|
Svåra beslut, Att vara förälder |
|
|
|
09-09-2005, 16:46
|

Medlem
Antal inlägg: 131
Medlem nr: 6 445

|
Jag har 3 små barn. Äldsta är 9år & ska ikväll ha 2 lika gamla vänner hos sig. Jättekul! De ska spela , spel, både vanliga & TV-spel, de ska spela kort & käka chips & dricka läsk. Sedan ska de även se film, och det där de svåra besluten kommer in för denna gång. Ena killen ska ta med sig "Scary movie" och jag känner mig så kluven. Tydligen har de andra 2 grabbarna sett denna film. Jag har själv sett & skrattat massa. den är faktiskt rätt rolig men, fattar en 9åring humorn i den? Jag är tveksam. Visserligen skadar den kanske inte men ändå.. Visst jag känner min son bäst men ändå känns det så svårt att säga nej. Jag är nu på väg att ge mied mig men.. hmm. Han har faktiskt även 2 småsyskon här hemma (7 & 6år) vilka jag verkligen tycker är för små. men det kan jag faktiskt undvikla (att de ser filmen alltså). Tänk om det vore lätta beslut och ändå anar jag att detta bara är början
--------------------
***************************** Nygammal medlem i Zon5 som kanske lyckas bli trädgårdsbiten & aktiv till sist.. ;)
|
|
|
|
|
09-09-2005, 16:54
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 09-09-2005, 17:51) Ja du, det är inte lätta att vara förälder och fatta de rätta besluten alltid. Och ja, det där är bara början...  Men, jag vet! DU kan väl säga åt mig hur jag ska göra Samma som detta med kvällstider. Jag vill att han är hemma senast 18:30 vardagkvällar om han är ute & far på byn. Han är nog först hem nästan... På helgen om han är ute själv vill jag att han ska va hemma vid 20:00. samma där, nästan först in. Men 20:00 en helg tycker jag är helt ok för en 9åring, faktiskt.
--------------------
***************************** Nygammal medlem i Zon5 som kanske lyckas bli trädgårdsbiten & aktiv till sist.. ;)
|
|
|
|
|
09-09-2005, 16:56
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
tycker inte att det är en film för småbarn även om den inte är direkt hemsk så kan dom få mardrömmar om masker och mördare.... du vet bäst själv hur din son reagerar, men mina ungar fick inte se sådant när dom var små på den tiden gick en serie som hette V den handlade om utomjordingar som käkade marsvin till middag och var nån sorts ödlor. mina ungar var portade från den serien, under mycket gnäll..."alla mina kompisar har sett den" hördes ständigt... så bra...då kan dom berätta, så slipper i ni se den sa jag. syrrans tvååring såg den däremot....där var TV barnvakt... tror inte att din son tar skada av sensur,,,så stå på dej.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
09-09-2005, 16:59
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Tatta @ 09-09-2005, 17:54) CITAT (Betty @ 09-09-2005, 17:51) Ja du, det är inte lätta att vara förälder och fatta de rätta besluten alltid. Och ja, det där är bara början...  ;) Men, jag vet! DU kan väl säga åt mig hur jag ska göra Samma som detta med kvällstider. Jag vill att han är hemma senast 18:30 vardagkvällar om han är ute & far på byn. Han är nog först hem nästan... På helgen om han är ute själv vill jag att han ska va hemma vid 20:00. samma där, nästan först in. Men 20:00 en helg tycker jag är helt ok för en 9åring, faktiskt. håller helt med dej.... dom tiderna hade mina med under skoltid på sommarlovet var det nio som gällde. stå på dej.....vacklar du så blir det värre. "om du ger dom ett finger, äter dom upp dej nästa gång"
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
09-09-2005, 17:02
|
Medlem
Antal inlägg: 63
Medlem nr: 6 267

|
tycker en sån film skulel nog inte en 9 åring fatta
är dock inte förälder
|
|
|
|
|
09-09-2005, 17:06
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Jag tror faktiskt på att det är bättre att ha för många + lite tuffare regler för barnen än vad som verkar vara vanligt i många familjer idag. Alldeles för många barn är vana vid inga regler alls. Jag jobbar med tonåringar och många av dem kommer nog att få svårt att klara sig i framtiden för de är vana vid att få sin vilja igenom hela tiden och inte följa några regler (det verkar ofta var de som bestämmer över föräldrarna och inte tvärtom) och det tror jag inte framtida arbetsgivare kommer att gå med på. Så man gör faktisk barnen en tjänst genom att lära dem följa regler från början och att vänja sig vid att man faktiskt inte alltid får som man vill, då är de bättre rustade för ett framtida yrkesliv där man faktiskt måste lära sig passa tider, höra av sig om man är sjuk etc.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
09-09-2005, 17:26
|
Medlem
Antal inlägg: 31
Medlem nr: 4 682

|
Tycker inte att du ska låta dem se filmen om du känner dig osäker. Jag hade mardrömmar efter ha sett V, som pejori pratar om, i flera år. Jag minns inte hur gammal jag var när jag såg den men kanske i 8-9 års åldern. Jag kan inte säga att jag var särskilt känslig och rädd av mig men vissa filmer har satt sina spår.
|
|
|
|
|
09-09-2005, 17:30
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Japp, stenhård var jag med - trots att "alla andra får ju se den filmen/serien" o.s.v. Tycker du har vettiga "gå hem-tider" jag hade ungefär samma tider för mina tre i den åldern.
Säger som pejjan: Stå på dej.....vacklar du så blir det värre. "om du ger dom ett finger, äter dom upp dej nästa gång"
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
09-09-2005, 17:45
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Ordentliga regler och mycket tydliga budskap mår barnen bra utav
|
|
|
|
|
09-09-2005, 19:35
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Om dom propsar på att se filmen så sitt med dom, kanske är det för sent nu. Kollar på klockan! Gör man för stor affär av sånt här blir det bara spännande, avdramatisera i stället. Eller gäspa lite och säg "Va, har ni ingen bättre film den där är så långtråkig."
Vad gäller tiderna så tycker jag dom är helt ok, min yngsta har samma tider och hon är 12, ska de orka läxorna så behöver dom ju komma in då, kanske att vi låter henne vara borta lite längre på helgen om hon är hos någon kompis, men då får hon finna sig i att bli hämtad.
--------------------
|
|
|
|
|
09-09-2005, 19:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem nr: 648

|
Tider ja Här äter vi efter gubbens mattider (typ 1 diabetes) lunch mellan 11,30 till 13,30 beroende på hur morgonen varit och sedan mat 18,00 och inget senare. Funkar bra även med ungarna som får frukt och mellanmål som pappa. Sedan kommer kompisarna till barnen som kanske äter frukost 11,30 och fattar inte att vi då äter lunch. Ska jag säga att det inte går en middag( helger och lov även på lunch) som jag inte har en, två, eller tre knattar till vid matbordet. Sedan frågar sig föräldrarna varför ungarna är griniga när de inte får "riktig" mat förräns 19-19,30 på kvällen.
Jag menade inte att klaga på de som gör så, men det påverkar ju barnens ämnesomsättning
Mina knattar är 4 och 6 och 4 åringen har inte tid att äta helst. Mycket bråk med mat där
Jag tror inte att mina killar ska få titta på en sådan film, det räcker med en del tecknat för att de ska drömma vilda drömmar.
Det mest bästa med att åka ut i husvagnen på vissa ställen, är att det ofta inte finns mottagning till tv.n ( jag är stor motståndare till tv.n tittar kanske 2 timmar i veckan när jag inte jobbar)
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
|
09-09-2005, 19:49
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Jag håller helt och fullt med alla här som ganska entydigt säger att man är förälder till sina barn och som förälder bestämmer man faktiskt. Har också i mitt arbete sett alldeles för många barn som bestämmer över sina föräldrar och det mår de definitivt inte bra av även om de själva tror att de gör det. Man sätter ju som förälder gränser för att man älskar sina barn och om det är någon tröst så kan jag bara säga att jag fick många gånger höra hur otroligt dum jag var som mamma som inte tillät det som andra fick göra, eller som de trodde att andra fick göra. Idag är mina barn stora och har egna barn och de säger att de är så evigt tacksamma för att jag lärde dem att de inte alltid kunde få som de ville.
|
|
|
|
|
09-09-2005, 19:58
|
Medlem

|
Glömde skriva att jag alltid ställer motfråga när mina barn tjatar om något jag inte riktigt gillar, oftast får man höra "att alla andra får", eller "ingen annan gör så" Då brukar jag fråga "Vem/vilka då? ska nog prata med deras föräldrar", eller "konstigt det hörde jag av nån att dom gör" Då brukar tjatet ebba ut, oftast iaf.
--------------------
|
|
|
|
|
09-09-2005, 20:02
|

Medlem

|
Än så länge ingen film  De är ute nu å leker monster, eftersom denna kväll är lite speciell. men de håller sig bara på gården vår så det är helt ok. Detta är sånt som jhag aldrig fick göra som liten så jag känner att jag måste få låta dem få ha sånt för sig lite...  Hur som haver har jag än så länge hittat på massa annat så de har inte hunnit se nån film
--------------------
|
|
|
|
|
09-09-2005, 20:28
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Tatta @ 09-09-2005, 21:02) Än så länge ingen film  De är ute nu å leker monster, eftersom denna kväll är lite speciell. men de håller sig bara på gården vår så det är helt ok. Detta är sånt som jhag aldrig fick göra som liten så jag känner att jag måste få låta dem få ha sånt för sig lite...  Hur som haver har jag än så länge hittat på massa annat så de har inte hunnit se nån film  Smart att se till att de är upptagna med annat roligt.
|
|
|
|
|
09-09-2005, 20:28
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Tydliga regler och regler som följs är mitt tips... SVÅRT?? JA!! men i längden så funkar det. Och även barn måste lära sig att det inte är de eller grannen som bestämmer hemma hos er.. Hos er är det dina (de vuxnas) regler som gäller. Min dotter tjatatde på att "När hon blev myndig" så var det HON som skulle bestämma. När hon blev 18 så TRODDE hon att hon skulle bestämma ALLT!!... (Hon har dessutom Aspergers Syndrome vilket inte underlättade det hela) MEN hon blev varse att det faktiskt inte var hon som bestämde... MEN det blev under lite drastiska förhållanden: Jag talade om för henne att det inte funkade så-- och en gång när vi var ute och körde bil så körde jag över på VÄNSTER sida.. och sa;: -Jag är Myndig, och gör som jag vill.. alltså kör jag på vänster sida.. det gick bra ända tills vi fick möte.. DÅ insåg hon att det faktiskt inte är hon eller jag som bestämmer... utan man måste följa vissa regler... lite drastiskt kanske, men ändå sant!! b
|
|
|
|
|
09-09-2005, 20:33
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (gammelnalle @ 09-09-2005, 21:28) Tydliga regler och regler som följs är mitt tips... SVÅRT?? JA!! men i längden så funkar det. Och även barn måste lära sig att det inte är de eller grannen som bestämmer hemma hos er.. Hos er är det dina (de vuxnas) regler som gäller. Min dotter tjatatde på att "När hon blev myndig" så var det HON som skulle bestämma. När hon blev 18 så TRODDE hon att hon skulle bestämma ALLT!!... (Hon har dessutom Aspergers Syndrome vilket inte underlättade det hela) MEN hon blev varse att det faktiskt inte var hon som bestämde... MEN det blev under lite drastiska förhållanden: Jag talade om för henne att det inte funkade så-- och en gång när vi var ute och körde bil så körde jag över på VÄNSTER sida.. och sa;: -Jag är Myndig, och gör som jag vill.. alltså kör jag på vänster sida.. det gick bra ända tills vi fick möte.. DÅ insåg hon att det faktiskt inte är hon eller jag som bestämmer... utan man måste följa vissa regler... lite drastiskt kanske, men ändå sant!! b Så sant! Vi föräldrar måste visa att det är vi som har ansvaret och därmed också avgör vad som är bäst för dem.
|
|
|
|
|
09-09-2005, 23:15
|
Medlem

|
Så länge barnen bor i mitt hus så är det mina regler som gäller, sen får dom vara hur mycket myndiga dom vill!!!
--------------------
|
|
|
|
|
10-09-2005, 05:44
|

Medlem
Antal inlägg: 572
Medlem nr: 5 267

|
CITAT (pejori @ 09-09-2005, 17:56) du vet bäst själv hur din son reagerar, men mina ungar fick inte se sådant när dom var små på den tiden gick en serie som hette V den handlade om utomjordingar som käkade marsvin till middag och var nån sorts ödlor.  Jag fick se den för mina föräldrar, och vad som helst annat också. Det har inte varit bra för mig alls. DÅ ville jag se det väldigt mycket, men nu i efterhand skulle jag inte låta mina barn se sånt som är för större barn. Jag har definitivt tagit skada, är oerhört mörkrädd, har drömt mardrömmar om allt jag fick se och framkallat fantasispöken och monster överallt hela mitt liv. Fy vad rädd jag blev av allt sånt där i grund och botten och det har hängt med i 20 år nu!
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|