Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > död taklök, varför
          arnek
          Inlägg 04-07-2005, 12:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem nr: 5 386

Hej

Jag köpte några små taklökar och satte dem i en grund men vid korg. Korgen var klädd i plast och plasten gjorde jag hål i. Jag letade sedan efter så mycket information som möjligt om skötsel av taklök, på detta forum, internet, några böcker jag hade till hands etc. Jag har tyvärr inga gröna fingrar. Det fanns mest information av typen inredningstips. Det jag lärde mig var att taklöken var väldigt lättskött! behövde lite omvårdnad och vatten. Så jag vattnade taklöken mindre än mina andra balkongväxter (det är där den står) och ändå efter bara två - tre veckor efter inköpet var en av dem död (se bild), man kunde helt enkelt lyfta bort hela "kronan". För att inte de andra skall vandra samma väg, kan någon hjälpa mig med lite mer detaljerade råd än lättskött och lite vatten. Jag vet inte om den dog för att den var dränkt eller för att den torkade. Tacksam för hjälp. Har ingen tidigare erfarenhet av sk suckulenter.

Citera
          Ina
          Inlägg 04-07-2005, 12:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

Jag har lite taklök i ett stenparti med bra dränering, men det du råkade ut för har hänt mej med. Jag undrar om det inte helt enkelt kan vara så att vissa plantor inte "vill" bli omplanterade... eller nåt sånt. Att det ibland handlar om faktorer som man själv inte kan påverka...

Citera
          arnek
          Inlägg 07-07-2005, 16:37
          Länk hit: #3

Medlem

hej igen
          Jag gör uppenbarligen något fel för nu har ytterligare en taklök börjat bli "mjuk". Råd önskas...

Citera
          Maggan H
          Inlägg 07-07-2005, 16:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Hur ofta vattnar du? Vad för slags jord? Soligt? Om den står soligt, låt den stå skuggigt tills den repar sig/rotar sig. Mina står så gott som helt torrt på en sten där det ligger minimalt med gammal jord, och de växer bra och 5 blommor är på gång. De är gamla, har tagit dem på stengärdet i min mors föräldrahem, där hade de samma förhållanden. Så vattna mycket sparsamt är mitt förslag.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          Reserv
          Inlägg 07-07-2005, 17:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Jag har min stående i ett keramikfat, i princip utan nån mer jord än den som fanns i krukan, den har inte fått nåt vatten över huvud taget mer än när det regnat. Som dina ser ut så ser dom ut om dom vattnats ihjäl eller frusit ihjäl, kan tyvär inte säga vad problemet med dina är/var, men det ska va´en lättskött växt. huh.gif

Citera
          arnek
          Inlägg 07-07-2005, 18:05
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Margareta Hansson @ 07-07-2005, 17:49)
          Hur ofta vattnar du? Vad för slags jord? Soligt? Om den står soligt, låt den stå skuggigt tills den repar sig/rotar sig. Mina står så gott som helt torrt på en sten där det ligger minimalt med gammal jord, och de växer bra och 5 blommor är på gång. De är gamla, har tagit dem på stengärdet i min mors föräldrahem, där hade de samma förhållanden. Så vattna mycket sparsamt är mitt förslag.

[QUOTE]

hej
          Tack för svar och hjälp.
          Jag har vanlig krukväxtjord antagligen, de står i sol fram till två - tiden ungefär. (Men nu skall jag ställa dem i skuggan.) Vattna - ja, jag vattnar mindre än alla andra växter jag har, ungefär hälften så lite, mkt grov överslaget. Jag vet faktiskt inte om de dör av torka eller dränks. Jag har i alla fall bestämt mig för att låta jorden torka upp helt tills nästa gång jag vattnar. Dessa är de enda suckulenter jag har och jag visste att jag kanske tog mig vatten över huvudet när jag skaffade dem för jag har haft död på väldigt många kaktusar och har slutat odla sådana - andra blommor har jag inga problem med.
          Är det så att de har djupare rötter än vad jag trodde och tycker att det är för grunt (12 cm)?

Citera
          Reserv
          Inlägg 07-07-2005, 18:09
          Länk hit: #7

Medlem

laugh.gif laugh.gif Mitt krukfat är väl ca.4 cm. högt och jag har tryckt ihop Taklöken där på och fyllt upp med lite snygga stenar, så min vet nog inte om att den behöver mera jord. Den står dessutom i full sol hela dan i vindskyddat läge, den får som sagt var varken vatten eller extra tillsyn, den bara finns där och är snygg rolleyes.gif

Citera
          fruberglund
          Inlägg 07-07-2005, 21:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Suckulenter ska ha ytterst lite vatten, låt bli att vattna på några veckor. De samlar vatten i bladen, en sorts vattenreserv.

Jag tror i alla fall att du vattnat för mycket. Jag vattnar aldrig mina och de mår bra.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Elizabeth
          Inlägg 08-07-2005, 07:53
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 376

Nu blev jag sugen på att skaffa mig en skål med taklök. Vad ska man ha för jord? Kaktusjord? Hur övervintrar man taklök? Går det att ha den inomhus på fönsterbrädan över vintern?

Citera
          Reserv
          Inlägg 08-07-2005, 08:24
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Elizabeth @ 08-07-2005, 08:53)
          Nu blev jag sugen på att skaffa mig en skål med taklök. Vad ska man ha för jord? Kaktusjord? Hur övervintrar man taklök? Går det att ha den inomhus på fönsterbrädan över vintern?

Går och går, det kan hända att det går att ha Taklökarna inne på vintern, men mina står ute och grejar det bra också. Man ska bara se till att dom inte har för fuktigt om rötterna inna det fryser på. Dom ska ha torrt och gärna soligt, sandblandad jord funkar bra.

Citera
          arnek
          Inlägg 08-07-2005, 09:02
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (fruberglund @ 07-07-2005, 22:17)
          Suckulenter ska ha ytterst lite vatten, låt bli att vattna på några veckor. De samlar vatten i bladen, en sorts vattenreserv.

Jag tror i alla fall att du vattnat för mycket. Jag vattnar aldrig mina och de mår bra.

tack för alla råd

ytterligare en fråga, är det så att jag kan låta bli att vattna på flera veckor trots att min taklök aldrig får regnvatten på sig (balkongen är sådan), ledsen för alla detaljerade frågor men som sagt jag har inga gröna fingrar...

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-07-2005, 09:22
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Lyft ur alla taklökar - töm ut jorden -grunda med lite jord 5 cm drygt -på med Grus fin o grovkorning-plantera dem i detta - -vattna dem ytterst lite -det ska vara helt upptorkat o absolut kruttorrt i minst 1 vecka, innan du ger lite mer vatten
          -de har övervattnats nu o haft för gott smile.gif
          -de ska dessutom ha så mkt sol de kan få -har de bara sol till 2 på dan får du vara ännu försiktigare med vatten smile.gif
          Lycka till
          K

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon