Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fuschia, Hur övervintrar man bäst?
          Ann-Christine
          Inlägg 07-04-2003, 19:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 243
          Medlem nr: 668

Jag älskar Fuschia men lyckas aldrig övervintra dom. Har försökt att ställa dom mörkt i potatiskällaren, funkar inte. I höstas satt jag upp lysrör i källaren där dom har stått i ca 10 + grader. Har vattnat dom flera gånger men det verkar inte vara någon fart i dom i år heller. Vad gör jag för fel? sad.gif

--------------------
          Ann-Christine, zon 4

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 08-04-2003, 15:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Vet inte! Mina har också gått hädan!
          /Gunvor wacko.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-04-2003, 17:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Mina lever till 100% och de brukar de göra, övervintrade i mörker i temp på ca +5-7C. Växterna hålls ganska torra men jag har gått och skvätt på den vatten flera gånger under vintern. Jag känner efter med fingret börjar det kännas riktigt torrt längre ner i jorden så har jag slagit på en skvätt. Det blev lite varmt här i mars så temperaturen började stiga för mycket så de flesta plantor har fått små vita skott men de får stå kvar i förrådet tills de kan placeras ut de brukar inte gilla att tas in i varm och torr luft i bostadsrum.

Oftast så dör fuchsior av för mycket vatten under övervintringen men jag tror att även alltför lite vatten kan ta död på en del.

Glöm inte att kolla ordentligt att plantan verkligen är död, fuchsior kan se ganska döda ut efter vintervilan, skrapa lite på barken är det färskt och grönt så finns det liv. Ta då helst inte in plantan i rumsvärme den torra varma luften kan göra så att knopparna får svårt att bryta.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Almdalen
          Inlägg 08-04-2003, 17:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 766
          Medlem nr: 108

Jag förvarar mina i källare ca 12-15 grader nära fönster utan extra belysning, vattnar lite varannan vecka. När ljuset kommer börjar de växa och då tar jag sticklingar av de första rangliga skotten. När de växt till sig lite sätter jag dem i ny jord. Visst händer det att någon inte vaknar upp men det är inget att göra.
          rolleyes.gif
          Ingegerd

Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 09-04-2003, 20:23
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 485
          Medlem nr: 316

Gräv ner dem! Helt och hållet... Jag provade, och de har överlevt. Återstår bara att se om de överlever "våren" också.... tongue.gif

Citera
          Almdalen
          Inlägg 09-04-2003, 20:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 766
          Medlem nr: 108

CITAT (Eva i Norrköping @ 09-04-2003, 21:23)
          Gräv ner dem! Helt och hållet... Jag provade, och de har överlevt. Återstår bara att se om de överlever "våren" också.... tongue.gif

Skall bli roligt att höra hur det går, jag har funderat på att gräva ner mina men inte vågat. Kanske skall jag prova till hösten.
          wacko.gif
          Ingegerd

Citera
          Anders zon III
          Inlägg 12-04-2003, 08:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 305
          Medlem nr: 15

CITAT (Ann-Christine @ 07-04-2003, 20:35)
          Jag älskar Fuschia men lyckas aldrig övervintra dom. Har försökt att ställa dom mörkt i potatiskällaren, funkar inte. I höstas satt jag upp lysrör i källaren där dom har stått i ca 10 + grader. Har vattnat dom flera gånger men det verkar inte vara någon fart i dom i år heller. Vad gör jag för fel?  :(

vinterförvaring

Själv har jag bara ett par magellanicasorter, de övervintrar alltid utan täckning i rabatten.

Citera
          MickeK
          Inlägg 29-08-2011, 19:28
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 3 253

Jag kan i alla fall bidra med de erfarenheter jag har efter att för 6-7 år sedan ha köpt min första fuschia. Föll för dess prakt och kunde ingeting om fuschior. Genom lite kunskaper från nätet hittade jag ett säkert sätt att vinterförvara. Kan garantera att den är minst lika frodig och svallar över sin stora ytterkruka där den nu står i mitt synfält ute på uteverandan (äe den 27/8). Den har fått sällskap av två yngre kamrater som jag hanterar på samma sätt.

Då första frosten är i antågande bär jag ner mina fuschior i källaren. Har en halvkällare och andra halvan är en krypgrund där det är mörkt (en ventil släpper in liiite ljus men knappt märkbart) och kallt. Bor i Skåne och det verkar inte som de senaste iskyliga vintrarna har inneburit att det varit för kallt.

Innan jag satt in dem har jag knipsat av de flesta kvarvarande bladet, sparat några men INTE kapat några grenar/kvistar (så vida de inte är döda förståss). Första åren skar jag av mer men jag vill ha den som översvallande (köpt som häng-fuschia) och kapar man grenarna får den bara börja om.

Sedan har jag stängt till luckan, skrivit in en påminnelse i datorkalendern att kring årsskiftet titta in och vattna EN gång. Det har räckt för hela vintervilan. Fuschian är en tuffing och mår bra som sådan.

Då vi kommer en bit in april har jag tagit fram dem till vanliga källaren och satt dem nedanför ett källarfönster (västerläge). Vattnat lite och emellanåt duschat de förvedade delarna med lite ljummet vatten. Läste att det underlättar för de nya skotten att titta ut. I början av maj är bladbildningen igång och vädret bra nog att flytta till uteplatsen.

I mitt fall alltså min uteveranda. Västerläge, Hästkastanj som skyddar sol och vind från söder, huskropp skyddar mot norr. På en hörna av räcket kommer den stora plantan till sin rätt och växer som en häng-fuschia där. I princip sköte naturen resten. Den gillar ju regn och rusk och växer allra bäst kassa somrar (som denna 2011). Torrsomrar får man förstås vattna. Någon gång då blommningen är i full gång ger jag lite understöd av nässelvatten.

Gör samma saker varje år och den trivs och mår bra av min behandling. Så den är bullet-proof om det nu var någon som hade problem att få dem överleva. Låt den framför allt vila och ge minimalt med vatten. Inga problem att hålla sin favoritfuschia vid liv!

Är för mörkt just nu för en bild med nallen, tyvärr.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 22:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon