Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Öppen jord kring nyplanterat, - Varför och hur länge?
          Sagosessa
          Inlägg 18-11-2005, 10:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 4 563

Jag vet att man ska ha en rejäl yta med fri jord kring ett nyplanterat träd.
          Jag kan gissa mig till vad det beror på (slippa konkurrens med törstigt gräs, öka förutsättningarna för ett livskraftig träd osv) men det skulle vara kul att få ett "expert-utlåtande" smile.gif

Jag undrar också: hur länge behöver man hålla efter gräset? Jag har t.ex. planterat en bokhäck nu i våras och den slipper konkurrens med gräs än så länge. Hur länge ska den göra det? För alltid? Några år? Tills jag klippt häcken första gången? blink.gif

--------------------
          MvH Jessica, zon 3-4 Småland

Länge leve doften, färgen och odlingsbarheten!

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 18-11-2005, 11:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

När det gäller nyplanterade träd och häckar är det viktigt att hålla bar jord under träden av främst den anledningen att rotsystemet behöver vatten, som du själv skriver. Gräset tar det mesta vattnet som kommer från himlen och växtens rotsystem är ännu inte tillräckligt stort för att kunna tillgodogöra sig vatten från den omkringliggande jorden.

Hur länge ska man göra det? Först ska trädet eller häcken klara sig utan stödbevattning och det brukar vara mellan 1-3 säsonger, beroende på art och väder. Regelbundet 1-2 säsongen, vid torrperioder 2-3 säsongen. Därefter kan man låta jorden vara bar tills det att trädet är etablerat. Jag brukar ha som regel att alla ändskott ska ha vuxit ca 5-7 cm, normalt efter 3-5 säsonger. Då har ofta rotsystemet spridit sig så pass att trädet klarar sin egen vattenförsörjning i den omrkingliggande marken eller i grundvattnet. Vid extrem torka kan dock trädet fortfarande behöva stödbevattning, men då brukar ändå råda bevattningsförbud, så det brukar få gå som det går.

Det finns alltför ofta skräckexempel där träd varken har fått stödbevattning eller någon gräsfrizon runt stammen. Då kan träd stå och stampa på platsen i tiotals år utan att det händer något nämnvärt.

I de parksammanhang där jag arbetar, kan vi också hålla gräsfritt runt stammen av den orsaken att undvika påkörningsskador från gräsklippare. Sådana skador är nog en av de vanligaste skador på parkträd. Men även i en trädgård kan det vara värt att ha kvar om man har en oförsiktig person som klipper gräset.

Den gräsfria zonen kan också vara bra om man vill gödsla trädet. Man bör då utöka zonen ytterliggare eftersom finrötterna ofta finns längre ut. Det är dessa som effektivast tar upp ny näring.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Sagosessa
          Inlägg 18-11-2005, 11:26
          Länk hit: #3

Medlem

Tack Birger! laugh.gif Precis det svar jag ville ha.

--------------------

Citera
          noora
          Inlägg 18-11-2005, 11:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Vi har en syrenhäck av okänd ålder (några år gissar jag). Den är gles, växer dåligt och har fullt med gräs m.m. under sig, så jag gissar att den skulle kunna ta fart om man fick bort gräset.

Nu är det ju inte så kul att rensa (o)gräs i 20 meter syrenhäck och försöka hålla det rent hela sommaren. Skulle t.ex. tidningspapper + täckbark vara en bra idé? Ska man gödsla också, eller är det vattenbristen som är det största problemet?

En annan fråga - gäller samma sak för flyttade buskar som har en lite större rotklump med sig? Borde vi ta bort lite grässvål runt omkring det nya stället?

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Ingo
          Inlägg 18-11-2005, 12:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

CITAT (noora @ 18-11-2005, 11:44)
          En annan fråga - gäller samma sak för flyttade buskar som har en lite större rotklump med sig? Borde vi ta bort lite grässvål runt omkring det nya stället?

Hur man än försöker få med en stor rotklump så kommer växten att bli av med en stor del av sitt rotsystem när du flyttar den. Därför ska du inte bara gräva en grop stor nog för rotklumpen, utan en större grop/planteringsbädd så att rötterna har bra jord att växa ut i. Och då följer ju med automatik att det blir avsvålat litet runt om också.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Sagosessa
          Inlägg 18-11-2005, 13:10
          Länk hit: #6

Medlem

Noora,
          vår bokhäck (som är nyplanterad förvisso) är ogräsfri. Jag har lagt täckbark över den ogräsfria jorden och på hela säsongen (vår-höst) har jag bara rensat ordentligt 1 gång + 1 gång dragit upp lite småtottar som kommit upp här och där. Så visst funkar täckbark! biggrin.gif

--------------------

Citera
          BLÅKORN
          Inlägg 18-11-2005, 17:23
          Länk hit: #7

Gäster

Min bästa häcklösning var marktäckväv ,jag klippte plantorna små så jag kunde sticka in dom i små hål i väven.
          Plantorna på platts och sedan trä över väven alltzå.
          Men nu var det riktigt små plantor från egen förökad liguster.
          Har inte haft ett enda o gräs på 2,5 år.

Citera
          Katarina H
          Inlägg 19-11-2005, 10:07
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 119

Täckbark är toppen! Använd det. Jag har det både runt mina äppelträd och under en syrenhäck och det är verkligen minimalt med ogräs. Det krävs visserligen att du fyller på eftersom den förmultnar, men det är också mycket snyggt tycker jag. Och gräsklipparen går fri från att skada stammarna.

--------------------
          Katarina

Citera
          cato
          Inlägg 19-11-2005, 22:01
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Jag brukar lägga ut dagstidningar under täckbarken. Då behövs ej så tjockt lager bark, och resultatet blir ändå bra.
          Hälsningar
          CATO

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          Alpiner i Halmst...
          Inlägg 20-11-2005, 09:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem nr: 77

Vi bryter upp jorden i ytterkanten av rotsystemet. Man kan göra hål och bryta med både spett och korp. Omkring de häckplantor som kommit efter har vi också givit gödning i hålen. Gödningen kommer då så långt ner att inte gräset når det.
          M.v.h. Bernt

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 20-11-2005, 10:47
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Hur brett område håller ni gräsfritt kring nyplanterade buskar och träd? Och hur många år måste detta pågå? Hur många tidningar under barken?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          cato
          Inlägg 21-11-2005, 09:48
          Länk hit: #12

Medlem

När det gäller tidningar under täckbark, brukar jag ta en tidning, öppna den på mittuppslaget så att det blir minst 5-6 täckande blad.
          Lägg gärna på lite mera.
          Det här brukar hålla minst 2 år.
          Därefter fyller jag endast på täckbark.
          Jag brukar räkna med en ogräsfri radie på c:a 60 cm runt buskar och träd.

Hälsningar
          CATO

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          noora
          Inlägg 28-11-2005, 14:45
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (Ingo @ 18-11-2005, 12:54)
          CITAT (noora @ 18-11-2005, 11:44)

Hur man än försöker få med en stor rotklump så kommer växten att bli av med en stor del av sitt rotsystem när du flyttar den. Därför ska du inte bara gräva en grop stor nog för rotklumpen, utan en större grop/planteringsbädd så att rötterna har bra jord att växa ut i. Och då följer ju med automatik att det blir avsvålat litet runt om också.

Aj då, så noga var vi inte vid omplanteringen. Vi hade lite brådis och orkade inte gräva mer, det var ju så mycket annat som också skulle flyttas (det ska dräneras kring huset). Jaja, om dom inte klarar sig så får det väl vara, rosenspirea är inte så spännande ändå tycker jag.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 28-11-2005, 15:38
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (cato @ 21-11-2005, 09:48)
          När det gäller tidningar under täckbark, brukar jag ta en tidning, öppna den på mittuppslaget så att det blir minst 5-6  täckande blad.
          Lägg gärna på lite mera.
          Det här brukar hålla minst 2 år.
          Därefter fyller jag endast på täckbark.
          Jag brukar räkna med en ogräsfri radie på c:a 60 cm runt buskar och träd.

Hälsningar
          CATO

Aj då, jag lade nog ca 10 gånger så tjockt med tidningar. Då kanske regnet får svårt att tränga ner?

60 cm radie, betyder det 60 cm från plantans stam eller 60 cm rakt över? (Jag har nog varit väldigt försiktig med radien eftersom kvickroten brukar vara snabb att ta över såna ytor.)

PS matematiska begrepp har aldrig varit min starkaste sida, tongue.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          cato
          Inlägg 28-11-2005, 16:27
          Länk hit: #15

Medlem

Eftersom jag skrev radie, räknar jag från centrum till ytterkant.
          Annars hade jag skrivit diameter.
          Man måste vara noga med begreppen då det gäller matematik.
          Hälsningar
          CATO

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          Ingo
          Inlägg 28-11-2005, 23:23
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

CITAT (noora @ 28-11-2005, 14:45)
          Aj då, så noga var vi inte vid omplanteringen. Vi hade lite brådis och orkade inte gräva mer, det var ju så mycket annat som också skulle flyttas (det ska dräneras kring huset). Jaja, om dom inte klarar sig så får det väl vara, rosenspirea är inte så spännande ändå tycker jag.

Det är nog ingen fara i det fallet. De där småspireorna är oftast rätt svåra att få död på.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 17:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon