Jag har haft ryggskott från och till i många år.
När det blir snett och akut går jag till en naprapat, och de har en i min mening bättre behandling än en kiropraktor. (Har prövat dem också en antal gånger.)
En kiropraktor 'vrider' visserligen kotorna rätt, men en naprapat gör utöver detta även en omfattande massage/uppmjukning av alla de muskler som försöker stabilisera ryggskottet. Detta är mycket viktigt, för kroppen kan annars lätt 'dra ryggen sned igen' eftersom den strävar efter att stabilisera, och det tar tid för musklerna att 'lära' sig att inte stabilisera det som nyss var snett, utan det som kiropraktorn nu dragit rätt.
Naprapaten löser upp dessa 'låsta' muskler först, före manipuleringen av ryggraden, med hjälp av massage. Min erfarenhet är att en naprapat-behandling har mycket större chans att lyckas utan 'återfall'! En kiropraktor kan också fungera, men det finns då en klart större risk att det onda kommer tillbaka, och du behöver fler behandlingar. -Till smärta för dig, och till gagn för kiropraktor-plånboken...
Detta är min personliga erfarenhet, efter ca 15 år med då och då åtekommande ryggskott...
Zon 5, i hjärtat av Dalarna.
"Avsluta alltid vad du har påbörj "