|
Vegetarianmingel!, vegetariska biffar? |
|
|
|
30-09-2005, 17:32
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
Hej på er alla som brukar göra vegetariska biffar! Vad har ni för recept? De som jag provat brukar bli en sörjig massa som är svårhanterbar, faller isär, bränns vid, och smakar alltsom oftast...sörja! Sörjer detta gör jag eftersom jag alltsomoftast har vegetarianer vid bordet , och biffar är smart att laga till och ha på lut i frysen. TIll julen gör jag alltid Aubergineköttbullar, jättegoda men en prövning för tålamodet. Detta delar jag gärna med mig av, men tar tacksamt emot goda lättlagade recept som är väl beprövade! hm, nu har SR tagit bort receptet......jag får skriva av det och lägga in det lite senare......  Nu är det senare  Och jag hittade det på SR dessutom fast med lite annat tillbehör. Jag brukar ta vanlig lagrad ost, och inte ta ansjovisspad heller. Karins aubergineköttbullar
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
30-09-2005, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
vofför "biffar"??
Grytor är enklare...
Men hur VEGETARISK skall du ha?? (var själv lactoovo i en massa år...) accepterar du/dina vänner ägg?? Då brukar det gå bättre att göra biffar som "håller ihop"... mjöl i all ära men nog tycker jag att ägg får smeten att hålla i hop bättre...
äh... gör en linsgryta.. och servera med potatis och LINGONSYLT...
b
|
|
|
|
|
30-09-2005, 21:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 048
Medlem nr: 61

|
Efter nästan 20 år som lacto-ovo-vegetarian säger jag bara: INSTÄMMER! Biffar och andra köttimitationer, bläää.
När det går att göra så goda grytor! Kryddningen är det viktigaste tycker jag, en av mina favoriter är kikärtsgryta med marockansk kryddning (spiskummin och kanel). Tyvärr finns inget recept, jag gör den på känn, men ungefär så här brukar jag göra:
En lagom mängd kikärtor läggs i blöt över natten, eller några timmar i alla fall.
Kikärtorna får koka i tryckkokaren (går även utan tryckkokare förstås) i ett par timmar eller tills de börjar gå sönder lite (jag gillar inte knaperkokta kikärtor).
Ibland tillsätter jag lite linser mot slutet av kokningen. Ibland blandar jag i lite bönor också (de måste förstås blötläggas de med).
De kokta kikärtorna/bönorna/linserna blandas med lagom mycket krossade tomater. Andra grönsaker är också gott i, t ex broccoli, skärbönor, okra, vattenkastanjer, rotfrukter... lite potatis är också tillåtet!
Salta efter smak. Krydda ordentligt med malen spiskummin och kanel. Peppar eller tabasco kan också vara gott. Och lite andra kryddor ibland.
Ibland gör jag en helt annan kryddning och byter ut spiskumminen och kanelen mot korianderblad (snål som jag är kör jag med inlagd på burk).
Serveras med gott ris och gärna lite sallad (inte för mycket för min del, tack, jag är trött på sallad!). Köttätare matas med skinka i skivor som tillbehör.
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
30-09-2005, 22:27
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
En alldeles sann historia: Vi snackar nu om ca 25år tillbaka då det inte var SÅ vanligt med vegetarianer.. Vi skulle ha LINSGRYTA (OBS att denna rätt KRÄVER Lingonsylt!!!) och jag skulle handla hos den lokala handlaren.. Hittade inga linser så jag frågade affärsinnehavaren: -Har ni inga linser? -Jo då, jag skall hämta åt dig... kommer tillbaka med en påse NON-STOP (chokladlinser..) nu har de alla möjliga konstiga saker i hyllorna (och jag är inte vegetarian längre....) b
|
|
|
|
|
01-10-2005, 06:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587

|
Jag brukar steka palsternacksbiffar eller kålrotsbiffar, men det är ju förstås inte så proteinrikt. Jag skivar bara grönsaken och panerar i ägg och skorpmjöl, sen steker jag dem lagom mjuka i lite smör / olivolja. Hur gott som helst!
--------------------
Rosita zon 1
www.ankispassion.blogg.se
www.dromtolkning.blogg.se
|
|
|
|
|
01-10-2005, 18:07
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Grytor är så tråkigt ...
Jag brukar göra små linsbullar av röda linser.
Blötlägg röda linser över natten, ett par tre dl
Riv två potatisar Pressa vitlök Finhacka en lök
Salt
Blanda detta och kör till en smet i mixern, krydda med t.ex. tabasco eller spiskummin. Till jul brukar jag krydda med krossad kryddpeppar.
Forma små bullar eller biffar och stek i olja alt. fritera.
Funkar med de flesta tillbehör, ris eller cous-cous tex. och en het tomatsås.
Annars kan jag rekomendera att dra igång soppsäsongen nu, kolla surkålssoppan i tidigare vegotråden häromdan.
Hembakt bröd till soppan imponerar på de flesta !
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
01-10-2005, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
Vofför biffar........jo för att dom är bra att ha på lut i frysen...Ägg och sånt är helt okej att använda. Grytor är de ickevegetariska inte så förtjusta i heller. Biffar kan man lura i vem som helst Men det var allt goda förslag ni kommit med..även grytan... Susanne, är det ok att använda burk-kikärtor om man inte är så planerad i sin matlagning? Gurkan, skall man inte koka linserna ? Tack tills vidare för alla tipsen, finns det fler så tas de gärna emot.
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
01-10-2005, 22:42
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Nix, ingen kokning. Bara blöttläggning sen i mixern. Det blir smaskens.
Samma om du vill göra falaffel, blötlägg kikärtor, mixa med lök, vitlök, koriander och spiskummin, mixa eller kör i köttkvarn. Ingen kokning. Bullarna blir lite lagom kokta inuti när de steks/friteras.
Bönor och kikärtor på burk är ofta utmärkta, det är iaf. min erfarenhet och bönor med känsligt skal, t.ex röda kidneybönor, är mycket finare på burk än om man kokar själv. Möjligen blir det bättre i en tryckkokare men burkbönor funkar bra.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
02-10-2005, 08:40
|

Medlem

|
Såklart att man kan använda kikärtor på burk om man vill, även andra burkbönor kan blandas i. Men jag brukar göra stor sats och frysa in (portionsvis i plastpåsar) så då är prisskillnaden värd det extra besväret. Och så har jag som sagt tryckkokare (den är även jättebra att frakta maten i, t ex när man ska på knytkalas).
--------------------
|
|
|
|
|
02-10-2005, 08:49
|

Medlem

|
Det slog mig just att i min kikärtsgryta inte innehåller något fett alls enligt beskrivningen, det bör nog tillsättas lite eller åtminstone serveras något till med lite fett i. Ibland lägger jag i ett par buljongtärningar, de innehåller lite fett. En gång serverade jag en klick kokoscrème till, den är ju fet så det förslår. Smör och bröd till löser förstås alla såna problem.
--------------------
|
|
|
|
|
05-10-2005, 17:16
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
Jag brukar finriva morot och lök, blanda i ägg (är lakto-ovo-veg) och lite veteströ. Kryddar med aromat och vitpeppar och steker. Gottigott men inte särskilt proteinrikt
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
15-01-2006, 19:58
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Tibitansk dödsgryta
Buljongkokta linser, kikärtor eller sojabönor är basen.
Blandas med tomatröra gjord på:
4 gula lökar 1 röd paprika 1 grön paprika olivolja 2 vitlöksklyftor 1 msk curry 1 msk paprikapulver 1 tsk örtsalt 2 msk grahamsmjöl 1 brk kross tomater 1 dl vatten
Lök, paprika skäres i skivor och fräses i oljan. vitlök tillsätts när det mjuknat, krydda och koka 10 min. tillsätt mjöl, tomater och vatten. koka i 15 min. Blanda med linserna.
--------------------
|
|
|
|
|
15-01-2006, 20:05
|
Medlem

|
Vegetariska "köttbullar"
Vatten och salt till blötläggning 1 dl korngryn 4 dl mjölk 1/2 dl risgryn 2 dl vatten
2 lökar 2 msk smör 1 ägg 1 dl ströbröd 1 tsk paprikapulver salt 1 kn.udd malda nejlikor
1 dl ströbröd
Grynen vattenlägges över natten i lättsaltat vatten. koka till en stadig gröt i mjölk och vatten. hacka och bryn löken, blanda alla ingredienser. Forma till bullar och rulla i ströbröd Stek dem vackert bruna Servera med suvade grönsaker eller råsallad.
--------------------
|
|
|
|
|
15-01-2006, 22:08
|
Medlem

|
Svampbiffar
2,5 dl finhackad blandsvamp (2 brk á 200 gr) 1 dl malda hasselnötter 1/2 dl sojamjöl 2 dl kall gröt av t.ex. ris, havre eller rågflingor 2 dl kokt mosad potatis 1 tsk buljongpulver 2 finhackade lökar 1 tsk paprikapulver 1 msk smör eller olivolja
Blanda svamp, hasselnötter, sojamjöl och gröt till en jämn smet. Tillsätt potatis och lök, smaksätt med buljong och paprikapulver. forma biffar och stek i smöret. Servera med potatis, ärtor och inlagda rödbetor.
--------------------
|
|
|
|
|
16-01-2006, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Chili sin carne
4 port.
1 grön paprika 1 röd paprika 4 potatisar 2 gula lökar 2 klyftor vitlök 2- 3 tsk chilipulver 1 liter vatten 3 st grönsaksbuljong olja 1 burk röda bönor 3 st tomater basilika salt och peppar
Skär grönsakerna utom tomaterna och fräs i oljan, pressa i vitlöken. Smula i grönsaksbuljongen och häll i vatten. Krydda och låt puttra tills grönsakerna är klara. Skär tomaterna i bitar och lägg i dem och låt dem bli varma.
Servera ett gott bröd till.
På sommaren när jag har tillgång till egen squash och brytbönor lägger jag i det med.
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
15-02-2006, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 447
Medlem nr: 1 231

|
Rödbetsbiffar tycker jag är godast Riv rödbetor o lägg i skål /som när man gör köttfärs/ gul hackad lök skorpmjöl ägg eller sojamjöl kryddor /svartpeppar passar bra här/ till lagom konsistens kanske lite vatten om det behövs rulla till biffar o platta ut med gaffel på en smörjd plåt pensla med olja stek i ugnen 225 gr ungefär
Istället för rödbetor ta kokta bönor som man mal när jag kokar bönor tillsätter jag en veg buljong blandar ibland i kokt ris blir lite av det som finns man kan bryna löken lite före håller lite lättare ihop då man kan göra mycket på en gång o frysa men pröva först jag har ju inga mått här
|
|
|
|
|
13-03-2006, 18:35
|

Medlem
Antal inlägg: 542
Medlem nr: 6 209

|
Hej! Lyxigt att få tillgång till andras beprövade recept. Jag brukar göra morotsbiffar med morötter och kålrot (finrivet och fräst) och blanda det med mixade kikärtor (burk, ”limmar ihop” smeten och ger smak) och ev. vetemjöl. Krydda upp blandningen ordentligt med örtsalt, peppar och kryddor (jag är förtjust i persillade och it. salladskrydda och använder det till allt). Forma ”smeten” till biffar, vänd dom i ströbröd och stek i olivolja. Hasselnötsbiffar låter smarrigt och det finns ett recept som jag har tänkt prova och det finns på adressen; http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=102/ Johanna
|
|
|
|
|
15-03-2006, 15:45
|

Medlem
Antal inlägg: 400
Medlem nr: 5 974

|
CITAT (Gurkan @ 01-10-2005, 18:07) Grytor är så tråkigt ...
Jag brukar göra små linsbullar av röda linser.
Blötlägg röda linser över natten, ett par tre dl
Riv två potatisar Pressa vitlök Finhacka en lök
Salt
Blanda detta och kör till en smet i mixern, krydda med t.ex. tabasco eller spiskummin. Till jul brukar jag krydda med krossad kryddpeppar.
Forma små bullar eller biffar och stek i olja alt. fritera.
Funkar med de flesta tillbehör, ris eller cous-cous tex. och en het tomatsås.
Annars kan jag rekomendera att dra igång soppsäsongen nu, kolla surkålssoppan i tidigare vegotråden häromdan.
Hembakt bröd till soppan imponerar på de flesta ! TACK FÖR DETTA RECEPT!!! Så enkelt och SÅ gott. Blev lunchen idag.
--------------------
|
|
|
|
|
02-04-2006, 22:37
|
Medlem
Antal inlägg: 4
Medlem nr: 7 334

|
Hej.
Jag sitter inte på nåt speciellt recept sådär, jag brukar ofta improvisera kryddning etc men jag tänkte ge dig ett tips på en bra stomme. Om du kokar sojabönor och sedan mixar dem i sitt eget vatten så får du en slags vällingliknande vätska. Tag sedan en sån där ställning som en använder för att göra saft, alternativt en tunn handduk plus durkslag och låt vätskan hänga av sig. Efter ett tag har du då dels sojamjölk som är väldigt god som den är eller kan smaksättas med lite honung, sen även en massa som är jättebra att göra biffar på. Tillsätt bara lite kikärtsmjöl för att få rätt konsistens och sen är det bara att krydda på med allt möjligt gott.
|
|
|
|
|
04-04-2006, 11:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
på tv3 s hemsida finns det recept från 'du är vad du äter' där verkar det mesta vara vegetariskt
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|