CITAT (Inga från Närke @ 05-10-2005, 15:49)
Tack för er omtanke.
Inhalation av cortison påstår min läkare inte är farligt för blodkärlet, däremot i tablettform.
Brukar också ha Acetylsysterin men det är jag lite mera restrektiv mot för tabletter typ magnesyl m.m ska jag undvika p.g.a. blodkärlet sa de på USÖ.
Detta med hett kaffe med whiskey i kanske inte vore så dumt, ska kolla om gubben har något hemma och testa framåt kvällen.
Blir kanske roligare att vara sjuk

Min dotter har ju kronisk cortisonbrist och har ätit och inhalerat cortison i 11 år nu.
Det var en läkare vi träffade som förklarade att blodkärlen kan bli extra sköra just av cortison. Hon får ganska lätt blåmärken och det förklarades på samma sätt.
Av acetylsalicyl (osäker på stavningen) blir de också sköra det minns jag från graviditeterna då jag ordinerades det för högt blodtryck. Hade då legat inne en hel vecka med näsblod som inte ville ge sig.
Hoppas gubben din har någon whiskey, jag dricker inte starksprit alls i vanliga fall men just vid övre luftvägsinfektioner med hosta tycker jag det är oslagbart.
Att jag tar det i kaffe är för att jag inte fixar att dricka det annars + att det känns som det tar bättre när det är hett. 1 msk i en kopp räcker så så mycket roligare blir det nog inte. *ler*
Brukar också dricka riktigt kallt mineralvatten, det lindrar irritationen som blir i halsen av hostan.