CITAT (Reserv @ 11-12-2005, 11:33)
Jag har fortfarande ett gnagande dilemma. Det är 2½ vecka sen nu och jag är inte alls intresserad av hur hon själv ville ha det, hon ville ha minneslund och jag och barna en grav att gå till. Vi har skjutit upp allt till efter jul, så får vi ta itu med allt då istället. Om jag skulle ta nån musik som skulle va´just henne så kanske den inte är så passande vid en begravning....When a man loves a woman med Percy Sledge (tror jag det va) våran låt. För barnas skull så skjuts det upp för dom vill verkligen ha en grav att besöka, själv skulle jag väl vilja ha allt överstökat så det slutar göra så ont. Om ni inte är överens om hur ni vill ha eran begravning så sätt er ner hela familjen tills ni är överens om nåt som alla kan acceptera, det känns lättare för dom överlevande då.
Min mamma ville också helst ligga i en minneslund - men min pappa var helt bestämd på att han ville ha en grav att gå till. Min syster och jag ställde oss lite i bakgrunden när det gäller det beslutet - för det var hans att ta, tyckte vi. Vi är säkra på att hon mest sa att en minneslund var bra för att hon inte ville att vi skulle bli bundna till att gå och dona på kyrkogården, utan vara fria att flytta eller vad vi ville - men för min pappa var det viktigt att FÅ gå dit och pyssla.
Han sitter ofta däruppe - det är en jättefin liten glänta med en mur och utsikt över en äng där det går rådjur och flyger fåglar, så vackrare kan hon inte ha det. Hon hade tyckt om den platsen - det är ett som är säkert.
Men det jag vill säga, Reserv, är att det där faktiskt är något som ni ska bestämma utifrån vad ni känner är bäst. Självklart ska man inte "tvinga på någon" en begravning som inte passar dem - kyrklig om de vänt kyrkan ryggen, tillexempel - men graven är nog mer de anhörigas beslut, på något sätt, så länge man inte gör något man vet går stick i stäv med någons önskan...
Hoppas att du hängde med i vad jag menade, trots allt pladder?
Jag kortfattar, för säkerhets skull:
When a man loves a woman tycker jag är ett MYCKET fint val! Personligt och kärleksfullt.
Minneslundar är fina - men man kan minnas vid en sten också. Gör som du känner i hjärtat att du vill - det är du som ska må bra av att gå dit, ändå.
Hoppas att du har det bra. Kram.