|
|
  |
Katter |
|
|
|
21-10-2005, 11:17
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Igår när dottern kom hem så smet en av grannarnas katt med in. Den for ner i hennes rum i gillestugan och in under sängen. Det var omöjligt att komma åt den, jag kommer ju inte ner för trappen så hon fick ju försöka själv stackarn. Som tur var satt jag vid datorn när det hände och Millan vår kanin var med mig så jag kunde stänga in henne där.
Så småningom lyckades iaf dottern få ut katten från under sängen men då for den i stället iväg in i tvättstugan och in i pannrummet. När den åter igen kom ut i gillestugan fick hon tag på den varpå den fräser och biter henne i handen. Hon släppte förstås och sen tordes hon inte ta i den och det dröjde en lång stund innan vi lyckades skrämma ut den.
Vid det här laget fullkomligen kokade jag av ilska och hade ringt säkert 10 ggr till ägarna utan svar. Vi var sen tvungna att åka in till stan och på kvällen orkade jag inte ta kontakt med ägaren då jag redan visste att hon förmodligen inte skulle bry sig. Hon har dock en dotter i samma klass så min flicka berättade vad som hänt och visade att katten bitit henne. Hon sa då bara att hon visste att katten brukade gå in när det stod öppet någonstans, men kommenterade inte bettet. Här hade det inte stått öppet, den smet ju in med jäntan. Jag har naturligtvis inte heller hört något från mamman. Enligt skolsköterskan var det ingen fara med bettet bara vi håller det rent.
Det här har ju inte precis gjort min inställning till katter och deras ägare bättre, fy f-n vad jag hatar det här. Vad hade hänt om vi inte märkt att den kom med och åkt iväg, vår kanin går ju lös på dagarna. Har den här katten ett normalt beteende? Mår den bra? Har för mig att jag hört någonstans att en katt som är omskött inte går in i andra hus. Här är det så att ungarna fick katten när de slutade på fritids för att dom inte skulle vara ensamma, men nu är nyhetens behag över sen ett par år och ingen verkar bry sig. Kattstackarn ser vi ute både kvällar och dagar.
Skriv nu inte att jag ska prata med ägaren för det är lönlöst det vet jag sen man försökt prata med henne om ungarna. Tror inte hon ids bry sig.
--------------------
|
|
|
|
|
21-10-2005, 11:25
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
tycker det låter som en helt normal katt. den söker sig in, när den inte har ett eget hem, där den får värme och mat den är skygg och agressiv om den har blivit illa behandlad tror att det är många som både sparkat ut den och även slagit den. vad gör man....svårt när inte ägarna bryr sig förstår din frustration och ilska, men ring komunen och fråga vad du ska göra och om dom inte kan komma och skjuta den då tar dom förmodligen kontakt med ägaren så får ni se vad som händer
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
21-10-2005, 11:30
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
Svårt att säga om katten mår bra eller ej, men utifrån din beskrivning så låter det som om katten helt enkelt var rädd och försökte komma undan och därför markerade med fräsningarna och när det inte funkade, så bet den. Tråkigt att din dotter skulle råka ut för det, då hon bara ville hjälpa katten ut. "Tur" att det ändå gick så pass bra som det gjorde. Vissa katter trivs med att vara utekatter och det är inget fel med det, lika lite som det är att ha innekatt. Vår kisse var innekatt, även om vi ofta var ute med honom i sele, så valde han att gå in efter en halvtimma. Svärmor däremot, har två katter som trivs att vara ute - både kvällar och nätter. Vad man bör tänka på är att låta kastrera sin utekatt, när det är dags.
|
|
|
|
|
21-10-2005, 11:33
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Jag förstår din ilska! Och även om du inte ville ha det rådet så tycker jag gott att kattens ägare kunde få veta vad som hänt. Skönt att bettet inte ställde till det i alla fall.
Vår grannes katt är älskad och omskött och ompysslad av sina ägare men han försöker ändå ta sig in i vårt hus om chansen finns (han har lyckats ett par gånger ......).
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
21-10-2005, 12:06
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Att ni som inte har egna katter ( och heller inte vill ha ) , skaffar er magsår och hjärtproblem pga sk lösa katter. Ja,det kan jag till viss del köpa. Men alla ni andra då?! Menar ni på fullaste allvar att en katt ska vara instängd i en lägenhet/hus eller nån form av inhägnad?! Jag har haft katt i hela mitt liv, men aldrig någonsin att de varit instängda. En katt är ett fihetsberoende djur, som ska kunna gå och komma som den vill. Kan du inte erbjuda den det , kanske du inte ska ha katt över huvud taget  . Jag är väldigt undrande till hur mycket du älskar din katt om du skaffar den och dessutom låter den vara inne i hela dess liv Jag har min Main coon-katt, den kostade en hel del i inköp, men inte sjutton stänger jag in honom för det. Innebär det att jag inte älskar honom  . Skulle inte tro det. Jag älskar honom alldeles för mycket för att stänga in honom. Jag har läst i andra trådar att det finns de av er som tror att man kan dressera en katt, som man dresserar en hund. Ni kan inte ha mer fel. Det här är mina åsikter, och jag vet att de går stick i stäv med många av er andra. That´s life /Evgeni
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
21-10-2005, 12:33
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Evgeni @ 21-10-2005, 13:06) Att ni som inte har egna katter ( och heller inte vill ha ) , skaffar er magsår och hjärtproblem pga sk lösa katter. Ja,det kan jag till viss del köpa. Men alla ni andra då?! Menar ni på fullaste allvar att en katt ska vara instängd i en lägenhet/hus eller nån form av inhägnad?! Jag har haft katt i hela mitt liv, men aldrig någonsin att de varit instängda. En katt är ett fihetsberoende djur, som ska kunna gå och komma som den vill. Kan du inte erbjuda den det , kanske du inte ska ha katt över huvud taget  . Jag är väldigt undrande till hur mycket du älskar din katt om du skaffar den och dessutom låter den vara inne i hela dess liv Jag har min Main coon-katt, den kostade en hel del i inköp, men inte sjutton stänger jag in honom för det. Innebär det att jag inte älskar honom  . Skulle inte tro det. Jag älskar honom alldeles för mycket för att stänga in honom. Jag har läst i andra trådar att det finns de av er som tror att man kan dressera en katt, som man dresserar en hund. Ni kan inte ha mer fel. Det här är mina åsikter, och jag vet att de går stick i stäv med många av er andra. That´s life /Evgeni Till vem riktar du det där svaret? Vad jag vill få fram är att grannens katt överhuvudtaget inte har i mitt hus att göra, jag skiter väl i om katten blev rädd eller kände sig trängd den var i mitt hus och där är inga katter välkomna och då ska jag ta mig 17 slippa det också hur mycket frihetsberoende den än är. Eller jag kanske ska avliva vår kanin utifall grannens katter har lust att komma till oss! En av katterna här dödade en kanin för en liten flicka för bara någon månad sen, på kaninägarens tomt! Sen urskuldadesig kattägaren med att det inte går att dressera katter utan dom skulle passat sin kanin i stället. Hur sjuk får man bli som kattägare egentligen??????
--------------------
|
|
|
|
|
21-10-2005, 12:43
|

Medlem

|
CITAT (netaave @ 21-10-2005, 13:33) [ Till vem riktar du det där svaret?
Vad jag vill få fram är att grannens katt överhuvudtaget inte har i mitt hus att göra, jag skiter väl i om katten blev rädd eller kände sig trängd den var i mitt hus och där är inga katter välkomna och då ska jag ta mig 17 slippa det också hur mycket frihetsberoende den än är.
Eller jag kanske ska avliva vår kanin utifall grannens katter har lust att komma till oss! En av katterna här dödade en kanin för en liten flicka för bara någon månad sen, på kaninägarens tomt! Sen urskuldadesig kattägaren med att det inte går att dressera katter utan dom skulle passat sin kanin i stället. Hur sjuk får man bli som kattägare egentligen?????? Till vem som helst som tror att det går att dressera en katt Det är väl klart att jag förstår ditt dilemma. Du vill inte ha en katt i ditt hus. That´s it!, varken mer eller mindre. Vad jag däremot inte förstår, är vem du ska kunna skylla på. Det måste väl inte bero på att katten är vanvårdad eller har ett olyckligt hem, att den följer med din dotter in? Till och börja med kanske den helt enkelt var nyfiken och att den sen blev skräckslagen och därför betedde sig som den gjorde. Det är ju inte nödvändigt att hitta en syndabock
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
21-10-2005, 13:58
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Evgeni @ 21-10-2005, 13:06) Att ni som inte har egna katter ( och heller inte vill ha ) , skaffar er magsår och hjärtproblem pga sk lösa katter. Ja,det kan jag till viss del köpa. Men alla ni andra då?! Menar ni på fullaste allvar att en katt ska vara instängd i en lägenhet/hus eller nån form av inhägnad?! Jag har haft katt i hela mitt liv, men aldrig någonsin att de varit instängda. En katt är ett fihetsberoende djur, som ska kunna gå och komma som den vill. Kan du inte erbjuda den det , kanske du inte ska ha katt över huvud taget  . Jag är väldigt undrande till hur mycket du älskar din katt om du skaffar den och dessutom låter den vara inne i hela dess liv Jag har min Main coon-katt, den kostade en hel del i inköp, men inte sjutton stänger jag in honom för det. Innebär det att jag inte älskar honom  . Skulle inte tro det. Jag älskar honom alldeles för mycket för att stänga in honom. Jag har läst i andra trådar att det finns de av er som tror att man kan dressera en katt, som man dresserar en hund. Ni kan inte ha mer fel. Det här är mina åsikter, och jag vet att de går stick i stäv med många av er andra. That´s life :D /Evgeni jag tillhör dom som har katter....inomhus. ja.det tror jag att katter kan. vara inomhus alltså. mina katter har aldrig visat något frihetsberoende ...någonsin en katt behöver nödvändigtvis inte gå och komma som den vill. det anser JAG vara en myt. en katt som aldrig varit ute, saknar inte utelivet.... jo..jag älskar mina katter, därför vill jag inte att: mina katter ska bli påkörda av bilar, misshandlade av folk som inte vill ha in katter, brända och /eller dödade av djurplågare och jag vill heller inte ha grannar och hyresvärden springandes här, för att katten förorenar i sandlådor eller pinkar i barnvagnar och på utemöbler. sedan till frågan om man kan dressera en katt.... vet ej...och har heller ingen åsikt om det, men jag vet att mina katter har lärt sig att inte vara på matbordet så helt dumma är dom inte detta är MIN åsikt och mina katter är både älskade och gamla
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
21-10-2005, 14:03
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 14:58) jag tillhör dom som har katter....inomhus. ja.det tror jag att katter kan. vara inomhus alltså. mina katter har aldrig visat något frihetsberoende ...någonsin en katt behöver nödvändigtvis inte gå och komma som den vill. det anser JAG vara en myt. en katt som aldrig varit ute, saknar inte utelivet.... jo..jag älskar mina katter, därför vill jag inte att: mina katter ska bli påkörda av bilar, misshandlade av folk som inte vill ha in katter, brända och /eller dödade av djurplågare och jag vill heller inte ha grannar och hyresvärden springandes här, för att katten förorenar i sandlådor eller pinkar i barnvagnar och på utemöbler. sedan till frågan om man kan dressera en katt.... vet ej...och har heller ingen åsikt om det, men jag vet att mina katter har lärt sig att inte vara på matbordet så helt dumma är dom inte detta är MIN åsikt och mina katter är både älskade och gamla  Det där kan jag skriva under på... (allt du har skrivit stämmer på pricken.. tillockmed det om matbordet  )
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
21-10-2005, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
Jag har tyvär också haft "oturen" att få in flera av grannskapets katter i huset, där de absolut inte får vara. Dels för att jag har marsvin, med en specialbyggd inhägnad som saknar tak, alltså en katt kan ta sig in. Och katter är rovdjur; de är mycket intresserade av mina små djur. Det är en naturlig instinkt, och inte kattens fel.
Jag tycker att det är kattägarnas ansvar att se till att deras katt inte ställer till problem i andras hus.
Ska jag aldrig kunna ha öppet ett fönster, eller öppna en dörr för att vädra? Det är en sak i trädgården, där ska de förstås heller inte vara men jag kan acceptera att en katt faktiskt inte förstår var tomtgränsen går. Men in i andras hus???
Det är inte OK.
Varför är det inte lika OK att en hund springer runt i andras trädgårdar, och in i deras hus?
Katter hör hemma på landet, eller inomhus/i inhägnad. Jag tycker att man ska tänka efter innan man skaffar katt, vad katten faktiskt kräver och om man bor lämpligt för att kunna ha en katt (om kman nu ska ha den utomhus).
Jag och mina marsvin ska kunna känna oss trygga i vårt hem och vår trädgård. Och jag ska inte behöva bygga en annan totalsäker bur, för grannarnas katters skull.
|
|
|
|
|
21-10-2005, 14:28
|
Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 2 110

|
Självklart att det finns en syndabock i ett sådant här fall. Kattägaren naturligtvis. Denne har samma ansvar som en hundägare skulle ha haft, om du har blivit hundbiten. Katten har inte rätt att gå in i ditt hus. Vem är ansvarig? Kattägaren förståss.
|
|
|
|
|
21-10-2005, 14:39
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (humla @ 21-10-2005, 15:22) Katter hör hemma på landet, Vi bor på landet men även där kan det bli för bra .... Tidigare hade vi en granne som hade 25-30 katter och det var inte kul för oss kan jag lova. Kattskit överallt i rabatterna, sönderrivna soppåsar m.m. Lagom är bäst och ansvar behövs! Nej, man kan inte styra katter som t.ex. hundar men om katten förstör eller har bitit någon får man ta sitt ansvar och betala för skadegörelsen och dessutom bry sig om hur det gick. Sedan får man som kattägare tåla att vi andra gör vad vi kan för att skrämma deras katter. Utan att skada dem givetvis. Allt för att göra det så obekvämt som möjligt för dem att försöka komma in i vårt hus eller vår trädgård.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
21-10-2005, 14:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
CITAT (netaave @ 21-10-2005, 14:33) Vad jag vill få fram är att grannens katt överhuvudtaget inte har i mitt hus att göra, jag skiter väl i om katten blev rädd eller kände sig trängd den var i mitt hus och där är inga katter välkomna och då ska jag ta mig 17 slippa det också hur mycket frihetsberoende den än är.
Eller jag kanske ska avliva vår kanin utifall grannens katter har lust att komma till oss! En av katterna här dödade en kanin för en liten flicka för bara någon månad sen, på kaninägarens tomt! Sen urskuldadesig kattägaren med att det inte går att dressera katter utan dom skulle passat sin kanin i stället. Hur sjuk får man bli som kattägare egentligen?????? jag kan bara hålla med dig. Inte skulle ni kattägare bryr er om lät min hund springa runt och jaga era katter. De ligger ändå i deras natur att jaga katterna. Och jag som allgeriker VILL inte ha katter inomhus eller på min saker. Sen jag skaffade min hund har jag inte det problemet. Då de flesta katterna i området vet hur min hund reagerar på katter. Kort sagt vill de inte bli jagade eller värre så håller de sig undan ifrån mitt hem. Ute håller jag MIN hund ifrån katterna. Och tex min snart 80årig mormor KAN inte längre ha öppet sitt fönster som hon har haft i många år pga av att en grannarna har skaffat katt och den hoppar in och lägger sig på hennes säng. Hon klarar inte av dem och har pratat med grannen och den säger bara jaja släng ut den och kasta lite saker efter den så slutar den. och hon klarar inte att varje dag bära ut den och kasta ut den. Varför skulle hon behöva göra det?? Jag förstår inte varför man som kattägare anser att det är personerna som inte har katt som måste skydda sitt hem ifrån katterna. Det samma gäller hund. Jag har skaffat hund, alltså MITT ansvar att DU som icke hundägare störs av henne.
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
21-10-2005, 14:48
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 14:58) [ jag tillhör dom som har katter....inomhus. ja.det tror jag att katter kan. vara inomhus alltså. mina katter har aldrig visat något frihetsberoende ...någonsin en katt behöver nödvändigtvis inte gå och komma som den vill. det anser JAG vara en myt. en katt som aldrig varit ute, saknar inte utelivet.... jo..jag älskar mina katter, därför vill jag inte att: mina katter ska bli påkörda av bilar, misshandlade av folk som inte vill ha in katter, brända och /eller dödade av djurplågare och jag vill heller inte ha grannar och hyresvärden springandes här, för att katten förorenar i sandlådor eller pinkar i barnvagnar och på utemöbler. sedan till frågan om man kan dressera en katt.... vet ej...och har heller ingen åsikt om det, men jag vet att mina katter har lärt sig att inte vara på matbordet så helt dumma är dom inte detta är MIN åsikt och mina katter är både älskade och gamla  Jag lovar dig pejori, jag respekterar verkligen dina åsikter, och jag tycker inte ens att du har fel, men jag tycker inte att jag har fel heller, och hoppas förstårs att du respekterar mina åsikter i fallet. Flera av mina bästa vänner tycker som du, men inte är vi oense om allt annat för det Vad vi däremot kan vara överens om, tycker i alla fall jag, är att kärleken till våra fyrfotingar varken är mer eller mindre, hurdan vår grundprincip än är /Evgeni
--------------------
|
|
|
|
|
21-10-2005, 14:52
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Undra om det kan ligga lite i raserna vilka som är mera utebenägna än andra? Mina två skogisar skulle jag inte kunna hålla inne vart jag än bodde........nja, högst upp i ett höghus då kanske, dom har vart utekatter sen födseln inte av vanan. Att några har katter som trivs som innekatter betyder inte att alla katter kan va´innekatter, det betyder att just deras katter inte har samma behov som våra andras.
|
|
|
|
|
21-10-2005, 14:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (Rossi @ 21-10-2005, 15:39) Lagom är bäst och ansvar behövs! Nej, man kan inte styra katter som t.ex. hundar men om katten förstör eller har bitit någon får man ta sitt ansvar och betala för skadegörelsen och dessutom bry sig om hur det gick.
Sedan får man som kattägare tåla att vi andra gör vad vi kan för att skrämma deras katter. Utan att skada dem givetvis. Allt för att göra det så obekvämt som möjligt för dem att försöka komma in i vårt hus eller vår trädgård. Håller helt med! Men, det kan vara problem åt andra hållet också. För många år sedan nu var det ett grannpar som var väldigt förtjust i mina katter. Förstår jag det  ! Men, de fick dem nästan att flytta in där och de blev bara tjockare och tjockare (katterna alltså). Den ena av dessa katter är död nu, men den andra har jag aldrig fått ner vikten på..... inte så kul.... Grannarna måste ha låtit dem festa på grädde dagligen...
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
21-10-2005, 15:04
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Linda_A @ 21-10-2005, 15:43) Inte skulle ni kattägare bryr er om lät min hund springa runt och jaga era katter. De ligger ändå i deras natur att jaga katterna. Kan inte hålla med dig där. Hundmamma med kattungarVänner
|
|
|
|
|
21-10-2005, 15:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
CITAT (Scrollan @ 21-10-2005, 17:04) CITAT (Linda_A @ 21-10-2005, 15:43) Inte skulle ni kattägare bryr er om lät min hund springa runt och jaga era katter. De ligger ändå i deras natur att jaga katterna. Kan inte hålla med dig där. Hundmamma med kattungarVännerKlart jag har sett katter som diar/gillar råttor/möss/kaniner/fåglar men du kan väl inte komma och säga att de inte ligger i deras natur att fånga dem?? Sen kan du ju själva läsa i ena länken "Blandrashunden Fia i Degerfors är unik" Katter och övrig djur
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
21-10-2005, 15:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (Scrollan @ 21-10-2005, 16:04) Oh, jag tror jag smäller av! Det var den underbaraste bild jag sett på länge! De matchar ju varandra, tom.....
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|