Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Palettblad och palm, verkar inte må så bra
          ahoshlaboshlo
          Inlägg 16-08-2005, 15:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 5 466

Hej! Nu är jag här med lite dumma frågor igen men som man säger "frågar man ingenting får man ingenting veta" tongue.gif

Fick för en tid sedan en stickling av ett palettblad som jag har satt på rotning i vatten. Det har börjat växa lite rötter men bladen börjar ruttna något, se bild:

Varför då? Det verkar dock inte vara sån jättekatastrof för precis vid vattenytan så har den bildat två pyttesmå blad.
          En undring jag även har är att jag har en bok om krukväxter där det påstås att man ska lägga i några bitar träkol i vattnet när man rotar - vad är detta bra för? Jag testade med en bit kol som man har till vattenpipa men efter ett par dagar så var vattnet helt äckligt och bladen hade fått några svarta fläckar så jag skippade det.

Har även en fin palm som påstår sig heta Chrysalidocarpus (svenskt namn? varför ska alla namn vara så långa och krångliga?) som har under ett par månader i min ägo verkat må bra men nu har vissa "plymer" torkat och blivit helt bruna:

För ungefär en månad sedan så planterade jag den i krukan som den står i. Den står ljust en bit in i rummet men inte i direkt sol. Vattnar och duschar regelbundet. Vill inte att den ska dö då den är en fröjd att titta och pilla på wub.gif

--------------------
          Näe

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-08-2005, 16:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

kan det var en guldpalm eller golden cane som den heter på eng för jag har en sånn sen så hade jag den på ettt bord vid fönstret men den fick bruna toppar så jag satte ut den i sommras men den blev då bränd så nu står den inne i rummet tyå 2meter från fönnstret sparyar dagligen även vattnar så den inte bler torr
          nu när jag tåg in den har den fått 6 nya blad som snart är helt utvecklade
          jag köpte den på ikea men då var den 1meter utan kruka nu är den 2meter utan så den har vuxit kommer inte ihåg när jag köpte den
          ett tips klipp veck dom döda bladen det ser snyggare ut
          på min palm klipper jag va blad som är sönder eller för brända
          det kommer nya blad

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-08-2005, 16:39
          Länk hit: #3

Medlem

sen den palettblad kan du inte prova sätta den i jord om den börjar att få rötter

Citera
          ahoshlaboshlo
          Inlägg 17-08-2005, 21:16
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för svar. Köpte också min på Ikea, hur har du fått den sååå stor? Min växer ingenting alls och, tills bladen började bli bruna, verkar ha mått jättebra - knappt ens intorkade toppar! För nån månad sen upptäckte jag också en grön "stång" mitt i som jag antog skulle slå ut till en vacker plym men det har inte hänt någonting...än. Växter lever sitt egna liv.

Ja, jag tänkte att nu börjar det bli dags att jorda paletten! Hade två blad som "blev över" från sticklingen så jag satte de i en kruka och bladen har vuxit i storlek och verkar må jättebra. Kan jag sätta den ursprungliga sticklingen i samma kruka? För det vore ju jättepraktiskt smile.gif

Ingen som kunde svara på varför man ska ha träkol i vattnet?

--------------------
          Näe

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 18-08-2005, 06:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 6 239

ahoshlaboshlo: AIIIIGHH! *Älskar GIR!* biggrin.gif

--------------------
          Therese!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-08-2005, 08:47
          Länk hit: #6

Medlem

den gröne stängen tror jag är ett nytt blad efter du har haft den där iett tag så kommer det fler
          sen för attmin blivit så stor är någ för att min är gammal sen har jag även hög futighet på mitt rum utan att jag sparyar men jag gör det ändå

Citera
          ahoshlaboshlo
          Inlägg 19-08-2005, 12:35
          Länk hit: #7

Medlem

Therese.3z: "Must obey the tacooooomaaaaaaaaaaaan!" tongue.gif

flaxxs, okejj! Nu har jag knipsat bort de fula bladen och även gått igenom hela palmen och fixat bort att intorkade toppar så nu SER den iallafall fin ut.
          Ett par nya blad är på väg, de är rätt fascinerade för de liksom...vecklar ut sig så vissa blad är helt krusiga!

Eftersom ingen verkar ha ork att svara på mina andra frågor så planterar jag nu paletten och hoppas på att det händer någonting som är bra.

--------------------
          Näe

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-08-2005, 18:19
          Länk hit: #8

Medlem

jag svarade
          men bra att du palnterade den smile.gif
          fast dom bruna topparna brukar jag inte ta veck för då ser den inte naturlig ut
          för om en guldpalm ska vara grön måste den ha micronäring
          för om jag får ett blad som ser jätte fult ut i topparna fast den är grön nere så tar jag veck den
          istället för att klippa topar a fast det b ara jag smile.gif
          mete palmen den är någ närmare 1.52 m men jag hafr väldigt hög fuktighet med ett öppent akvarium

Citera
          Therese.3z
          Inlägg 20-08-2005, 07:22
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 6 239

ahoshlaboshlo: biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Therese!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon