Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur djupa elaka rötter?, rotogräs förstås
          tullmejs
          Inlägg 01-07-2005, 01:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 3 834

Jag tänkte ordna med barriärer i två skilda fall, dels kring landet som invaderas av åkerfräken och tistlar, dels mot garageinfarten, där jag vill slippa kvickrot och allt annat. (Se för all del tråden "Infart, grus, billigt" i trädgårdsbygge).

Jag tänkte gräva ner stående typ platonmatta, det är inte platon men likadan som jag råkar ha i överflöd, så djupt som krävs. Hur djupt är det? Det är inte alldeles lättgrävt...

Åt ett håll gränsar infarten mot ett ettårigt pilstaket/häck. Hur ska man våga gräva där; en halv meter rakt ner en decimeter från stammarna känns lite brutalt, eller?

Säg nu med auktoritet att samtliga ogräs stoppas redan 1 dm ner, så blir jag överraskad och glad till sinnes - om än lite misstänksam :-)

Citera
          KURT
          Inlägg 01-07-2005, 06:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Är marken så hård att du knappt kan gräva så lär inte heller rotogräset kunna gå djupt med sina rötter!

Citera
          Gåsis
          Inlägg 01-07-2005, 08:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Hur djupt ned hittar du rötter? Det kan väl vara ett riktmärke. Åkerfräken sprids inte med frön utan med sporer och rotsystemet är djupt. Sa jag med auktoritet efter att ha smygläst på en annan sida laugh.gif

/Åsa

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-07-2005, 08:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Gåsis @ 01-07-2005, 09:08)
          Hur djupt ned hittar du rötter? Det kan väl vara ett riktmärke. Åkerfräken sprids inte med frön utan med sporer och rotsystemet är djupt. Sa jag med auktoritet efter att ha smygläst på en annan sida laugh.gif

/Åsa

Japp det sägs att åkerfräkenrötter ska kunna gå så djupt som 2m men det borde ju bero lite på vilken jord man har.

Även tistlar ska kunna ha riktigt djupa rötter, enligt virtuella floran ska ex. åkertistelns rötter också kunna gå ner på 2meters djup.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          tullmejs
          Inlägg 01-07-2005, 20:22
          Länk hit: #5

Medlem

Två meter, tjena. Nä, det får bli som det blir helt enkelt, det är så tungt att gräva att det nog blir en tam barriär knappt värd namnet. Å andra sidan är det sannolikt, som sagt, tveksamt om ogräsen går på djupet i det packade gruset/leran. Det bådar gott.

Citera
          Gåsis
          Inlägg 01-07-2005, 20:58
          Länk hit: #6

Medlem

Nu hamnar jag lite utanför ämnet, men hur kan man ha tullmejs som signatur om man odlar i zon 1??? blink.gif

Dessutom är en avgränsning lika mycket mental som faktisk, det funkar nog som du gör laugh.gif

/Åsa

Citera
          tullmejs
          Inlägg 02-07-2005, 09:22
          Länk hit: #7

Medlem

Utanför ämnet är det i regel mycket trivsammare... mystiken tätnar måhända ytterligare om jag avslöjar att jag visserligen är nedflyttad från nordligare breddgrader, men bara från Stockholm. Nå, på mödernet härstammar jag från Jamtland, så tullmejsgenen kom den vägen!

Det där med mental avgränsning är nog så klokt sagt :-) jag passar på att lägga lite mental geotextil också. Tyvärr kommer jag nog ändå inte undan även med inbillat grus. sleep.gif

Citera
          Gåsis
          Inlägg 04-07-2005, 20:55
          Länk hit: #8

Medlem

Tack, tullmejsar borde inte växa som ogräs i södra sverige laugh.gif laugh.gif
          Det känns skönt att din mamma lämnat ett kulturarv till dig, vi har inte så många tullmejsar här uppe heller. Möjligen en och annan gammstrek...

/Åsa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 05:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon