Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > 19 000
          ingrid fuxwall
          Inlägg 21-01-2006, 21:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Som fått avslag på sin sjukskrivning.
          Nog har jag lästa att man ska halvera kostnaderna men på detta sätt!

Någon som har egen eller nära erfarenhet av detta skrämmande.

ingrid

Citera
          zaaritha
          Inlägg 21-01-2006, 21:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Usch!

Citera
          Castea
          Inlägg 21-01-2006, 21:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

Vet du något om vilka diagnoser som folk har fått mest avslag på när de velat sjukskriva sig?

Citera
          Kathy
          Inlägg 21-01-2006, 21:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Castea @ 21-01-2006, 21:34)
          Vet du något om vilka diagnoser som folk har fått mest avslag på när de velat sjukskriva sig?

Ja...
          Och hur många var det förra året?

Citera
          Kathy
          Inlägg 21-01-2006, 21:38
          Länk hit: #5

Medlem

Här står det en del om sjukskrivningar.

Citera
          netaave
          Inlägg 22-01-2006, 15:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag fick min sjukskrivning indragen med 10 dagars varsel efter 7 års sjukskrivning för två år sedan.
          Som tur är var jag kommunalt anställd och efter att ha varit tillbaka på jobbet några dagar fick jag gå hem med sjuklön från arbetsgivaren, dom hade inga andra sysslor att ge mig och trots dubbla läkarintyg så fick jag inte tillbaks sjukpenningen från Fk.
          Nu blev det trots allt jättebra till slut eftersom kommunen skräddarsydde en tjänst i en ny verksamhet till mig. Men jag gick med lön från arbetsgivaren från mitten av januari till november 2004.
          Såg säkert bra ut i Fk:s statistik eftersom dom kunnat avföra mig som sjukskriven. Bekvämt för dom att lägga ut ansvaret på arbetsgivaren. Men vad kostar det min kommun och arbetsgivare? Var det inte bara flytta skattemedel?
          Idag arbetar jag halvtid och har halvtid sjukersättning. Har det bättre än någonsin och det hade jag inte haft om inte Fk gjort så här och min arbetsgivare fått lite press på sig.
          Personligen har jag dock förlorat mycket pengar på det här, men det har ju "bara" drabbat mig och syns inte i någon tjusig statistik.

--------------------

Citera
          Klematis
          Inlägg 22-01-2006, 16:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 822
          Medlem nr: 6 783

Hjälp. Vad sysslar de med igentligen. Är man sjuk och har läkarintyg på det så tycker man ju det måste gälla. Man blir ju rädd när man hör sådannt här. Vem bestämmer om man är sjuk? Om inte läkaren gör det?

--------------------
          Hälsningar Klematis

Citera
          Kathy
          Inlägg 22-01-2006, 16:07
          Länk hit: #8

Medlem

FK har en egen förtroendeläkare de brukar anlita.
          Men ändå.....det är ju läkaren som undersökt som skrivit ut intyget, och läkaren borde anses kunna göra en korrekt bedömning - eller? sad.gif

Jag har för mig att det står på sjukskrivningsunderlaget att det är en rekommendation? unsure.gif

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 22-01-2006, 16:31
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Själv blev jag bestört när jag läste om det men artikeln i GP var ganska knapphändig och innehöll inget om vilka diagnoser som FK inte godtog och inte heller om det var vissa läkare vars intyg man inte gillade.

Artikeln gick mest ut på att FK ska halvera sjukdagarna och att resultat blivit detta.

ingrid

Citera
          Ophelia
          Inlägg 22-01-2006, 16:57
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (Klematis @ 22-01-2006, 16:02)
          Hjälp. Vad sysslar de med igentligen. Är man sjuk och har läkarintyg på det så tycker man ju det måste gälla. Man blir ju rädd när man hör sådannt här. Vem bestämmer om man är sjuk? Om inte läkaren gör det?

Läkarintyg är en rekommendation, inte ett beslut på rätten till sjukpenning. Rätten till sjukpenning bedöms i förhållande till arbete/arbetsförmåga. Det kan bedömas att arbetsfömågan är nedsatt i odrinarie arbete men inte sett till hela arbetsmarknaden. Har en person anställning så är det alltid arbetsgivaren som har rehabiliteringsskyldigheten. Kan en anställd återgå i sitt ordinarie arbete eller kunan bli omplacerad?

Personligen är jag mer och mer för en privat sjukförsäkring. Då finns inte behovet av detta snack.

Du kan vara sjuk för resten av livet men för den skull behövs inte arbetsförmåga saknas.

Den dagen vården tar över utbetalningarna av sjukpenning så behövs ju inte FK och då kan ju läkarna fortsätta sjukskriva. Sedan kan det vara på sin plats att underlagen är bra och korrekt ifyllda (med diagnos coh ställningstagande till arbetsförmåga).

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 22-01-2006, 18:29
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Har hört talas om chefer som när dom ska få "tillbaka" dom som avslagits förlängning på sjukskrivningen, hittar på tuffare arbetsuppgifter , så att personen inte kan komma tillbaka i tjänst igen.
          En hörselskadad lärare erbjöds helklass, fast en utredning av företagshälsan visade att lärarns handikapp inte lämpade sej för det.

Lärarn avböjde tjänsten
          Kallas arbetsvägran
          Sparken

--------------------

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-01-2006, 19:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har läst exempel på att Försäkringskassan anser att en som har ett jobb , men där ordinarie arbetsgivare inte kan omplacera den sjukskrivne under sjuktiden, ska gå till Arbetsförmedlingen och söka ett annat jobb under tiden. Ett jobb som han/hon anses klara av med sin sjukdom/skada.

T ex en högerhänt snickare som brutit vänster handled ska då kunna söka ett kontorsjobb under de månader han/hon är sjukskriven. Snickaren får ingen sjukpenning eftersom han/hon kan klara av ett annat jobb och ska då i stället ha a-kassa.

Då inställer sig frågan: Ska snickaren säga upp sig? För det måste väl han/hon för att få a-kassa? Kan han/hon få tillbaka sitt jobb när sjuktiden är slut?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Ophelia
          Inlägg 22-01-2006, 19:12
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (mamamaggan @ 22-01-2006, 19:07)
          Har läst exempel på att Försäkringskassan anser att en som har ett jobb , men där ordinarie arbetsgivare inte kan omplacera den sjukskrivne under sjuktiden, ska gå till Arbetsförmedlingen och söka ett annat jobb under tiden. Ett jobb som han/hon anses klara av med sin sjukdom/skada.

T ex en högerhänt snickare som brutit vänster handled ska då kunna söka ett kontorsjobb under de månader han/hon är sjukskriven. Snickaren får ingen sjukpenning eftersom han/hon kan klara av ett annat jobb och ska då i stället ha a-kassa.

Då inställer sig frågan: Ska snickaren säga upp sig? För det måste väl han/hon för att få a-kassa? Kan han/hon få tillbaka sitt jobb när sjuktiden är slut?

Riktigt så är det inte.

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-01-2006, 19:13
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Säger man upp sig så är det dessutom 5 veckors karenstid som man förlorar pengar på huh.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 22-01-2006, 19:36
          Länk hit: #15

Medlem

Det har ju varit så att man tidigare blivit sjukskriven från de arbetsuppgifter man har.
          Idag ska man vara oförmögen till alla sorters arbetsuppgifter, finns det något man ska göra så ska man alltså göra det i stället för att vara hemma.
          Det är väl därför arbetsgivaren får betala sjuklön de första 14 dagarna. För alla infektioner flunsor och dyl brukar ju röra sig inom den tiden.

Ska bli intressant att se hur länge jag får vara hemma efter min bukplastik.

--------------------

Citera
          Rossi
          Inlägg 22-01-2006, 19:40
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Scrollan @ 22-01-2006, 16:07)
          FK har en egen förtroendeläkare de brukar anlita.
          Men ändå.....det är ju läkaren som undersökt som skrivit ut intyget, och läkaren borde anses kunna göra en korrekt bedömning - eller? sad.gif

Jag har för mig att det står på sjukskrivningsunderlaget att det är en rekommendation? unsure.gif

Ja, det din ordinarie läkare säger är bara en rekommendation. Det är Försäkringskassan som beslutar och som har makten. Din läkares utlåtande ligger till grund för Försäkringskassans beslut men det är upp till dem att anlita sin egen läkare, strunta i det din läkare säger etc.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-01-2006, 20:54
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Handläggaren på Fk har en Försäkringsläkare till sitt förfogande för att hjälpa till med bedömningen.
          Försäkringsläkaren går på vad din läkare gett för utlåtande.
          Men tydligen behöver inte handläggaren rätta sig efter vad Försäkringsläkaren säger.
          I mitt fall har Fl sagt sjukersättning två gånger tidigare under min långa sjukskrivning men handläggaren sagt nej. Nu , den tredje gången , säger Fl icke tidsbegränsad sjukersättning medan min handläggare säger tidsbegränsad sjukersättning. Så tydligen är det handläggaren som är den mest kompetente att bedöma folks tillstånd. Då undrar jag varför man överhuvudtaget har Försäkringsläkare? Vi skulle spara mycket pengar på att inte ha dem.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-01-2006, 22:05
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Hela systemet som det fungerar idag är sjukt mad.gif
          Handläggare = kontorister... ska sitta och läsa igenom din sjukhistoria och ifrågasätta din behandlande läkares kunskap och objektivitet.
          Om handläggaren känner osäkerhet och tvivel så tar h*n kontakt med försäkringsläkaren och begär denn*s utlåtande i "fallet".

Jag personligen har inte haft minsta problem med sjukpenning och senare sjukersättning (sjukpension) inte heller maken som efter endast 10 månaders sjukskrivning efter hjärtoperation erbjöds sjukpension
          Men vi känner flera som råkat väldigt illa ut och följdaktligen mår väldigt dåligt.
          De har trots noll i arbetsförmåga fråntagits sjukpenning och får nu hanka sig fram med hjälp av familj oh vänner. sad.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 22-01-2006, 22:38
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Men får de verkligen göra sådär? Det är ju inte alla som kan eller orkar ta strid för sina rättigheter? Vad är det för humanism egentligen?

Jag fattar inte unsure.gif Det är ju inte rättvist att behandla sjuka eller arbetsoförmögna på det viset.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          netaave
          Inlägg 22-01-2006, 22:39
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (LadyG @ 22-01-2006, 22:38)
          Men får de verkligen göra sådär? Det är ju inte alla som kan eller orkar ta strid för sina rättigheter? Vad är det för humanism egentligen?

Jag fattar inte unsure.gif Det är ju inte rättvist att behandla sjuka eller arbetsoförmögna på det viset.

Man ska vara himla frisk för att orka vara sjuk.

--------------------

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 23:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon