|
|
  |
Präster och homovigslar |
|
|
|
05-11-2005, 09:50
|

Medlem
Antal inlägg: 3 070
Medlem nr: 21

|
Läste på Aftonbladets nätupplaga att många präster i svenska kyrkan vägrar att viga homosexuella och nu håller de på att skriver på en protestlista. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,724861,00.htmlGöteborgs stift överrepresenterat på listan och i vår kommun har de flesta prästerna skrivit på. Det största motståndet mot kvinnliga präster finns också i vårt stift. Jag tror på alla människors lika värde oavsett kön eller sexuell läggning!
|
|
|
|
|
05-11-2005, 09:53
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
Själv är jag motståndare av fördomsfulla präster - kan vi inte starta en protestlista och vägra bli vigda av/predikade för/bo i samma stift som - kvinnoprästmotståndare och präster som inte tycker att all kärlek är vacker?
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
05-11-2005, 10:06
|
Medlem
Antal inlägg: 587
Medlem nr: 67

|
Jag är glad att kunna välja att inte vara medlem i kyrkan, den står för förtryck, förljugenhet ,falskhet och maktlystnad, hur många präster är troende kristna tror ni?OK det finns bra präster oxå, och kyrkan gör bra saker, men det görs bra saker utan att ha kyrkan i ryggen oxå och nåt ska väl de kyrkliga göra för de har ju inte mycket att göra länge i församlingarna, har ni varit i kyrkan en vanlig söndag? hur många besökare hade de?
Lena
|
|
|
|
|
05-11-2005, 10:08
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Zarah P @ 05-11-2005, 10:53) kan vi inte starta en protestlista och vägra bli vigda av/predikade för/bo i samma stift som - kvinnoprästmotståndare och präster som inte tycker att all kärlek är vacker?  Visst, låter vettigt, men jag tänker nog inte gifta mej en gång till. Borgerligt. Göteborgs första kvinnliga präst har i alla fall döpt alla våra fyra barn.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
05-11-2005, 10:09
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
Jag vill förtydliga att jag personligen inte är emot homovigslar, och tycker att alla människor borde ha rätt till kärlek.
Men, frågan gäller egentligen hur pass mycket svenska kyrkan ska anpassa sig till bibeln eller samhället. Svenska kyrkan har förändrat sig drastiskt de senaste 50-100 åren (?) och idag är det t.ex. vanligt med kvinliga präster.
Hur ska vi egentligen se på svenska kyrkan? Ska det enbart vara en plats man använder för dop, bröllop och begravning, utan att den ska stå för någon slags moral eller tro?
Ska man frångå bibeln, som faktiskt innehåller väldigt mycket moral och värderingar? I bibeln står det ju om allt från att man ska stena folk till döds, att kvinnan ska tiga i församlingen och att homosexualitet är lika hemskt som att ha sex med djur. Samtidigt finns "kärleksbudkapet" som säger att man ska älska alla människor.
Ska man välja ut de delar i bibeln som passar en bäst för tillfället?
|
|
|
|
|
05-11-2005, 10:21
|

Medlem

|
CITAT (humla @ 05-11-2005, 11:09) Jag vill förtydliga att jag personligen inte är emot homovigslar, och tycker att alla människor borde ha rätt till kärlek.
Men, frågan gäller egentligen hur pass mycket svenska kyrkan ska anpassa sig till bibeln eller samhället. Svenska kyrkan har förändrat sig drastiskt de senaste 50-100 åren (?) och idag är det t.ex. vanligt med kvinliga präster.
Hur ska vi egentligen se på svenska kyrkan? Ska det enbart vara en plats man använder för dop, bröllop och begravning, utan att den ska stå för någon slags moral eller tro?
Ska man frångå bibeln, som faktiskt innehåller väldigt mycket moral och värderingar? I bibeln står det ju om allt från att man ska stena folk till döds, att kvinnan ska tiga i församlingen och att homosexualitet är lika hemskt som att ha sex med djur. Samtidigt finns "kärleksbudkapet" som säger att man ska älska alla människor.
Ska man välja ut de delar i bibeln som passar en bäst för tillfället? "Älska din nästa såsom dig själv" är, såvida jag inte är helt snurrig, ett av budorden - de såkallade stöttepelarna för hela den kristna tron. Om prästerna inte ens kan leva efter tio enkla punkter som bara säger att man ska vara en sjysst person, ja då vet jag inte om de ska uttala sig om resten av bibeln, heller - för då tror jag inte riktigt att de har vad som krävs för att kalla sig kristna till att börja med...
--------------------
|
|
|
|
|
05-11-2005, 10:49
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Det kanske låter mer naivt än vad det faktiskt är, men när jag var liten sjöng vi alltid i söndagsskolan; Röd och gul och vit och svart, gör detsamma har han sagt, Jesus älskar alla barnen på vår jord. Den och " så som du själv vill bli behandlad, skall du också behandla andra" har följt mig genom livet. Sen att jag inte är speciellt religös i " kyrklig" mening har ingen betydelse. Tycker det är bra " rättesnören " Ha en bra lördag, nu ska jag ut och " jobba" /Gillan
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
05-11-2005, 10:52
|

