|
Tomtar och troll... |
|
|
|
06-11-2002, 12:01
|

Medlem
Antal inlägg: 733
Medlem nr: 64

|
vättar och devor, finns dom? Finns det några här i forumet som har sett såna? Jag har inte sett dom, men känner en som ser och pratar med dom. Finns det fler som ser eller är det bara "tomtar på loftet"
--------------------
Hälsningar Mariann, zon 3-4
En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
06-11-2002, 12:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24

|
På allvar...??? Näää...  Men om du menar trädgårdsfigurerna, så visst finns dom hos var o varannan och alltid lyckas de reta någon, mig t.ex!!
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
|
06-11-2002, 15:45
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag ryser vid tanken på dessa gräsliga tomar och annat krafs folk kan hitta på att misspryda sin trädgårdar med, speciellt dessa riktigt plastiga. För några år sedan ville barnen gärna ha en plasttomte med belysning i, rys igen. Min man var nära att köpa, men tack och lov, jag hann avstyra. När jag var barn var jag dock väldigt fascinerad av en mölla som en släkting hade i sin trädgård. Det är fortfarande bland det jag lättast kan acceptera om man nu nödvändigtvis måste ha något. På tal om tomtar så har min pappa, med ett generat leende, berättat flera gånger om den gråklädde tomten han såg i stallet hos sin farbror när han var barn. Sen säger han att det givetvis var något annat, en katt kanske. Det säger förnuftet honom, men samtidigt minns han hur tomten såg ut.
|
|
|
|
|
06-11-2002, 16:35
|
Medlem
Antal inlägg: 109
Medlem nr: 87

|
Till och med dessa liggande och stående råddjur som folk har i sina trädgårdar gör mig allergisk. Men som det sägs, smaken är som baken ,den är delad  Mvh/Aila
|
|
|
|
|
07-11-2002, 11:05
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Vilken tur att vi alla är olika! Tänk om ALLA hade trädgårdstomtar och "tomtar på loftet", samtidigt! Vilken röra!  Själv skulle jag aldrig komma på tanken att köpa tomte till trädgården, det kan jag nog vara själv i så hall
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
07-11-2002, 11:43
|

Medlem

|
Jamen Karin, DET var ju en viss skillnad! Jultomte tycker jag är helt OK! Det är ju liksom mer julpynt över det!
--------------------
|
|
|
|
|
07-11-2002, 12:23
|

Medlem

|
Hej igen Karin i Småland! Jag var nyss på besök i din hemsida. Vad fint det var!  Jag som nyss tyckte att det är riktigt skönt med en lång paus från trädgården... Din hemsida fick mej att börja längta efter vår igen, fast det inte ens har varit jul ännu!  Grattis! Mycket inspirerande!
--------------------
|
|
|
|
|
07-11-2002, 12:38
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Om det inte är såna otäcka tomtar som nån hittade bilder på för ett tag sen, på gamla forumet. Jag tror att det var Ingrid på västkusten eller Eva Swahn. Kan vi kanske få länken till dom igen  för att avskräckas lite till att samla på oss sånt vi egentligen inte vill ha!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
07-11-2002, 12:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24

|
Alldeles riktigt, Karin! Till jul kan man mycket väl ha en tomte, särskilt om den är av trä!!
Det jag opponerar mig emot är allt detta krimskrams, vättar, troll, tomtar, pisspojkar, rådjur och t o m apor som folk har i trädgården. Jag tycker att trädgården är i sig själv nog utan extra prydnader i plast!!
Det kan dock finnas vissa grejer som t o m min kräsna smak godkänner, det är vissa saker i naturmaterial, sådana som verkligen passar in. Men det är svårt att i förväg säga vad som känns som krimskrams och vad man kan tycka om, innan man sett det i miljö.
Visst är det bra att vi är olika, det skulle ju vara jättetråkigt om alla hade likadana trädgårdar och att alla tyckte lika, eller hur!!??
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
|
07-11-2002, 13:55
|
Medlem
Antal inlägg: 51
Medlem nr: 38

|
Hej Första gången jag skriver i detta forum så vi får ser hur det går! Appropå gräslig trädgårdskonst, i vårt område är det en husägare som har en plastko med kalv i NATURLIG storlek stående på gräsmattan!! Snacka om att man tappade hakan första gången man så det!! hälsningar från ett grått Västerås Carina
|
|
|
|
|
07-11-2002, 16:39
|
Medlem
Antal inlägg: 145
Medlem nr: 37

|
CITAT (Betty @ 07-11-2002, 12:23) Hej igen Karin i Småland! Jag var nyss på besök i din hemsida. Vad fint det var!  Jag som nyss tyckte att det är riktigt skönt med en lång paus från trädgården... Din hemsida fick mej att börja längta efter vår igen, fast det inte ens har varit jul ännu!  Grattis! Mycket inspirerande! Jag har också besökt Karins hemsida. Två gånger !! Men då visste jag inte att jag skulle träffa Karin på Forum. Alldeles ljuvlig hemsida och den förstukvisten skulle jag vilja ha Och vilken häck!! Använde Ni vattenpass när ni klippte den Karin? Det var det spikrakaste jag har sett  Det ska bli spännande och se när rosbilderna är färdiga.Härlig änglatrumpet. Hej från Ann.
|
|
|
|
|
07-11-2002, 17:03
|

Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35

|
Hmmmm Jag hävdar besämt att min trädgård är min. Detta gäller för det mesta min rätt att plantera hur många sorters växter som helst i vilken ordning- oordning som helst, min rätt att rensa så mycket eller lite jag vill och lata mig när jag vill. Skulle algdrig komma på tanken att köpa ett rosa liggande rådjur och kan mycket väl förfäras på promenader i granskapet över både pråliga prydnader och trista planteringar. MEN JAG VILL MED MITT LIV FÖRSVARA VARS OCH ENS RÄTT ATT SMYCKA SIN TRÄDGÅRD SOM DEN VILL Varför skall vi "den goda smakens försvarare" få bestämma vad andra tycker om ?? Varför är vissa material mer tillåtna en andra ?? Varför är pråligheter tillåtna vid vissa tider på året och inte annars?? Låt våra trädgårdar få förbli den sista oas där vi kan få vara oss själva
--------------------
Lev väl, Louise
|
|
|
|
|
07-11-2002, 17:11
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 248

|
CITAT (Ann @ 07-11-2002, 16:39) CITAT (Betty @ 07-11-2002, 12:23) Hej igen Karin i Småland! Jag var nyss på besök i din hemsida. Vad fint det var!  Jag som nyss tyckte att det är riktigt skönt med en lång paus från trädgården... Din hemsida fick mej att börja längta efter vår igen, fast det inte ens har varit jul ännu!  Grattis! Mycket inspirerande! Jag har också besökt Karins hemsida. Två gånger !! Men då visste jag inte att jag skulle träffa Karin på Forum. Alldeles ljuvlig hemsida och den förstukvisten skulle jag vilja ha Och vilken häck!! Använde Ni vattenpass när ni klippte den Karin? Det var det spikrakaste jag har sett  Det ska bli spännande och se när rosbilderna är färdiga.Härlig änglatrumpet. Hej från Ann. Jag blev så sugen på att också kolla in Karins hemsida. Men jag får inte upp några bilder alls utan bara brustna länkar. Har jag fel URL-adress? Är det inte adressen som finns under Karin dvs http://w1.472.telia.com/~u47203405/Tacksam för hjälp
|
|
|
|
|
07-11-2002, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 174
Medlem nr: 11

|
Tackar och niger  jätteroligt att ni tycker min hemsida är fin. Har väl varit lite si och så med uppdateringen men jag lovar att den kommer i "nyskick" med massor av vackra trädgårdsbilder framöver.Många nya rabatter har blivit grävda denna sommar och torvblocksrabatten runt Kastanjen blev urläckert, Rosorna har blivit fler i antal sorter. Ang. Måbärshäcken Ann... inget vattenpass utan det är vanlig stor häcksax och ett bra ögonmått (tar 3 dagar)  Ifall någon är intresserad av att se min trätomte så hojta till så tar jag fram digitalen och sätter in en bild (tror t.o.m att jag har mönster kvar nånstans på hur man gör den) om någon skulle va intresserad av lite pyssel innan Jul
|
|
|
|
|
07-11-2002, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 961
Medlem nr: 274

|
Nja, tomtar på loftet det har väl dom flesta!?! Men hur man än vrider och vänder sig så försiggår det saker man ibland kan ha svårt att förklara!  En väninna till min mamma flyttade för några år sedan in i en gammal kåk från sent 1600-tal. Eftersom kåken var K-märkt kunde dom inte renovera som dom ville. I samma veva som köpet gick i lås, fick hon en massa atteraljer från en släktings dödsbo. Bland annat ett skåp/byrå som var inhopsatt utan spik (bara träplugg...). Hon fick dessutom en silverkandelar som hon köpte vaxljus till... Efter en visit utomlands hittade hon dem på dom mest konstiga ställen...som tex. andra sidan kåken, inne i skafferiet samt garderober mm. Byron började efter ett par månader att flytta på sig och kandellaren fick sin permanenta plats på golvet... Hon är övertygad om att det finns tomtar boende i huset - eftersom ingen hade extra nyckeln till huset. Råttor/möss kan det inte eller vara - varför flytta byron? Vind? Inte troligt. Hmmm....hel mysko!
--------------------
Mvh/Emser Zon 8, USA.
Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.
|
|
|
|
|
07-11-2002, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72

|
CITAT (Fia @ 07-11-2002, 17:11) CITAT (Ann @ 07-11-2002, 16:39) CITAT (Betty @ 07-11-2002, 12:23) Hej igen Karin i Småland! Jag var nyss på besök i din hemsida. Vad fint det var!  Jag som nyss tyckte att det är riktigt skönt med en lång paus från trädgården... Din hemsida fick mej att börja längta efter vår igen, fast det inte ens har varit jul ännu!  Grattis! Mycket inspirerande! Jag har också besökt Karins hemsida. Två gånger !! Men då visste jag inte att jag skulle träffa Karin på Forum. Alldeles ljuvlig hemsida och den förstukvisten skulle jag vilja ha Och vilken häck!! Använde Ni vattenpass när ni klippte den Karin? Det var det spikrakaste jag har sett  Det ska bli spännande och se när rosbilderna är färdiga.Härlig änglatrumpet. Hej från Ann. Jag blev så sugen på att också kolla in Karins hemsida. Men jag får inte upp några bilder alls utan bara brustna länkar. Har jag fel URL-adress? Är det inte adressen som finns under Karin dvs http://w1.472.telia.com/~u47203405/Tacksam för hjälp  Blev naturligtvis nyfiken på Karins hemsida så jag begav mig genast dit. Kan bara hålla med alla övriga,,,,jättefina och trevliga sidor. Väntar med spänning på vidare uppdatering. Hur var det med tomten som du kan sätta in bild på ? Får vi se? /Helen i Piteå
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|