Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kaktusen blommar inte...
          LadyAdina
          Inlägg 30-07-2005, 07:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 5 718

Okej, lite fel säsong för att fråga om en novemberkaktus som inte blommar, men jag tänkte att om jag frågar i tid kanske jag kan lyckas hinna pyssla om den så att jag får blommor på den i år! tongue.gif

För det första är jag inte helt 100 på att det är en novemberkaktus. Den kom i min omvårdnad för 2 år sedan och har inte blommat än. Hur är det nu; är julkaktus och novemberkaktus samma sak? Vetenskapligt namn?

Den finns i vårt sovrum året om. Inte alltför ljust. Står den månne för mörkt?

Hoppas någon med blommande skönheter kan ge mig något tips, skulle så gärna vilja se den i blom i höst/vinter! wub.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-07-2005, 08:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Novemberkaktus/julkaktus/påskkaktus och liknande måste ha en kylperiod för att bilda blom. Ställ ut växten och låt den stå ute ett bra tag på hösten den klarar av att det bara är några plusgrader, ofta räcker de veckor den får på hösten för att den ska bilda blommor.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 30-07-2005, 13:19
          Länk hit: #3

Medlem

Aha! biggrin.gif

Tusen tack, det ska jag prova!

Citera
          Emser
          Inlägg 30-07-2005, 13:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem nr: 274

Jag brukar låta första frosten ta min novemberkaktus! Den blommar så villigt så...

--------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.

Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.

Citera
          pejori
          Inlägg 30-07-2005, 14:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

se upp för sniglar!!!! rolleyes.gif rolleyes.gif
          dom älskar kaktusar wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 30-07-2005, 15:07
          Länk hit: #6

Medlem

Oj då, klarar den till och med första frosten?! Wow! biggrin.gif

Kanske bäst ha den på bordet på altanen, dit har inte några sniglar hittat hittills iaf! rolleyes.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 30-07-2005, 16:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

jag hade inte chansat med frost och minusgrader, men ned mot en fyra-fem plus klarar den smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 30-07-2005, 16:18
          Länk hit: #8

Medlem

Tror inte jag vågar chansa med frosten heller... wacko.gif

Tack för alla tips!

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 31-07-2005, 07:26
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 6 239

CITAT (LadyAdina @ 30-07-2005, 08:06)
          Hur är det nu; är julkaktus och novemberkaktus samma sak? Vetenskapligt namn?

Jag citerar min blombok i frågan om namnet samt släktskapet:

"Schlumbergera-hybrid
          Julkaktus, Novemberkaktus

De arter som vi odlar idag är korsningsprodukter där man framförallt har använt sig av Schlumbergera truncata och Schlumbergera russelliana. Förr hade vi också en distinkt skillnad mellan vad vi i Sverige kallar novemberkaktus och julkaktus, men efter allt hybridiserande och med modern odlingsteknik är det som finns i odling idag svårt att dela upp i två grupper, eftersom egenskaperna blandas friskt."

(taget från "Krukväxter - Över 500 växter för vackra fönster", av Lena Månsson , ISBN - 91-534-1688-0)

--------------------
          Therese!

Citera
          pimpim
          Inlägg 31-07-2005, 07:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 921
          Medlem nr: 1 085

Jag har 2 st novemberkaktusar varav jag satte ut den ena för ett par månader sedan och den blommar nu wub.gif

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 31-07-2005, 12:37
          Länk hit: #11

Medlem

Therese, tack för den infon, precis vad jag letade efter! biggrin.gif (Och förresten har jag "snott" inspiration från din websajt när jag bestämde upplägget till min egen krukväxtsida. Provade alla möjliga varianter och fann att din stil med nya öppningar till höger var absolut bäst! Hoppas det inte gör något! unsure.gif tongue.gif )

Och Pimpim: *avundsjuk* tongue.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 31-07-2005, 17:02
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Om man har gamla plantor går det dock att se skillnad på jul- och novemberkaktus. Den första saknar "tänder" på bladen, vilken den andra har.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 31-07-2005, 17:44
          Länk hit: #13

Medlem

Är ganska säker på att min kommer från en gammal planta, och det verkar nog som att det är en novemberkaktus. Ska se om jag lyckas komma åt att fota ett blad de närmsta dagarna så kan jag ju låta er mer vana avgöra säkert. biggrin.gif

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 31-07-2005, 21:18
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (LadyAdina @ 31-07-2005, 13:37)
          Therese, tack för den infon, precis vad jag letade efter!  biggrin.gif  (Och förresten har jag "snott" inspiration från din websajt när jag bestämde upplägget till min egen krukväxtsida. Provade alla möjliga varianter och fann att din stil med nya öppningar till höger var absolut bäst! Hoppas det inte gör något! unsure.gif  tongue.gif )

Kul att du gillar min sida!
          Du kan gärna ta och skriva att det är min design (och länka till min sida där du skriver det) som stått modell för din sida, det skulle jag uppskatta. Du har ju faktiskt snott precis _allt_ rakt av..
          (Jag skulle inte vara så snabb att skriva "Copyright © Maritha Boström" när allt är tjuvat..)
          smile.gif

Btw, det är ingen "helgrön gullranka" du har, det är en klätterkalla..

--------------------
          Therese!

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 01-08-2005, 16:49
          Länk hit: #15

Medlem

Therese: Har ändrat på förstasidan så att det står att designen är från dig. Riktigt skamligt av mig att inte tänka på att även designen innefattas av copyright-skyddet, jag som alltid annars är supernoga med att alltid fråga lov och så vidare för allt som jag lägger ut på nätet som inte är mitt. Måste ha varit kortslutning i hjärnan! Usch, så pinsamt! *rodnar* Jag ber om ursäkt för att det blev missat och håller på att arbeta fram en ny "planlösning" för sidan (hoppeligen färdig redan ikväll), eftersom jag absolut inte vill vara orsak till något trassel/obehag av något slag. Än en gång förlåt!

Va, är det en klätterkalla?! Ja, jag tyckte ju nog att den skiljde sig från de andra två gullrankorna... Tusen tack för påpekandet!

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 01-08-2005, 17:54
          Länk hit: #16

Medlem

Det är lugnt! SÅ upprörd blev jag minsann inte, men det är ju schysst att skriva vart saker och ting kommer ifrån. smile.gif
          Du får ha kvar det som det om du vill bara det står som det gör nu på förstasidan, då är jag nöjd! biggrin.gif

Javisst är det en klätterkalla (Philodendron scandens)! Jag är själv väldigt förtjust i dem, har 5 stycken sådana här hemma.. biggrin.gif

--------------------
          Therese!

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 01-08-2005, 18:07
          Länk hit: #17

Medlem

Tack för din förståelse! wub.gif Skäms fortfarande över misstaget, men det är skönt att veta att du inte hatar mig! tongue.gif biggrin.gif

Men det känns ändå bäst att göra om sidan, annars kommer det ligga och gnaga i bakhuvudet att "det är ju faktiskt Thereses design...". Fånigt kanske, men tyvärr så har saker en förmåga att just ligga kvar och gnaga hos mig. Den nya planlösningen börjar så smått ta form och även fast din fortfarande är den perfekta *blink blink* så tror jag att jag kommer trivas med min egen också (äntligen! Jag vet inte hur många olika varianter jag har provat de senaste veckorna!). biggrin.gif

Jag förstår att du gillar klätterkallorna, jag blev såld direkt när jag fick den! biggrin.gif Bäst att jag letar fram lite skötselråd och sånt om den också. smile.gif

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 01-08-2005, 18:19
          Länk hit: #18

Medlem

Bah! Det kan du sluta göra på en gång!
          Jag vart ju jätteglad över att du gillar min sida så mycket att du vill ha likadant, samtidigt som det kändes lite trist att hela min idé helt plötsligt hade "kidnappats" utan att det stod nånstans alls vart det hela kom ifrån. smile.gif
          (Jag har ju suttit väldigt många timmar med att få den så som JAG vill ha den.)

Som sagt, det stör mig inte alls att du har din sida som den är nu, bara jag får min credit för det hela, då är jag jättenöjd. biggrin.gif

--------------------
          Therese!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 14:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon