|
Harry Potter? |
|
|
|
22-08-2005, 16:01
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Undrar vad ni andra tycker om filmen som ju visades i fredags på TV? Jag har inte läst boken men vissa scener i filmen påminde om annat jag sett och läst om, Star War t.ex. Den trehövdade hunden har jag i en SF-bok från 79. Tittar man på IMDB så finns det en hel del misstag i filmen, sk goofs. Fast som helhet tilltalar den nog målgruppen, yngre tonåringar och ännu yngre.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
22-08-2005, 16:23
|

Medlem
Antal inlägg: 307
Medlem nr: 4 025

|
Jag tycker att filmerna på något sätt skiljer sig ganska mycket från böckerna.
Det känns på något sätt som om filmerna (speciellt Harry potter och de vises sten) verkligen riktar sig till barn. Den senaste filmen tycker jag är den bästa. Den är inte lika inriktat barnfilm...
Jag föredrar helt klart böckerna, de tillhör mina favoriter. Längtar redan efter bok nummer sju!
--------------------
Bohuslänsk orkidenörd!
|
|
|
|
|
22-08-2005, 16:33
|

Medlem
Antal inlägg: 913
Medlem nr: 3 822

|
Håller med ifibi. Tycker dessutom att första filmen är väldigt dåligt klippt. Känns väldigt staplad. Samma med 2an och 3an, men inte riktigt lika illa. Gillar också böckerna. Synd bara att det tar så lång tid mellan dem
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
22-08-2005, 16:46
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 5 021

|
CITAT (Gossen Ruda @ 22-08-2005, 17:01) . Fast som helhet tilltalar den nog målgruppen, yngre tonåringar och ännu yngre.   Fniss...den tilltalade mej. 55år gammal.. kanske börjar jag gå i barndom.? Det mest underhållande jag sett på länge!
|
|
|
|
|
22-08-2005, 16:48
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (lavendel2 @ 22-08-2005, 17:46) CITAT (Gossen Ruda @ 22-08-2005, 17:01) . Fast som helhet tilltalar den nog målgruppen, yngre tonåringar och ännu yngre. :P  Fniss...den tilltalade mej. 55år gammal.. kanske börjar jag gå i barndom.? Det mest underhållande jag sett på länge! Evigt ung heter det.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
22-08-2005, 16:53
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 5 021

|
CITAT (Gossen Ruda @ 22-08-2005, 17:48) Evigt ung heter det.  Jo..eller evigt barnslig  ! Och det kan jag leva med!
|
|
|
|
|
22-08-2005, 17:15
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
22-08-2005, 17:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Jag har inte läst böckerna men tittat på filmerna och trots att jag då är vuxen så tyckte jag att de var riktigt underhållande. Jag förstår varför den målgruppen som de riktar sig till älskar böckerna och filmerna. Det hade nog jag också gjort i den åldern.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
22-08-2005, 17:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
Jag tycker alls inte att filmerna, eller för den delen böckerna, är så mycket mer anpassade för barn... De barn jag vet som sett filmerna blev rejält rädda. Själv älskar jag dem - både böckerna och filmerna. Mest roande är väl ändå det faktum att det finns två omslag för varje bok i de engelska versionerna. Ett för barn, och ett för vuxna... Jag vet inte om jag lägger så stor vikt vid vad min omvärld tycker, eller att jag ens tror att de är så engagerade i det jag läser, men nog är de vuxna versionerna snyggare, det får jag erkänna. Oavsett vilket är böckerna undehållande som attans.  Jag längtar efter nästa, eftersom jag ännu bara läser på svenska - de engelska versionerna får bli nästa projekt.
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
22-08-2005, 17:58
|

Medlem

|
Hörde att "vuxen"-omslaget egentligen är till för den engelska marknaden... verkar som engelsmännen bryr sig om vad andra tycker om deras boksmak alltså *jennie som bara har "barn"-omslag på sina engelskspråkiga böcker*
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
22-08-2005, 18:04
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
Älskade första filmen, men första filmen i en serie kommande filmer ska ju vara litet mera publikfriande och introducera rollfigurerna rejält. Andra filmen var en lång blåmörk gäspning. Fick mig att tappa intresset för att se några fler Potter-filmer sen.
|
|
|
|
|
22-08-2005, 20:58
|

Medlem
Antal inlägg: 164
Medlem nr: 5 473

|
Blev också lite besviken.. filmen var inte riktigt som jag föreställt mig. Jag lyssnade på boken i kasettform och då läste Krister Henriksson. Jag lyssnade när jag gick till och från jobbet och längtade tills nästa dag när jag skulle få lyssna igen.
|
|
|
|
|
22-08-2005, 21:52
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Jag är familjens största Harry Potterfan...trots att mina barn befunnit sig i målgruppen från första boken... Jag ääälskar böckerna och tycker filmerna har stort underhållningsvärde...även om det inte är STOOOR film... men det tror jag inte att de försöker vara heller.....de försöker inte spela i samma division som Sagan om ringen t.ex....
--------------------
|
|
|
|
|
22-08-2005, 22:05
|
Medlem
Antal inlägg: 481
Medlem nr: 1 565

|
Var väl helt ok men i längsta laget. Blev lite seg emellanåt. Kanske boken är bättre än filmen men den har jag inte läst.
|
|
|
|
|
22-08-2005, 22:06
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 5 507

|
älskar verkligen filmerna.. men att tycka om en film/bok/låt behöver inte betyda att man tycker det är bra.
Dock tycker jag de tagit vara på det som kan gå på film från böckerna, och med tanke på att de inte fick artistisk frihet utan författaren vägrade låta de fixa till så det gick cinemastiskt så blev det ganska bra resultat(ettan). såg filmen före jag läste och om jag inte sett filmen skulle jag aldrig läst(är ju hysterimotståndare)
Sen när det gäller innehåll som den trehövdade hunden och sånt, allt är lånat nuförtiden(diane wynne jones har skrivit en bok som heter trollkarlsliv tror jag, som handlar i princip om samma sak, fast för 20 år sen). Allt går i repris=) trean är ändå en favorit, och jag ser fram emot den nya filmen med cho...
--------------------
Blir gröna fingrar röda när man försöker få sin pelargon att bli köttätare?
|
|
|
|
|
22-08-2005, 22:35
|

Medlem

|
CITAT (HippieSpellan @ 22-08-2005, 23:06) Sen när det gäller innehåll som den trehövdade hunden och sånt, allt är lånat nuförtiden(diane wynne jones har skrivit en bok som heter trollkarlsliv tror jag, som handlar i princip om samma sak, fast för 20 år sen). Allt går i repris=) Visst finns det likheter mellan Diana Wynne Jones "Chrestomancy" (= trollkarlsliv m fl delar i en serie) och Harry Potter, men inte så lika att de stör tycker jag... Det finns likheter med några av Eva Ibbotsons böcker också... Och med en hel del folksagor... Och troligen med en massa annat också som man aldrig läst... man kan hitta likheter överallt om man vill. HP är inte det värsta jag sett när det gäller hopplock
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
23-08-2005, 07:11
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem nr: 4 113

|
CITAT (Zarah P @ 22-08-2005, 18:54) Mest roande är väl ändå det faktum att det finns två omslag för varje bok i de engelska versionerna. Ett för barn, och ett för vuxna... Jag vet inte om jag lägger så stor vikt vid vad min omvärld tycker, eller att jag ens tror att de är så engagerade i det jag läser, men nog är de vuxna versionerna snyggare, det får jag erkänna. Vi var bortbjudna över midsommar och min vana trogen tog jag en bok med mig. Denna gången blev det Harry Potter and the Philosophers stone. Jag har läst den förut men ibland läser jag om dem för att hålla min engelska igång och för att böckerna är bra. Så satt jag då i hammocken och läste och en av de andra midsommarfirarna (som jag inte känner så väl) kom och satte sig brevid och undrade men är inte det en barnbok... ? Eftersom jag inte gillar denna sortens kommentarer om vad jag läser och inte läser (vill jag läsa en barnbok så gör jag det!!!) så replikerade jag lite kvickt att jo det är det men vad spelar det för roll för dig det är ju jag som läser den och vill jag läsa en barnbok på engelska så får jag väl göra det? Personen i fråga tyckte sedan inte att det var kul att sitta i hammocken med en som läste barnböcker utan att skämmas för det.... Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
|
23-08-2005, 08:38
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Jag har 3 av Harry Potter böcker i bokhyllan men har ännu inte läst och jag har set 2 filmer.Jag tycker mycket om sådana filmer!
|
|
|
|
|
23-08-2005, 11:42
|

Medlem
Antal inlägg: 334
Medlem nr: 4 586

|
Jag har läst böckerna och de var väl ok! Men uppriktigt fattar jag inte varför de blev så otroligt populära finns ju bättre på ungefär samma tema… Och jag reagerade över att Harry är en sådan elak typ i böckerna, han verkar dock inte lika elak i filmen…. Vad jag menar är att han har hur mycket pengar som helst, men är inte ett dugg generös till sina fattiga vänner, som verkligen ställer upp för honom! Låter honom bo hos sig, när det krisar sig med fosterföräldrarna, ger honom julklappar med mera, fast de har väldigt ont om pengar… Den yngsta sonen (mins inte vad han heter, (Ron??) får gå i ärvda kläder, något han inte tycker är så kul, köper då Harry nya till honom? Icke, fast han mycket väl skulle ha råd till det! Vist han är ett barn, men hon som har skrivit boken är inget barn!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|