Medlem

|
CITAT (Evgeni @ 05-11-2005, 11:49) Det kanske låter mer naivt än vad det faktiskt är, men när jag var liten sjöng vi alltid i söndagsskolan; Röd och gul och vit och svart, gör detsamma har han sagt, Jesus älskar alla barnen på vår jord. Den och " så som du själv vill bli behandlad, skall du också behandla andra" har följt mig genom livet. Sen att jag inte är speciellt religös i " kyrklig" mening har ingen betydelse. Tycker det är bra " rättesnören " Ha en bra lördag, nu ska jag ut och " jobba" /Gillan *stående ovationer* Vackert sagt! Jag kan inte annat än att hålla med fullständigt.
--------------------
|
|
|
|
|
05-11-2005, 11:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem nr: 648

|
Göteborgs stift och karlstads stift, en samling sötnosar. Det värsta är att det är unga killar på 25-35 år som också motarbetar kvinnliga präster och hänvisar sedan till gamla testamentet och bla bla. Ska de sedan fostra sina döttrar till att de ska vara jämlika med männen? " Jo men Frida du får inte bli präst för sånt klarar bara riktiga karlar"
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
|
05-11-2005, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
Jag tror att dessa präster faktiskt anser att de lever upp till buden att de ska älska sin nästa, kanske mer än andra präster.
De kanske resonerar såhär ungefär;
De vägrar inte viga homosexuella för att de inte älskar dem som människor. De älskar dem som människor, och vill "rädda" dem från det som är ett fel sätt att leva. De vill leda människorna på den rätta vägen, för att de ska bli lyckliga och komma närmare Gud.
OBS! Detta är bara spekulationer från min sida. Jag vet ju inte hur prästerna resonerar egentligen.
|
|
|
|
|
05-11-2005, 11:52
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
I bibeln står det inte att man ska stena folk, det står att den som är utan skuld (felfri) kastar första stenen, det ska till ett jädra ego för att kasta den stenen. Däremot står det att läsa att äktenskapet är instiftat av gud för att sammanföra man och kvinna inte man och man eller kvinna och kvinna, folk må va´hur mycket homosexuella dom vill, men att kräva äktenskap på det är att be om lite väl mycket. transsexuella som håller på med könsbyte är en annan sak, den personen omvandlar sig juh till det motsatta könet, där blir h*n en fullvärdig man/kvinna. Att sitta och tycka att svenska präster inte fyller sin uppgift när dom vägrar viga homopar är att anse att dom ska begå brott emot sin tro och bibeln. Jag anser att dom präster som viger homoparen däremot går emot sin egen tro och uppgift och det är snarare dom som inte gör som dom lär ut. Jag är inte homofobiker, en del av mina bästa vänner är homosexuella och dom delar själva min åsikt om prästernas rättigheter som troende präster att vägra homovigslar. Som alla förstår så står jag för samma åsikter vad gäller homoadoptioner.
|
|
|
|
|
05-11-2005, 11:58
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 05-11-2005, 12:52) I bibeln står det inte att man ska stena folk, det står att den som är utan skuld (felfri) kastar första stenen, det ska till ett jädra ego för att kasta den stenen. Däremot står det att läsa att äktenskapet är instiftat av gud för att sammanföra man och kvinna inte man och man eller kvinna och kvinna, folk må va´hur mycket homosexuella dom vill, men att kräva äktenskap på det är att be om lite väl mycket. transsexuella som håller på med könsbyte är en annan sak, den personen omvandlar sig juh till det motsatta könet, där blir h*n en fullvärdig man/kvinna. Att sitta och tycka att svenska präster inte fyller sin uppgift när dom vägrar viga homopar är att anse att dom ska begå brott emot sin tro och bibeln. Jag anser att dom präster som viger homoparen däremot går emot sin egen tro och uppgift och det är snarare dom som inte gör som dom lär ut. Jag är inte homofobiker, en del av mina bästa vänner är homosexuella och dom delar själva min åsikt om prästernas rättigheter som troende präster att vägra homovigslar. Som alla förstår så står jag för samma åsikter vad gäller homoadoptioner.
--------------------
|
|
|
|
|
05-11-2005, 12:11
|

Medlem

|
Nu, när vi ändå är inne på kyrkans förlåtande sinnelag, kan man ju klura över hur mycket/bra man egentligen kan sin bibel...
Laura Schlessingen är en känd radiopratare i USA som ger råd till personer som ringer in till programmet. För en tid sedan svarade hon en av de som ringde med en hänvisning till 3:e moseboken 18:22, att homosexualitet är en styggelse som inte under några omständigheter kan accepteras.
Nedan följer en översättning av ett öppet brev till dr. Laura skrivet av en amerikansk medborgare vars namn är okänt.
Kära Doktor Laura! Tack för att du gör så mycket för att lära upp folk vad gäller guds bud. Jag har själv lärt mycket av dig och försöker dela med mig av dessa kunskaper till så många jag kan. Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om 3:e moseboken 18:22 där det klart och tydligt står att homosexualitet är en styggelse så är den saken färdigdiskuterad. Men nu måste jag erkänna att jag behöver några råd kring hur jag ska följa några andra av guds bud.
1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar herren (3:e moseboken 1:9). Problemet är att grannarna klagar.
2. Jag önskar sälja min dotter som slav (2:a moseboken 21:7). Med dagens prisnivå, vad anser du vara ett skäligt pris?
3. I 3:e Mosebok 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller mexikaner och inte kanadensare. Här behöver jag hjälp. Får jag äga kanadensare?
4. Jag har en granne som insisterar på att han ska arbeta på sabbaten. 2:a moseboken 35:2 är helt på det klara med att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?
5. En av mina vänner menar att även om det är en styggelse att äta skaldjur (3:e moseboken 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?
6. I 3:e moseboken 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av viss närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?
7. De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är tydligen en synd enligt 3:e moseboken 19:27. Hur bör de straffas?
8. Jag har läst i 3:e moseboken 11:7-8 att jag inte ska röra vid några rester av en död gris eftersom det gör mig oren. Kan jag fortsätta spela amerikansk fotboll om jag använder handskar?
9. Min morbror har en gård. Han syndar mot 3:e moseboken 19:19 eftersom han planterar olika grödor på samma jord. Hans fru är inte mycket bättre eftersom hon går klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmateriel, (vanligen en blandning av bomull och polyester). Han har också den fula ovanan att svära mycket. Är det verkligen helt nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3:e moseboken 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3:e moseboken 20:14)? Jag vet att du gått på djupet med denna typ av problemställningar. Så jag är helt säker på att du kan hjälpa mig. Tack för att du ständigt påminner oss om att guds ord är evigt och oföränderligt. Med vänliga hälsningar från en trofast lärjunge och tillbedjande fan.
--------------------
|
|
|
|
|
05-11-2005, 12:15
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Zarah P @ 05-11-2005, 11:21) CITAT (humla @ 05-11-2005, 11:09) Jag vill förtydliga att jag personligen inte är emot homovigslar, och tycker att alla människor borde ha rätt till kärlek.
Ska man välja ut de delar i bibeln som passar en bäst för tillfället? "Älska din nästa såsom dig själv" är, såvida jag inte är helt snurrig, ett av budorden - de såkallade stöttepelarna för hela den kristna tron. Om prästerna inte ens kan leva efter tio enkla punkter som bara säger att man ska vara en sjysst person, ja då vet jag inte om de ska uttala sig om resten av bibeln, heller - för då tror jag inte riktigt att de har vad som krävs för att kalla sig kristna till att börja med...  Tänker inte du på 3 Moseboken 19:18 nu? "Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren." För det hör inte till de tio budorden (som jag inte kan utan att slå upp dem)  1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. 2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn. 3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. 4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig. 5. Du skall inte dräpa. 6. Du skall inte begå äktenskapsbrott. 7. Du skall inte stjäla. 8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa. 9. Du skall inte ha begär till din nästas hus. 10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa. Jag är för homobröllop, men jag är också för religionsfrihet.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
05-11-2005, 12:24
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 05-11-2005, 13:15) Tänker inte du på 3 Moseboken 19:18 nu? "Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren." För det hör inte till de tio budorden (som jag inte kan utan att slå upp dem)  1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. 2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn. 3. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. 4. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig. 5. Du skall inte dräpa. 6. Du skall inte begå äktenskapsbrott. 7. Du skall inte stjäla. 8. Du skall inte vittna falskt mot din nästa. 9. Du skall inte ha begär till din nästas hus. 10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa. Jag är för homobröllop, men jag är också för religionsfrihet. Jo, det stämmer att jag snurrade till det. Religionsfrihet i all ära men vet du vad jag är för? Mänskliga rättigheter. Jag är för humanitet. I mina ögon är kärlek en mänsklig rättighet - och det inte humanitet och mänskliga rättigheter kristendomen handlar om? Varför skryter den annars med att vara så god och förlåtande? Att vägra viga homosexuella är inte att stå för sin tro. Det är att vara inskränkt, och skenhelig, och att kränka en annan människas rätt att vara den han/hon är. Om det är ett kristet beteende, ja, då kan ju prästerna lika gärna snöra på sig kängorna och ge sig ut på ett heligt korståg igen - för då har de nog glömt bort hela biten med människokärlek och vikten av att värdera alla människor lika högt. Tycker jag...!
--------------------
|
|
|
|
|
05-11-2005, 12:27
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Zarah P @ 05-11-2005, 13:11) För en tid sedan svarade hon en av de som ringde Det där fick jag för flera år sedan... kedjebrev som vandrat runt världen i åratal
|
|
|
|
|
05-11-2005, 12:29
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 05-11-2005, 13:27) CITAT (Zarah P @ 05-11-2005, 13:11) För en tid sedan svarade hon en av de som ringde Det där fick jag för flera år sedan... kedjebrev som vandrat runt världen i åratal  Jag är medveten om det - men nu var det ju innehållet jag tyckte var relevant, inte åldern på mailet...
--------------------
|
|
|
|
|
05-11-2005, 12:38
|
Medlem

|
Eller så kan svenska kyrkan slänga den Heliga Bibeln i soptunnan ... jag menar... varför ha Bibeln som rättesnöre och predika Guds ord ur den om man bara väljer små snuttar som passar trenden i samhället.
Kanske också muslimska, katolska, judiska, frikyrkliga av olika soerters präster ut och fotvandra för mig veterligen tillåts inga homovigslar i deras kyrkor heller. Varför inte ha samma krav på alla kyrkor och präster?
|
|
|
|
|
05-11-2005, 12:39
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Men visst är det märkligt att den judiska eller muslimska motsvarigheten till kyrkan kan vägra att viga homosexuella (de välsignar inte ens homosexuella) och vägra acceptera kvinnliga Mullor och Rabbiner utan att någon lyfter ett ögonbryn. Fast de kanske inte räknas som "riktiga" religioner?
Det finns många nivåer av skenhelighet i samhället. Allt beror på hur djupt man vågar skåda.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
05-11-2005, 12:41
|
Medlem

|
Jag får väl också för tydlighetens skull tillägga att jag tycker att homosexuella har samma värde som alla andra människor men för den skull tycker jag inte att kyrkan ska ha homovigslar eftersom det är mot Guds ord.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|