|
Talböcker - positiv upplevelse, alltså: talande böcker, inte matteböcker |
|
|
|
10-01-2006, 13:05
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Under senaste åren har några böcker på cd samlats i min bokhylla. Nån gång ska jag... men mer har det inte blivit förrän igår. Efter en gräslig migränattack i söndags var jag rejält "dan efter" igår och orkade fortfarande inte med några aktiviteter längre stunder, men att lyssna på en bok, det orkade jag. Lyssnade på en hel bok, över 10 timmar, och det var verkligen en upplevelse. Helt klart ska jag satsa på fler talande böcker. Säkert är det stor skillnad på vem som läser, hur fängslande de gör det. Den jag lyssnade till var Håkan Nessers "Skuggorna och regnet" som lästes av Torsten Wahlund. Det gjorde han bra!
|
|
|
|
|
10-01-2006, 13:36
|
Medlem
Antal inlägg: 88
Medlem nr: 3 047

|
Perfekt "bakgrund" dessutom när man stryker eller syr eller pular med nåt annat som kanske inte sysselsätter hjärnan så mycket. Undrar varför man glömmer det mellan varven?
--------------------
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero) Let no one think that real gardening is a bucolic and meditative occupation. It is an insatiable passion, like everything else to which a man gives his heart. (Karel Capek) An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life. (Cora Lea Bell)
|
|
|
|
|
10-01-2006, 13:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jag lyssnar mycket på hörböcker, men helst på kassett.
Jag använder dom som sömntablett. Eftersom jag har väldigt dåligt sömn så har jag för några år sedan börjat med hörböcker.
Lyssnar nästan varje kväll och hoppas at tjag somnar mitt i alltihop. Det är klart många kassetter har jag lyssnat flera gånger på för att jag har somnat.
Edelweiss
|
|
|
|
|
10-01-2006, 13:53
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Talböcker har jag ännu inte kommit mej för att skaffa men på posten väntar fyra st "vanliga" som kom igår, men jag glömde hämta ut. Någon gång kommer jag nog att testa talbok... låter som skönt att ha när man ligger och vilar.
|
|
|
|
|
10-01-2006, 14:19
|

Medlem

|
Agneta det är mycket bra med hörböcker. Jag började när jag fick mer och mer problem att hålla upp en bok. När jag sedan fick min prothes i höger axeln så blev det ännu mera hörböcker. Har köpt mig en hel del men nu har det blivit svårt att köpa en walkman med kassettspelare. Så vid vår senaste tysklandsresa passade jag på att köpa en där. Ville ju ha en med radio eftersom jag även lyssnar på karlavagnen.
Men med min dåliga sömn så har hörböckerna hjälpt mig många nätter. Bara att rekommendera.
Elisabeth
|
|
|
|
|
10-01-2006, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Jag är ju en riktig bokslukare och älskar böcker men har även testat talböcker. Tyvärr funkar det inte för mig. Jag tappar koncentrationen och försvinner ut i periferin med mina egna tankar och så måste jag spola tillbaka men strax är jag borta i tankarna igen .... Sen påverkas jag alldeles för mycket av uppläsarens röst, betoningar etc. Jag vill själv skapa mina egna föreställningar om vad som beskrivs i böckerna utan påverkan utifrån.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
10-01-2006, 14:39
|

Medlem

|
Jag tänker också på vem som är uppläsaren. För vissa undviker jag. Eftersom det är istället för sömntabletter så får det inte vara för spännande, det får inte vara en uppläsare som sänker och höjer rösten hela tiden o.s.v.
Men när man lyssnar på en hörbok så måste man tillåter sig att sjunka ner, är ungefär som med avslappning.
Men jag har min walkman och en hörbok även med mig på resor.
Elisabeth
|
|
|
|
|
10-01-2006, 14:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 113
Medlem nr: 4 545

|
Böcker på CD har gjort att vi på mitt jobb (biblioteket) har nått helt nya låntagargrupper  . Bland annat karlar som jobbar i t ex skogsmaskiner, kör långtradare eller liknande. Många av dessa hade aldrig läst en bok  , men oj vilka bokslukare de blivit efter att ha upptäckt ljudböckerna
--------------------
Marianne, zon 3
När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden
|
|
|
|
|
10-01-2006, 14:50
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
jag klarar inte alls av talböcker... jag försvinner i mina egna tankar.. och missar hela storryn. Jag föredrar att läsa boken.
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
10-01-2006, 15:24
|
Medlem

|
Själv gillar jag uppläsare med mycket inlevelse - har också ibland svårt att koncentrera mig annars. En bra röst kan absolut "göra" boken. Gärna på engelska, många engelska skådespelare har fantastiska röster!
--------------------
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero) Let no one think that real gardening is a bucolic and meditative occupation. It is an insatiable passion, like everything else to which a man gives his heart. (Karel Capek) An addiction to gardening is not all bad when you consider all the other choices in life. (Cora Lea Bell)
|
|
|
|
|
10-01-2006, 15:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
CITAT (Rossi @ 10-01-2006, 14:22) Jag är ju en riktig bokslukare och älskar böcker men har även testat talböcker. Tyvärr funkar det inte för mig. Jag tappar koncentrationen och försvinner ut i periferin med mina egna tankar och så måste jag spola tillbaka men strax är jag borta i tankarna igen .... Sen påverkas jag alldeles för mycket av uppläsarens röst, betoningar etc. Jag vill själv skapa mina egna föreställningar om vad som beskrivs i böckerna utan påverkan utifrån. Så funkar det för mig också. Dessutom tycker jag att kanske den största behållningen av att läsa böcker får man av klurigt, festligt eller på annat sätt roligt språkanvändande. Och hittar jag då något klurigt/festligt/roligt så vill jag läsa det mer än en gång. Att spola fram och tillbaka på en CD funkar inte...
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
10-01-2006, 16:22
|

Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 3 542

|
Jag är då helfrälst när det gäller talböcker, har dom offta i bilen när man kör långt, då gärna något med Aarto Paasilinna. Eller på jobbet i mp3:an när man jobbar förmiddarar då det oftast är monotont och tåkigt jobb med varumottagning och prepp av grönsaker, såser etc. Så min samling med talböcker är uppe i över 40st. Kan varmt rekomendera Paasilinnas böcker som läses av Tomas Laustiola, riktigt burlesk komedi som läses med äkta inlevelse och känsla. Sedan är Sjövall/wahlöö böckerna också riktigt bra...
|
|
|
|
|
10-01-2006, 16:39
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Nää talböcker är jobbiga, jag har svårt att konsentrera mej på vad som säjs,är lättere med vanlig bok, för om man missar eller inte förstår så är det lättare att läsa meningen en gång till en att spola tillbaka bandet och tappa konsentrationen.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
10-01-2006, 16:42
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jag lyssnar ofta på böcker när jag är ute och stavar. Likaså kan vi lyssna hela familjen i bilen om vi åker långt.
--------------------
|
|
|
|
|
10-01-2006, 16:55
|

Medlem

|
CITAT (Lassila @ 10-01-2006, 16:22) Jag är då helfrälst när det gäller talböcker, har dom offta i bilen när man kör långt, då gärna något med Aarto Paasilinna. Eller på jobbet i mp3:an när man jobbar förmiddarar då det oftast är monotont och tåkigt jobb med varumottagning och prepp av grönsaker, såser etc. Så min samling med talböcker är uppe i över 40st. Kan varmt rekomendera Paasilinnas böcker som läses av Tomas Laustiola, riktigt burlesk komedi som läses med äkta inlevelse och känsla. Sedan är Sjövall/wahlöö böckerna också riktigt bra...  Gillar jag med
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:09
|

Medlem
Antal inlägg: 913
Medlem nr: 3 822

|
CITAT (Eva i Stuvsta @ 10-01-2006, 15:24) Gärna på engelska, många engelska skådespelare har fantastiska röster!  Absolut på engelska! Judy Dench och Tony Robinson är mina favoriter, men det finns många fler som är väldigt bra! Har alltid gillat att lyssna på böcker - och att läsa böcker med Är härligt att sitta och rita/måla och lyssna på en bra bok (och spola tillbaka när man missat en bit förstås  )
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
jag kanske skulle pröva att lyssna på en engelsk.. är det mer inlevelse i dessa?
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:18
|

Medlem

|
CITAT (yenny @ 10-01-2006, 17:11) jag kanske skulle pröva att lyssna på en engelsk.. är det mer inlevelse i dessa? Jag tycker oftast bättre om dem... men om det egentligen är bättre eller bara inbillning - ingen aning...
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:19
|
Medlem

|
Jeremy Irons - vilken röst... Martin Shaw (har en där han läser The Hobbit, så bra)... Robert Hardy... Judi Dench, som sagt (gör väl allt bra?!?)... Vissa skulle säkert kunna läsa telefonkatalogen och få det att låta bra!
--------------------
|
|
|
|
|
10-01-2006, 17:23
|

Medlem

|
CITAT (Eva i Stuvsta @ 10-01-2006, 17:19) Jeremy Irons - vilken röst... Martin Shaw (har en där han läser The Hobbit, så bra)... Robert Hardy... Judi Dench, som sagt (gör väl allt bra?!?)... Vissa skulle säkert kunna läsa telefonkatalogen och få det att låta bra!  The hobbit har jag med - gillar - fick jag i julklapp av maken  Och Jeremy Irons.... JAPP!
--------------------
Jennie, Göteborg, zon 2
jendah.SE
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|