Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad har hänt med våra äpplen
          haggan
          Inlägg 10-09-2005, 18:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 3 581

Vi har ett äppleträd - jag tror att det är "Maglemer" jättegoda är de i allafall.
          Vi har fått ovanligt mycket frukt på trädet som inte är särskilt stort ännu, men många av äpplena är fulla med fläckar - det liknar stora fräknar eller leverfläckar. Vad har hänt och vem har orsakat dem.
          En sak till! Om man har möjlighet att få brunnen ladugårdsgödsel, är det tillräckligt att mylla ner den i jorden eller behövs någonting utöver. Är stall (hästgödsel) kraftigare? Vi har fått så dålig skörd av allting i sommar, löken växte dåligt och potatisen gav bara c:a 2 nya och vi tror att det behövs gödsel.
          Jag blir så glad när ni svarar. Hälsningar fr Maggan biggrin.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-09-2005, 18:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Äpple: Låter som skorv som är mycket vanligt på många äppelträd. Detta är en svampsjukdom som övervintrar på de nedfallna bladen så krattar man upp bladen på hösten och slänger dem i en sluten kompost alt. gräver ner dem så blir smittotrycket mindre. Det är inget farligt att äta de skorvfläckiga äpplena.

Gödsel: Allt man tar bort från marken måste man ersätta så ja odlar man grönsaker där man skördar (tar bort från jorden) så måste man gödsla varje år och stallgödsel/ladugårdsgödsel är bra. Är det från ko/häst och välbrunnet kan man slänga på runt 1dm tjockt lager och mylla ner på våren, sedan får man ofta ge flera doser näring när grönsakerna är i stor tillväxt. Hur mycket extra man ger beror på vilket näringsbehov just den grönsaken har. Med potatis ska man inte överdriva gödslingen då kan potatisen bli lös och blöt vid kokning (glöm inte växtföljden, potatis går oftast inte så bra att odla år från år på samma plats).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 03-01-2006, 15:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 788
          Medlem nr: 2 733

Jag har också problem med skorv på mina äpplen. Räfsar bort alla löv varje höst, men det hjälper inte. Har dock inte ansträngt mig för att göra något åt problemet.

Läste någon gång att man skulle spruta trädet när det var i knopp/blom med lättmjölk. Kommer inte ihåg var jag läste det, men minns att jag hittade samma tips på flera ställen (något antroposofiskt?). Kanske något beprövat gammalt knep - vad vet jag. Hur det fungerar vet jag inte, men jag tänkte prova. När jag orkar, vill säga. Om en sådär 20 år om jag känner mig själv rätt.

smile.gif
          Kakaduan

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 12:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon