Jag gjorde min första rotfyllning i en kindtand i somras. Var enormt nervös innan att det skulle göra väldigt ont. Men tog mycket bedövning och det stack till litet då och då, men inte speciellt ont. Jag har dragit ut visdomständer förr, och tycker det var 100 % jobbigare och ondare.
Det enda som är jobbigt med rotfyllning är att det är en tidskrävande behandling, som måste göras i flera steg med en månads mellanrum (i alla fall gjorde min tandläkare så).
Första gången slipades tandkronan ner och rotkanalerna rensades med roterande verktyg. Det var den värsta delen, som tog längst tid. Sedan fylldes rotkanalerna med bakteriedödande salva och tanden lagades med provisorisk "cement". Sen fick jag vänta en månad, för att se att ingen inflammation uppstod. Var litet mörbultad en dag efter behandlingen.
Andra gången togs cementet bort och rotkanalerna rensades litet till. Sen bakteriedödande salva och cement på igen, och vänta en månad till.
Tredje gången rotfylldes kanalerna, och sedan lades plastfyllning ovanpå den nedslipade tandkronan.
Jag ska nu vänta tills nästa sommar innan jag får en porslinskrona ovanpå, för tandläkaren vill förvissa sig om att jag inte får någon inflammation nu ett år framöver. Det går bra att tugga med den bit av tandkronan som är kvar.
Dyrt är det dock med rotfyllning, jag är uppe i ca 5000 kr, och porslinskrona kostar runt 4000 kr sen.