Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tjohoo, vi har köpt en ny bil, På tal om biltråden längre ner
          fruberglund
          Inlägg 13-07-2005, 05:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Ja, ny och ny men ny för oss i alla fall som aldrig ägt en bil nyare än 15 år smile.gif

Har kollat lite på en ny kombi-bil eftersom ACC:n i vår gamla Volvo (även den "nyinköpt" för ett år sen) inte har lust att fungera. Varför inte då fixa den undrar ni? Ja, kändes inte som vi ville lägga 5.500 spänn på att fixa ACC:n när bilen själv kostade 14.000 och har gått 40.000 mil snart. Sen så ville vi ha en riktig "familjebil" nu när vi snart blir en familj.

Haha, nä, då köper vi hellre en ny bil för 90.000 istället biggrin.gif biggrin.gif

I vilket fall som helst så var vår budget just 90.000. Hittade ett par schyssta Peugeot 406 som har skitbra komfort och en härlig bil men de låg ca 10.000 över vår budget.

Våra krav - Inte äldre än -99, max 10.000 mil och max 90.000 spänn, ACC eller AC, kombi stor nog för barnvagn, helst drag, helst farthållare. Inte så lätt att hitta en bil med alla våra krav faktiskt. En av de viktigaste sakerna vi kollade på var faktiskt hur bekvämt baksätet var...jag menar, en av oss lär ju få sitta där en bra tid framöver.

Hade siktet inställt på en Mazda 626 först eftersom min man är Mazda-freak men vi blev båda så besvikna på denna modell, inte närmelsevis så bra som vår -93 (iofs ingen kombi men ändå), stenhårda säten bak och ingen körkomfort att tala om alls.

Kollade även på Nissan Primera, Peugeot 306 och några till.

Har alltid förbannat Renault och har aldrig fattat varför svärföräldrarna envisas med att köpa denna bil (kanske har att göra med att svärfar jobbat på Volvo/Renault i många år innan sitt nuvarande jobb?)

Vad blev det då för bil? Jo, just en Renault. En Renault Megané -99 (inte uttagen förrän -00 så den har inte gått mer än 5 år på vägarna) med det mesta vi ville ha dock inte drag och farthållare. Vilken komfort, vilken härlig bil att köra.

Allt till det nätta priset av 65.000 spänn...nä, jag skämtar inte. Ord. pris var 84.000, nedsatt till 75.000 + att man fick ett Volvokort laddat med 10.000 spänn = pengar man sparar in på att t.ex. köpa vinterdäck för dem.

Alltså har vi MASSOR med pengar över på vår budget och då kan vi köpa massor med bebissaker och faktiskt i alla fall renovera ACC:n på Volvon (ja, jag vet, motsäger allt jag skrev från början men...). Om två veckor tar jag nya bilen och åker till Ullared och köper bebissaker biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Så här ser den ut (inga bra bilder, tagna på bilfirman)

Hej hopp.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          andersen
          Inlägg 13-07-2005, 06:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Hmm motormännen säjer att den bilen är sveriges sämsta bil. aftonbladet

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          HippieSpellan
          Inlägg 13-07-2005, 06:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 5 507

men vad roligt tjejen! jag lovar att berätta om min när/om jag köper en=)

Syrran har en ford(något)och de har det ni söker, och plus att om de förlängde något kontrakt så fick de en likadan för halva priset typ... de tog erbjudandet en vecka, men insåg sen hur fånigt det var.

shoppa loss på ullared=)

--------------------
          Blir gröna fingrar röda när man försöker få sin pelargon att bli köttätare?

Citera
          MrNorth
          Inlägg 13-07-2005, 07:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

En sån renault har jag ägt under 1 år, och den är definitivt inte sveriges sämsta bil!! Det enda "dåliga" med den som jag tyckte var att växellådan var väldigt stum, samt att ratten var väldigt trög för att vara servo... Annars funkade den kanon, lite jobbig dock på landsvägskörning... men det var förvisso en 1,4....

/Henrik

Citera
          Reserv
          Inlägg 13-07-2005, 08:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (andersen @ 13-07-2005, 07:13)

sad.gif Snacka om pessimist, låt kvinnan va´gla´åtminstånne en liten stund. rolleyes.gif Själv skulle jag nog valt en Opel Zafira av ungefär samma årsmodell, mycket bekväma bilar med massor av utrymme både för barn och långa ben. tongue.gif

Citera
          Fialotta
          Inlägg 13-07-2005, 08:28
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

Grattis till er nya bil...tycker det låter som ett fynd jag...
          Lycka till med shoppandet till bebben wub.gif
          Renualt är en franskt bil...men man behöver ju inte snacka med den
          på franska går bra på svenska oxå...jag har provat tongue.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Lynn
          Inlägg 13-07-2005, 08:32
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 5 450

Kul för er! Jag har också en fransk bil och är jättenöjd med komforten och köregenskaperna. Min man däremot mumlar något om ett elsystem från helvetet, men så länge han mumlar behöver jag ju inte höra på....Hoppas er bil är lika bra som min. rolleyes.gif

Citera
          Pfaffan
          Inlägg 13-07-2005, 10:23
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 5 633

Jag har precis en sån Renault Megane Classic Kombi sen ett och ett halvt år tillbaka, och jag älskar den! Provade alla alternativ på marknaden, och det här var den klart mest ergonomiska för mig... och ekonomiska!

/Pfaffan

Citera
          netaave
          Inlägg 13-07-2005, 10:44
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Grattis till bilen!
          När det gäller att shoppa till babyn så försök och sansa dig lite, man får massor av grejor när dom väl är ute.
          Köp ingen ny vagn, du kan få en som bara ett barn legat i för halva nypriset!!!! Se dock till att ha ett bra regn/vindskydd på vagnen, många av de nya vagnarna har bara enkelt oimpregnerat tyg i sufletten. Kombivagnar är ofta tunga, du kan få liggvagn + sittvagn för samma pris, de är ofta betydligt smidigare. Du nöter då inte heller på samma chassi hela tiden.
          Skötbordet ska du däremot ha länge till varje barn, likaså bilstolen, tänk på att den ska vara bekväm även att bära.
          Handla bara det absolut nödvändigaste och känn dig sedan för vad du behöver. Sy din egen skötväska, busenkelt och en tiondel av priset för de som hör till vagnarna. Tänk bara på att göra handtagen så du kan ha dom på axeln och gör en utanpåficka för plånbok och nycklar. (Jag har mönster)

--------------------

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 13-07-2005, 10:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

CITAT (netaave @ 13-07-2005, 11:44)
          Grattis till bilen!
          När det gäller att shoppa till babyn så försök och sansa dig lite, man får massor av grejor när dom väl är ute.
          Köp ingen ny vagn, du kan få en som bara ett barn legat i för halva nypriset!!!! Se dock till att ha ett bra regn/vindskydd på vagnen, många av de nya vagnarna har bara enkelt oimpregnerat tyg i sufletten. Kombivagnar är ofta tunga, du kan få liggvagn + sittvagn för samma pris, de är ofta betydligt smidigare. Du nöter då inte heller på samma chassi hela tiden.
          Skötbordet ska du däremot ha länge till varje barn, likaså bilstolen, tänk på att den ska vara bekväm även att bära.
          Handla bara det absolut nödvändigaste och känn dig sedan för vad du behöver. Sy din egen skötväska, busenkelt och en tiondel av priset för de som hör till vagnarna. Tänk bara på att göra handtagen så du kan ha dom på axeln och gör en utanpåficka för plånbok och nycklar. (Jag har mönster)

Jag håller helt med.

Se bara till att vagnen har högt handtag (om frun eller mannen är längre än medelmåttet) för att undvika (extra) onda ryggar.

Själva köpte vi en alldeles utmärkt vagn för det ynka priset av 700 kronor när vi behövde en för tre år sedan, alltemedan folk i vår närhet beställde vagnar för 7-8000 kronor och fick ta köpet på avbetalning!

Edit: Bilen ser ju toppen ut, förresten! smile.gif

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Pfaffan
          Inlägg 13-07-2005, 13:07
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 49
          Medlem nr: 5 633

En sak till om barnvagnar - prova gärna att fälla upp och ihop den några ggr och lasta i och ur bilen innan köp. Stora, tunga vagnar kan få en att drömma om kunna ta bussen istället... och vänner till mig har en barnvagn som inte går in i deras stora volvo över huvud taget.

/Pfaffan

Citera
          fruberglund
          Inlägg 13-07-2005, 13:49
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Reserv @ 13-07-2005, 09:25)
          CITAT (andersen @ 13-07-2005, 07:13)

sad.gif Snacka om pessimist, låt kvinnan va´gla´åtminstånne en liten stund. rolleyes.gif Själv skulle jag nog valt en Opel Zafira av ungefär samma årsmodell, mycket bekväma bilar med massor av utrymme både för barn och långa ben. tongue.gif

Just det...tack ska DU ha andersen smile.gif

Men jag/vi är nöjda och det är ju huvudsaken!

MrNorth - vi provkörde 1,4:an och den var ju dyngslö! Blev en 1,6:a istället, faktiskt väldig skillnad när man provkörde, 1,6:an var dessutom mycket mer stadig på vägen.

Netaave - försent haha, vagn köpte vi redan när jag var i v. 9 för vi hittade en "billig" ny vagn. Beror på vad man menar med billig men vi har tänkt ha den till flera barn. Är en sittvagn med hårdlift i.

Vi har rätt gott om pengar så vi tänker inte snåla, har köpt lite begagnat men jag är lite så där att jag gärna vill ha nytt, nytt, nytt (kapitalistsvin skulle nog vissa kalla mig). Men varför inte? Det här är min chans, innan jag träffade min man så hade jag inte ens nåt som hette ekonomi, gick på socialen osv.

Nä, jag lever inte på min rika man nu, tvärtom så har jag när jag har jobbat tjänat mer än honom. Jag har tagit mig upp från "träsket" och fått det bra och det tänker jag utnyttja nu medans jag kan.

Jag ska shoppa loss i Ullared bara för att jag VILL DET! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

P.S. Opel och Ford var stopp direkt. Min man VÄGRAR helt enkelt. Mig hade det kvittat men han känner så många som har haft såna stora problem med sina Oplar och fått lämna dem på hur mycket dyra reparationer som helst. Sen så är det så här...INGEN FORD PÅ VÅR GÅRD...hahaha smile.gif D.S.

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          fruberglund
          Inlägg 13-07-2005, 13:54
          Länk hit: #13

Medlem

Ett litet tillägg till Aftonbladets artikel förresten :

Att japanerna ligger på topp visste jag ju redan smile.gif Med ett Mazda/wankel-freak i familjen så skulle ha ju bara ha en till Mazda...626 kombi.

Men som jag skrev innan så blev vi grymt besvikna både på komfort och körglädje...ja allt egentligen. Höll inte närmelsevis samma klass som Meganén på nåt sätt. Sen att de kanske håller längre osv. är ju en annan femma.

Fast jag har hellre en bekväm bil i 5 år än en obekväm i 10 år tongue.gif

Kan förresten inte prata Japanska heller och att betala överpris för bilen (Volvo & Saab) bara för att kunna snacka med den gör jag inte laugh.gif

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 13-07-2005, 14:06
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

JAAAAA wub.gif wub.gif wub.gif
          Låt kvinnorna bestämma bil, kör franskt tjejer.

Låt killarna stuffa i sina hisingskärror och trollhättemopeder rolleyes.gif

Vi kör franskt vi som gillar stil.
          Säger Anita med en citroen xm och en peugout 605 (ska snart lära mig att stava)

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 13-07-2005, 17:00
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Grattis frugan!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Credo
          Inlägg 13-07-2005, 22:14
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 5 843

Grattis! wub.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 13-07-2005, 22:29
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Okey då fru Berglund, shoppa loss då! biggrin.gif

--------------------

Citera
          HippieSpellan
          Inlägg 23-08-2005, 10:38
          Länk hit: #18

Medlem

Nu har pärlan visat sitt fina ansikte

Bild på bilen taget med mobilen

--------------------

Citera
          AnitaO
          Inlägg 23-08-2005, 11:37
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Kan inte ett dugg om bilar.
          Vet att dom har 4 hjul och en ratt och att dom krånglar för ofta tongue.gif
          Men jag tycker den såg kanonfin ut.
          Bra pris också. Kör försiktigt smile.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          HippieSpellan
          Inlägg 23-08-2005, 17:44
          Länk hit: #20

Medlem

anita var det mig du sa det till? för jag postade min egen=) ville inte öppna ny tråd i onödan

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 23:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon