Nu har jag ingen trädgård och kan inte sätta mig in i din situation men jag var på en trädgårddesignkurs på Alnarp för lite sedan. Där fick jag lära mig en del tips och vissa grundregler som kan underlätta när det gäller att designa en trädgård. Hoppas du kan få lite hjälp av detta.
1. Skaffa fram en husritning över ert hus, ta skisspapper och börja lägga in alla buskar, gropar m.m. i den. Då har du utgångspunkten på papper och har en överblick.
2. Ta därefter och fundera på vad det är du vill med trädgården. Vad har din trädgård för förutsättningar (viktiga förutsättningar är zon, jord, vatten, ljus)? Fundera därefter om du tänker "gilla läget" eller skapa rätt förutsättningar. Fundera även över trädgårdens begränsningar (t e x storleken av trädgården, grannar m.m.)
3. Börja med att tänka vad din familj "kommer att vara". Fikaplats, utöva aktiviteter m.m. Hur ni rör er i trädgården. Exempelvis ta en stol och provsitt, ta och spana ut genom fönstren (kanske brukar du titta ut mycket genom ett fönster i köket och skulle då ha ett vackert blickfång just där i trädgården). Var blåser det mest, morgon/kvällssol, fin utsikt.
4. Vad ska du ha trädgården till? Mysa, arbeta, lek? Vad vill hela familjen ha?
5. Skötsel? Vill du påta och greja eller vill du slappa och mysa? Kanske bådadelarna?
6. Vad vill DU/NI uppleva i er trädgård? Lugn och ro, spänning?
Därerfter kan du börja skissa på en plan över hur du vill att det ska se ut. Gör flera skisser, prova idéer!! Börja alltid med en grundstomme och det kan vara häckar, rumsavgränsare, träd och buskar. Tänk även på att skapa golv (marktäckare, grus, sten?) och tak (t e x äppelträdets krona som tak men det kan vara vad som helst, parasoll) i din trädgård, det blir mer spännande då. Använd gärna rep, pinnar och andra markeringar när du skissar "live" i trädgården.
TIPS!! Börja med EN sak i taget och lämpligtvis med det ställe där du/ni tror kommer att vara mest. Börja inte med miljoner projekt för då kommer du se detta som en belastning och urtråkigt.
Jag tror säkert att du tycker att din trädgård är världens katastrofomårde. jag skulle personligen säga att det är nu DU kan göra precis vad DU vill med din trädgård. Ofta kan det vara svårt att göra om sin trädgård när den är "färdig", känns liksom inte rätt. Se detta som en möjlighet och utmaning!!
Låna/köp böcker och läs, det kan vara mycket nyttigt gällande färg och form. En del färger älskar man men sätts de ihop kan det blir väldigt plottrigt och effekten försvinner.
Lycka till!!!! Blir sååååå himla avis på dig, du har ett riktigt råmaterial!!!!