Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Sorkar, Hur blir jag av med sorkar?
          Päivikki
          Inlägg 05-11-2002, 20:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 218

Jag har fångat 5 st i år! Jag vill inte att de bara flyttar till en annan rabatt på min tomt. De skall bort helt och hållet. Använde kalciumkarbonat och då flyttade sorkarna till köksträdgårdslandet där de åt morötter och potatis med god aptit. De är vattensorkar som gör jordhögar på gräsmattan.

Citera
          Mariann
          Inlägg 06-11-2002, 08:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

Det finns en slags lök man gräver ner med jämna mellan rum och då håller sig sorkarna borta. Detta gör man med några års mellanrum. Det är en kund till mig som är leverantör av dessa lökar. Om du vill kan jag förmedla kontakt. Men det lär dröja innan han kommer o klipper sig igen.

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Sassa
          Inlägg 06-11-2002, 09:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 186
          Medlem nr: 117

Hejsan! biggrin.gif

Skaffa katt! Min Siggepigge(se min signaturbild) tar en sork eller mus om dan, ibland två.

hälsar Sassa

Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 06-11-2002, 13:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem nr: 33

Det finns ju sådana där mojänger som man sätter ner i jorden och som avger något tjut som vi människor inte kan höra. Tror det finns på ställen som Bauhaus och liknande. Vet inte om de funkar...

Helen i Skåne smile.gif

--------------------

Vänliga hälsningar Helen i Skåne

Citera
          helull
          Inlägg 06-11-2002, 14:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 116

Hej alla sork-störda!

Jag har också minst två sorkar (grupper?) i olika delar av trädgården. De gör minst en ny hög varje dag, igår var rekord med fyra nya högar på den lilla gräsplätten framför entrédörren. Har hört att det ska fungera med bananskal som man gräver ner i hålet där de trycker upp jorden. Har gjort detta idogt sedan någon månad, men det verkar inte fungera.

Läste förra veckan att sorkar ogillade lukten av hägg (skrapa barken av en färsk häggkvist och stoppa dit näsan: en lite tung myskdoft, inte olikt urin). Så jag har proppat gräsmattan full med decimeterlånga kvistar av hägg. Hursomhelst dyker det upp nya sorkhögar varje dag trots häggen.
          Har jag otur slår alla kvistar rot och hela tomten växer igen med häggbuskar tongue.gif

Såg i Land en annons om ett medel, Revira hette det. Skulle skrämma bort allt vilt, inkl sorkar från trädgården. Hörde någon som trodde det var lecakulor impregnerade med vargurin. Är det någon på forumet som provat eller har hört om detta undermedel? Är det bara vargpiss är det OK, men jag vill inte proppa trädgården full av kemikalier. Då har jag hellre kvar sorkarna biggrin.gif . De är ju trots allt mat åt räv och uggla (vi har minst två kattugglepar som häckar i skogarna runt gården).

Tjaba,
          Helena

--------------------
          Helena
          Småbrukare och mångsysslare

Genom att odla deltager jag i den enorma väven av samspel mellan växter, djur, anden och materian i både natur och trädgård.

Citera
          Hannele
          Inlägg 10-11-2002, 23:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Den lata trädgårdsmästaren har även en lat katt.... tongue.gif
          Jag funderar på att hälla använd kattsand i hålen (inte säker på att det är sork)!?!

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Therese Ö
          Inlägg 30-03-2003, 12:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 981

Jag tänkte gå på storoffensiven iår mot alla sorkar i min trädgård. Jag har tidigare gjort punktinsatser, som hjälpt just där, men de små grävarna dyker bara upp någon annanstans istället.

På Trädgårdsmässan i helgen köpte jag en liten burk "SORK" med lökar (släktet Allium) som tydligen avsöndrar en lukt som avskräcker sorkar och mullvader. Burken ska räcka till 750 kvm... vi får väl se om det fungerar. Kontaktinfo till företaget som säljer dessa finns på www.sqp.biz och burken kostade 175,-. Jag vet att dessa lökar inte gick att få tag på förra året. Efterfrågan var större än tillgången.

Två saker som hitills varit effektiva hos mig är att hålla gräset kort och försöka packa jorden hårdare där den är porös och mjuk. Jag kan tänka mig att de inte gillar motorgräsklipparens ljud och vibrationer så man kanske ska ta en liten runda varje dag under en period, men för att de inte ska komma tillbaka krävs fler åtgärder.

Återkommer med utvärdering och resultat senare.
          smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon