Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera och beskära nya fruktträd
          Shaggy
          Inlägg 14-06-2005, 06:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 3 048

Nu har jag äntligen inhandlat ett par av mina efterlängtade fruktträd. Det blev ett plommon, Viktoria och ett bigarå, Gårdebo. Båda träden ser friska och starka ut och har ett flertal grenar. Tyvärr har båda träden ett par grenar med väldigt spetsig grenvinkel som jag helt enkelt vill ta bort. En av de mindre lämpade grenarna är på båda träden skottet under toppskottet och detta växer oerhört kraftigt vilket för mig verkar som om det tar kraft från resten av tillväxten. Nu undrar jag om jag kan ta bort dessa skott redan i år när det blir varmt och soligt, alltså senare i sommar.
          Nästa fråga är hur jag gör med planteringen. Jorden är milt uttryckt "värdelös" vi pratar egentligen inte om lerjord utan om ren rödlera. Jag har tänkt att gräva en stor grop lägga sand och grus i botten och sedan blanda lera och hästgödsel. Kan detta bli bra? Hur djup behöver gropen vara och hur bred? Cilla brukar rekomendera att plantera på kulle hur hög ska man göra kullen?

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-06-2005, 08:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag brukarvänta minst en växtsäsong innan beskärning, också då det är heltydligt att vissa grenar ska bort. Detta för att trädet ska klara vintern och ha så mycket grenmassa som möjligt och för att det ska ha så många blad som försörjer roten som möjligt i början. Jag låter numera även dubbetoppar och annat vara kvar en tid till dess att jag ser att trädet etablerat sig på platsen.

Ren rödlera vet jag inte riktigt vad det är, men det låter som en visserligen mineralrik men också myckt fuktighetsbehållande jord, som riskerar att dränka trädet. Kanske måste du dränera mer n att gräva en vid grop. Du kan prova detta geom att först gräva 50 cm brett och djupt, sedan hälla et par hinkar vatten i hålet. Efter någon timme bör detta ha runnit bort.

Gör det inte det bör du gräva brett, jag brukar på lerhaltiga vattenhållande jordar gräva 50 + 50 i mitten och sedan ca 30 cm djupt i en cirkel på 1,5-2 meter i diameter. Detta blir en avdunstningsyta och hjälper trädet i flra år att hitta ut genom vxtbäddsväggarna. Gräver man en mindre grop med hårda kanter och dessutom jordförbättrar i gropen blir det som en kruka som det ständigt rinner vatten till.

Förutom detta kan man behöva gräva en eller ett par dräneringsgångar från bädden svagt sluttande från trädet, där man lägger sten innan man lägger på ett ytlager igen. Dräneringsslang kan ma också använda, och fiberduk kring sten eller slang om det är riktig lerjord.

Och trädet på en kulle ja. Att trädet när man satt det sitter 10 cm ovan marknivå med uppskottad jord från trdet ut till växtbäddens kanter är inte att överdriva. Snarare brukar det vara tärtom, att trädet redan efter en växtsäsong sjunkit ned till marknivå igen. 20 cm ovan marknivå och en mjuk kulle från det brukar vara bra. Lägg löv eller liknande ovenpå kullen så att jorden inte torkar.

Att blanda jorden i växtbädden med grov sand och grus är också bra för att dränera en hård lerjord.

--------------------

Citera
          Shaggy
          Inlägg 14-06-2005, 09:39
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för ditt svar
          Jag funderade lite på hur du menar när du skriver
          CITAT
          50 + 50 i mitten och sedan ca 30 cm djupt i en cirkel på 1,5-2 meter i diameter

menar du då att man gräver 50 cm djupt i en cirkel med 50 cm diameter och sedan 20 cm djupt ut till kanterna som ligger ca 1 meter från där trädets stam hamnar?
          Med ren rödlera menar jag att matjordslagret som brukar finnas i princip är obefintligt utan man hamnar nere i leran utan att stöta på jord först. Det test du rekomenderade behöver jag inte ens göra jag vet att vattnet kommer att ligga kvar eftersom det är ren lera och den knappast släpper igenom vatten.
          Anledningen till att jag vill klippa bort grenarna redan iår är för att det finns så mycket kräfta och skit i området (dåligt dränerad "jord" och felbeskärning) så jag vill ha så små sår som möjligt. Risken för sjukdomar kanske ökar om man klipper i år innan trädet hunnit rota sig?

Citera
          Cilla
          Inlägg 14-06-2005, 09:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ja, det är så jag tänker mig växbädden. Ett lite djupare ställe där man får plats med 10-20 cm dräneringsgrus i botten, och så ett område kring detta som är mindre djupt, ett spadtag eller så (ca 30 cm) som sträcker sig minst 1,5 meter ut från dr stammen kommer stå.

Din jord verkar inte bra, och att träd i området får kräfta tyder på att jordförhållandena gör det lättare för kräftan. Det kommer antagligen att krävas dränering och uppbyggning på rejäl kulle för att dina träd ska klara sig.

Jag förstår principen att inte göra stora snitt, men om du lägger snitten nästa sensommar blir de inte mycket större och träden får behålla grenmassan som behövs för rotetablering och vinter. Det är en avvägningsfråga, men det brukar vara bättre att inte chocka trädet med för många ändringar vid plantering och att låta det behålla blad- och grenmassan. Om marken inte dräneras eller byggs upp rejält kommer trädet vara starkt utsatt för kräftrisk när du än beskär.

--------------------

Citera
          Shaggy
          Inlägg 14-06-2005, 10:22
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för ditt svar.
          Jag väntar med beskärningen till nästa år.
          Planteringsplanen jag hade kommer jag att föja med viss modoifikation för de förslag jag fick från dig.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 09:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon