|
Stödjer du Vita Bandet?, ...har du bandet på dig? |
|
|
|
21-11-2005, 22:48
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
21-11-2005, 22:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
Visste inte vad det var...men nu vet jag! Och självklart skulle jag kryssa i ja om jag vetat vad det var...
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
21-11-2005, 23:00
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
Röstade nej, för jag vill vara ärlig. Men jag stödjer gärna nu när jag vet vad det är!
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
21-11-2005, 23:00
|

Medlem

|
Ursäkta mina många omröstningar på sistone. Jag fastnade på den där sidan, och nu sitter jag här - rödögd och saltstrimmig - och hoppas att de som inte känner till den här kampanjen kanske kan få upp ögonen för den nu...
--------------------
|
|
|
|
|
21-11-2005, 23:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 189
Medlem nr: 6 174

|
Som föregående talare sade, visste inte vad det var, men vill självklart stödja.
--------------------
Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs
|
|
|
|
|
22-11-2005, 00:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Inte en aaaning om vad det var förrän jag såg vad det handlade om ....... Självklart, det tror jag de flesta med mig tycker att våld mot kvinnor är avskyvärt, fast att bära ett vitt band tror jag inte ett dugg på  Nej, det måste nog mera handfast agerande till för att stävja det hela... Fråga mig inte hur för det vet jag inte, men tror att huvuddelen av män i vårt land kan påverka, som männen i Kiruna gjorde .... mer av det !!!
|
|
|
|
|
22-11-2005, 00:46
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag bär inget vitt band, men tar gärna varje chans jag får att påtala att det bara är drägg, slödder, avskum, pack och annan mänsklig ohyra som begår denna typ av övergrepp. Bara ord kanske, och på internet ändrar de väl inte världen, men om man i sin närmiljö (vänner, bekanta, jobb), säger till när man tycker någon behandlas ojuste så kanske man kan bidraga lite iaf.
Jag har, eftersom jag är god vän med folk som drabbats, enormt svårt för den här typen av sadistiska brott. Det finns inga ursäkter helt enkelt. Har man det fattigt, och stjäl, det är en sak (som bör straffas). Men sånt här. Nä, det finns inga ursäkter som kan accepteras.
Talar nu om överfallsvåldtäkter etc. Givetvis är våldtäkter inom "hemmets 4 väggar" både vanligare och mer svårbevisbara, men även dessa ska såklart fördömas.
För övrigt tycker jag att arbetsläger, fångkolonier på öar i havet, etc, verkar bättre och bättre år för år. Är jag på väg att bli reaktionär tro?
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
22-11-2005, 02:15
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Nej, jag bär inte bandet. Jag tror inte det hjälper.
Det jag tror hjälper är långsiktigt arbete med ungdomar och deras attityder. Förändra det som går att förändra.
Fast en sak jag ogillar i sammanhanget också är lagen. Lagen är larvigt snäll mot förövarna. Rättegången är oftast tuffare mot offren än mot förövarna. Bura in dräggen i tio år och kastrera dem. Gör de ändå om det, skär av hela paketet och lås in dem för gott.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
22-11-2005, 07:17
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Självklart är jag emot våld i alla former men...jag bär inte vita bandet och inte heller band i andra färger. Det av den enkla anledningen att jag inte tror att bärande av band har någon som helst betydelse förutom att den som bär bandet känner sig "duktig" och kan visa omgivningen att "jag gör minsann något". Påminner om "forntida" sorgband... de skulle ju bäras för att visa omgivningen att man bar sorg Upplysning och fostran av barn från det de är små tror jag kan få antalet brott att minska. Strängare straff tror jag också får en o annan att tänka sig för och sedan som någon skrev KASTRERA och händer det igen... LÅS IN FÖR EVIGT! Det är dags att vi i Sverige börjar mer tänka och ta hand om brottsoffer än att tycka synd om brottslingar. Detta är min åsikt.
|
|
|
|
|
22-11-2005, 07:26
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Självklart stöder jag vita bandet. Och jag är så imponerad av Niklas civilkurage. Han är dock inte äldre än 16 år. Wow. Men som nån annan sa innan, man behöver egentligen inte ett vitt band för att förtydliga sin ståndpunkt i frågan. Det gör vi bäst genom att öppna munnen och tala om vad vi tycker. Viktigast av allt är att vi pratar med våra söner när de växer upp, om vad som gäller och inte. Det är vi som föräldrar som ska ge dem den grundsynen i livet. Det är vårat ansvar. Det är helt enkelt inte acceptabelt att ge sig på en annan människa överhuvud taget. Vare sig det är man eller kvinna. Det är bara vad jag tycker /Gillan
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
22-11-2005, 07:38
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 22-11-2005, 07:17) Självklart är jag emot våld i alla former men...jag bär inte vita bandet och inte heller band i andra färger. Det av den enkla anledningen att jag inte tror att bärande av band har någon som helst betydelse förutom att den som bär bandet känner sig "duktig" och kan visa omgivningen att "jag gör minsann något". Tråkigt att läsa, det där...! Jag som inbillade mig att jag kanske hade bandet på mig av helt andra skäl - men där ser man.
--------------------
|
|
|
|
|
22-11-2005, 07:45
|
Medlem

|
CITAT (Zarah P @ 22-11-2005, 07:38) CITAT (Felix matte @ 22-11-2005, 07:17) Självklart är jag emot våld i alla former men...jag bär inte vita bandet och inte heller band i andra färger. Det av den enkla anledningen att jag inte tror att bärande av band har någon som helst betydelse förutom att den som bär bandet känner sig "duktig" och kan visa omgivningen att "jag gör minsann något". Tråkigt att läsa, det där...! Jag som inbillade mig att jag kanske hade bandet på mig av helt andra skäl - men där ser man. Det är inget du behöver inbilla... Var o en bärare av bandet vet själv varför och som jag sa... Detta är min åsikt. Jag respekterar din men vill också ha rätt att vädra min... eller?
|
|
|
|
|
22-11-2005, 08:11
|

Medlem

|
CITAT (Felix matte @ 22-11-2005, 07:45) CITAT (Zarah P @ 22-11-2005, 07:38) CITAT (Felix matte @ 22-11-2005, 07:17) Självklart är jag emot våld i alla former men...jag bär inte vita bandet och inte heller band i andra färger. Det av den enkla anledningen att jag inte tror att bärande av band har någon som helst betydelse förutom att den som bär bandet känner sig "duktig" och kan visa omgivningen att "jag gör minsann något". Tråkigt att läsa, det där...! Jag som inbillade mig att jag kanske hade bandet på mig av helt andra skäl - men där ser man. Det är inget du behöver inbilla... Var o en bärare av bandet vet själv varför och som jag sa... Detta är min åsikt. Jag respekterar din men vill också ha rätt att vädra min... eller? Ohja, det är du välkommen att göra - men jag tycker att det är trist när du så klart uttrycker en förutfattad mening om varför andra gör som de gör. Jag har mitt band på mig av mina skäl, dem känner du inte till. Inte heller kan du rimligen veta vad som pågår i huvudet på de andra tio, tjugo personer du möter under dagen - därför tycker jag inte heller att du bör säga som du gjorde. När du gått en mil i mina skor, får du gärna uttrycka dig om vem jag är - men inte innan dess. Mina skäl är mina, och om du inte vill ha bandet på dig, är det ditt val - det är helt okej - men jag vill faktiskt inte att du säger att det beror på att andra har det på sig för att känna sig duktiga.
--------------------
|
|
|
|
|
22-11-2005, 08:22
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Om jag skulle bära bandet. Inte sjutton skulle det vara för att få känna mig duktig. Mina åsikter och tankar står jag för med eller utan band. Jag har bärt alla möjliga broscher och band, men det har jag gjort för att jag stått för det jag visar. Så bär du ditt band med stolthet Zarah P. /Gillan
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
22-11-2005, 08:25
|
Medlem

|
CITAT (Zarah P @ 22-11-2005, 08:11) CITAT (Felix matte @ 22-11-2005, 07:45) CITAT (Zarah P @ 22-11-2005, 07:38) CITAT (Felix matte @ 22-11-2005, 07:17) Självklart är jag emot våld i alla former men...jag bär inte vita bandet och inte heller band i andra färger. Det av den enkla anledningen att jag inte tror att bärande av band har någon som helst betydelse förutom att den som bär bandet känner sig "duktig" och kan visa omgivningen att "jag gör minsann något". Tråkigt att läsa, det där...! Jag som inbillade mig att jag kanske hade bandet på mig av helt andra skäl - men där ser man. Det är inget du behöver inbilla... Var o en bärare av bandet vet själv varför och som jag sa... Detta är min åsikt. Jag respekterar din men vill också ha rätt att vädra min... eller? Ohja, det är du välkommen att göra - men jag tycker att det är trist när du så klart uttrycker en förutfattad mening om varför andra gör som de gör. Jag har mitt band på mig av mina skäl, dem känner du inte till. Inte heller kan du rimligen veta vad som pågår i huvudet på de andra tio, tjugo personer du möter under dagen - därför tycker jag inte heller att du bör säga som du gjorde. När du gått en mil i mina skor, får du gärna uttrycka dig om vem jag är - men inte innan dess. Mina skäl är mina, och om du inte vill ha bandet på dig, är det ditt val - det är helt okej - men jag vill faktiskt inte att du säger att det beror på att andra har det på sig för att känna sig duktiga. Nämen inte har jag väl haft någon åsikt om vem du är som person... det har jag faktiskt ingen aning om. Som jag sa... "Det av den enkla anledningen att jag inte tror att bärande av band har någon som helst betydelse förutom att den som bär.... osv Och... jag avslutade det med Detta är min åsikt.... alltså ville jag poängtera att jag ingalunda påstod att det var den absoluta sanningen utan .... och till sist... jag har inte mött någon med bandet... har bara sett det på bild.
|
|
|
|
|
22-11-2005, 08:26
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Bär inte heller några som helst band för jag tycker det är så självklart att man ändå stöder de här sakerna men det kan jag som sagt göra utan en massa band på jackkragen.
--------------------
|
|
|
|
|
22-11-2005, 08:29
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Jag bär inga band. Snart kommer vi att behöva bära band för allt Barnuppfostran börjar hemifrån. Jag tror att vi människor behöver börja bry oss om varandra och inte bara genom att bära olika band;utan bryr mig om mina medmänniskor kan jag göra i min vardag och fest så klart Till. ex. kan vi ta reda på vilka våra grannar är;men hur mångas grannar är fullständiga främlingar för oss!? Men vi människor är jo så rädda för varandra i dagens samhälle:vi lever i våra egna små världar och tyvärr inom många av dessa "privata" världar pågår hemskheter som vi inte vill veta av eller vågar inte ens veta av Människor ligger döda i sina lägenheter i månader till ex. och sen får man höra: hon var alkoholist,inget namn ens används,den där alkisen,knarkaren,djurplågaren,skallertanten,gamlingen etc....... dessa namnlösa människor finns överallt Våra medmänniskor finns i våran närhet HELA tiden och jag behöver inte bära något band för att visa att jag stödjer någonting; men jag säger INTE att det är fel av andra göra på det viset!
|
|
|
|
|
22-11-2005, 08:31
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Jag känner precis som Agneta/Felix matte. Jag stödjer gärna på olika sätt, men inte genom att bära bandet. Köper ex.vis Rosa bandet, men bär det inte. Har heller inte burit svart sorgband. Var och en gör som han/hon vill. "Charity begins at home." Det gäller också i allra högsta grad uppfostran.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|