
          Nanna
          Inlägg 04-06-2005, 09:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 384
          Medlem nr: 1 783

Om det inte finns människor så är det okej om hunden är lös. Men i alla fall där jag bor, så har folk hundarna lösa mitt inne i stan. Man kan ju undra varför de har de lösa också... Vill de visa vilken lydig hund de har?
          Jag tänker då både på hunden och människorna runt omkring. Hunden kan ju faktiskt bli överkörd om den får för sig att springa ut i vägen. Och den kan ju fakstiskt attackera av någon anledning.
          Jag är född och uppvuxen med hundar, men tycker man ska ha respekt för dem.
          Oansvarigt att ha hunden lös inne bland folk.

--------------------
          * Dalarna i mitt hjärta.

Citera
          *solis*
          Inlägg 04-06-2005, 10:20
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Reserv @ 03-06-2005, 20:49)

Hur menar du med duktiga med sin hund? Att dom lyder husse/matte även om dom är lösa? unsure.gif

Just så tänkte jag och även på andra saker.

Citera
          andersen
          Inlägg 04-06-2005, 10:41
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Sollentuna kommun har bra regler för när och var hundar för vara och vilken tid på året som det är koppeltvång. regler

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Reserv
          Inlägg 04-06-2005, 11:04
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (solis @ 04-06-2005, 11:20)

Hur duktiga dom än är med sina hundar så kan ingen garantera att hundarna inte flyger på en annan hund, eller ännu värre, ett litet barn. På landet är en sak, men så fort det rör sig om bebyggelse tycker jag att man ska ha sin hund kopplad. Jag åker ut på landet när hunden ska få rusa av sig, inte verkar hon må så dåligt av att vara kopplad när vi går dom vanliga promenaderna annars. Barnen är paniskt hundrädda för alla hundar (oavsett ras) utom dom som står närmast familjen, det har med hänsyn till andra människor att göra. sleep.gif

Citera
          *solis*
          Inlägg 04-06-2005, 14:51
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Reserv @ 04-06-2005, 12:04)
          CITAT (solis @ 04-06-2005, 11:20)

Hur duktiga dom än är med sina hundar så kan ingen garantera att hundarna inte flyger på en annan hund, eller ännu värre, ett litet barn. På landet är en sak, men så fort det rör sig om bebyggelse tycker jag att man ska ha sin hund kopplad. Jag åker ut på landet när hunden ska få rusa av sig, inte verkar hon må så dåligt av att vara kopplad när vi går dom vanliga promenaderna annars. Barnen är paniskt hundrädda för alla hundar (oavsett ras) utom dom som står närmast familjen, det har med hänsyn till andra människor att göra. sleep.gif

Det har jag sett med egna ögon att "de duktigas" hundar har bara rusat iväg efter katter och rådjur och det tycker jag inte om mad.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 04-06-2005, 20:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Tycker det är respektlöst mot sin omgivning att ha hunden lös där andra människor rör sig och bor. Någon som är hundrädd skall ha rätt att röra sig i samhället utan att hundar kommer fram eller att dom skall behöva möta en lös hund utan ägare bredvid.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-06-2005, 20:44
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag tillhör hundrädda hundägares skara... förresten... kul att höra att man inte är ensam... det har jag trott tills nu när jag läst tråden. smile.gif

Bland det värsta jag varit med om var när maken och jag var ute på motionsspåret med vår kopplade hund och tre whorster(s) kommer rusandes mot oss... ingen ägare i sikte mad.gif
          Felix stod blickstilla bakom oss och som tur var så kunde maken sjasa iväg dem och jag erkänner att jag var glad att jag inte tuppade av, av rena skräcken.
          Några minuter senare kom ägaren och han bevärdigade oss inte ens ett svar på frågan varför hundarna tilläts springa lös när han inte hade kontroll över dem. wacko.gif mad.gif mad.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 04-06-2005, 20:47
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Tessi spårar mycket, schäferdelen av henne, men hon lyder när jag säjer "Hit!!".
          Hon är vänskaplig mot människor vi möter, men detta är ju på landet!
          Som tur är så är ingen i grannskapet hundrädd. Jo, grannen Eva var det, men se´n hon lärde känna Tessi, så har det gått över, säjer hon..........

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-06-2005, 20:53
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (zaaritha @ 04-06-2005, 21:47)
          Tessi spårar mycket, schäferdelen av henne, men hon lyder när jag säjer "Hit!!".
          Hon är vänskaplig mot människor vi möter, men detta är ju på landet!
          Som tur är så är ingen i grannskapet hundrädd. Jo, grannen Eva var det, men se´n hon lärde känna Tessi, så har det gått över, säjer hon..........

Så var det med mig också vad gäller grannars och bekantas hundar... Felix har ju haft som "bästis" bl.a en Dobermann som jag inte alls var rädd för... men det är inte samma sak när man möter totalt främmande hundar som rusar mot en *ryser*

Citera
          zaaritha
          Inlägg 04-06-2005, 21:15
          Länk hit: #17

Medlem

Du har så rätt!
          Jag är hundvan, inte rädd av mej, tror alla hundar om gott!
          Men; även jag tvekar o blir orolig, ibland!!

Citera
          bikiv
          Inlägg 04-06-2005, 21:32
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 5 207

För ett par veckor sedan när jag var på väg hem, cyklandes, från jobbet, kom, i ett grönormråde tre rådjur skenande ner för en sluttning, korsade min väg och for in i en liten "skog". Några sekunder efter tyckte jag att det kom en ponny skenande nedför samma slänt. Men det var en jättestor svart hund som jagade rådjuren. Uppepå slänten stod matte och ropade "Kom hiiiiiiiiiit". Tror ni hunden lydde? Någon minut senare kom en annan hund blint rusande som en galning... och matte ropade "Kom hiiiiiiiiit" Bägge hundarna försvann in i "skogen" och jag hörde på långt avstånd mattarnas rop på sina hundar...

Tur att det var uppförsbacke och att jag gick med cykeln, hade inte varit roligt att krocka med varken hundar eller rådjur.

Hundarna hade säkert jättekul och är "förlåtna" men mattarna ger jag inte mycket för.

--------------------
          Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-06-2005, 21:46
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (bikiv @ 04-06-2005, 22:32)
          Hundarna hade säkert jättekul och är "förlåtna" men mattarna ger jag inte mycket för.

Instämmer! wub.gif biggrin.gif

Citera
          zaaritha
          Inlägg 04-06-2005, 21:46
          Länk hit: #20

Medlem

Du har rätt!
          Tessi kan jaga iväg efter rådjur--men; hon lyder faktiskt när jag hojtar
          "Hit!", tack o lov!!

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 13:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon