Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rosmarin, Vad är det för grått ludd?
          BarbroS
          Inlägg 30-12-2005, 12:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 6 881

Försöker övervintra en rosmarinplanta som jag köpte i somras. Den står i söderfönster, 17 grader utan element och med extrabelysning morgon o kväll. Den (och en brudmyrten) har fått ett gråvitt ludd invid stjälkarna och utåt bladen. Det är mest i toppskotten. Det är inte ullöss... Vet nån vad det är, och vad man gör åt det? Kan det hänga ihop med fukt o näring?
          unsure.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-12-2005, 14:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Mjöldagg på rosmarin brukar se ut som vitt ludd och det är ganska vanligt med mjöldagg på rosmarin när de förvaras såpass varmt + i torr luft vilket vi har inomhus den här årstiden. Mjöldaggen sitter ofta i toppskotten för där är vävnaderna mjukast. På myrten har jag dock aldrig varit med om att de får mjöldagg.

Man brukar kunna bromsa mjöldaggsangrepp genom att spruta växten med atamonvatten några gånger i veckan.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          BarbroS
          Inlägg 01-01-2006, 13:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 6 881

Hej Åsa!
          Innan jag läste ditt svar, provade jag att spruta med en blandning jag fått tips på för angrepp på riddarsporrar som får gråa blad som vissnar: 2 kapsyler grön såpa, 1 kapsyl rödsprit, 1 l vatten. Men tar nu till mej ditt råd! Men när vi ändå är inne på grått ludd - är det troligt att det är mjöldagg som även riddarsporrarna får varje år?
          Mvh
          BarbroS

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-01-2006, 14:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det kan vara mjöldagg dina riddarsporrar har ifall det är vitt mjöl först innan bladen vissnar. Ofta får man mjöldagg på riddarsporresorter som inte har så bra motståndskraft + som står planterade på fel ställe ex. för varmt och torrt = mycket vanligt vid ex. husväggar.
          Om växterna sitter på ett sådant läge kan man testa plantera dem i fuktigare och mer luftigt läge och se om problemen minskar.

Det finns dock även olika sorters bladmögelsvampar, bakteriesjukdomar + vanlig gråmögel som kan förekomma på riddarsporrar som också kan ge bladfläckar och viddnande blad.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon