Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp med häckval önskas!
          Digger
          Inlägg 29-04-2003, 20:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Hej alla! Jag har en tomt i zon 3 med en ganska brant slänt på ena kortsidan som lutar åt söder in mot tomten. Ovanför slänten så går en väg så jag tänkte plantera en häck där i lutningen. Nu har man nyligen grävt och donat med vägen så man har hällt på nån sorts lerblandad jord på slänten. Det kan bli ganska torrt på sommaren.

Vad ska man välja? Har varit inne på amerikansk hagtorn eller finns någon annan rekommendation? Tanken är att den ska bli uppåt 2 meter för att skydda mot insyn och jag kan vänta några år på att den ska växa upp, det är ingen panik. Misstänker att det börjar bli tid att plantera nu i början av maj?

Har frågat här förut om hagtornet men jag har svårt att bestämma mig... smile.gif

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-05-2003, 12:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det kan vara en liten utmaning att plantera träd i branta slänter, men inte alls omöjligt. Ibland kan man behöva bygga en liten terass med sten i nederkant så att man kan vattna utan att jorden ränner ned, och så att träden får det stöd de behöver i början.

Hoppsan - nu ser jag att det är en häck du tänker på. Formklippt kanske? Blir det inte besvärligt att stå i slänten med vägen ovanför och beskära?

Om du inte använder slänten till att vistas eller gå på kanske det är enklare att helt enkelt plantera buskar och mindre träd i hela slänten, och inte i en rad. Då kan det bli roligare med olika arter.

--------------------

Citera
          Digger
          Inlägg 01-05-2003, 13:03
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för ditt svar, Cilla!

Jag har faktiskt inte tänkt på att det kanske är knöligt att stå i slänten och klippa men det behövs ju någon form av insynsskydd och jag misstänker att träd inte ger så bra effekt för detta. Buskar? Ja, kanske det? Men det är en ganska lång sträcka, ca 20m som behöver täckas.

Men tror du inte att en häck kan växa där? I och med att det sluttar så behöver ju den bli ganska hög för att skydda ordentligt mot insyn. Ett alternativ vore ju en häck som inte behöver klippas men jag vet inte vilken sort som skulle kunna trivas där.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-05-2003, 13:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det finns ganska många växter som kan klara sig i lite torrare jord och soligt läge som går att odla som friväxande ex. häggmispel, schersmin, syren, bukettapel, blåtry, rosentry, spirea, ölandstok, rosenkvitten m. fl. (Ölandstok + spirea kan låta tråkigt men tittar man på det utbud som finns så finns det en massa olika sorter utöver de vanliga man ser i massplanteringar i bostadsområden och vid skolor, det finns exempelvis ölandstok i fler färger än gult + det finns fler sorters spirea än brudspirea)

Häggmispeln kan bli högre än 2m men den brukar gå att hålla nere i höjd genom att kapa ner de längsta grenarna som pekar rakt upp när den börjar bli lite för stor. Häggmispel finns i många olika sorter, de är inte jättetäta men jag tycker de ger ett visst insynsskydd + de blommar fint, får bär + många av sorterna får fin höstfärg i soligt läge. Även syrenen kan bli högre än 2m men man kan gallra ibland för att hålla den nere i höjd. Både häggmispeln och syrenen går bra att beskära på vårvintern så man kan gå i slänten medans marken är frusen.

Cillas förslag på att plantera buskar i hela slänten och då mera som ett buskage kanske med lite olika växtslag låter bra och då planterar man växterna mera i grupper inte i rad vilket ger ett ganska naturligt och lummigt utseende.

Sån himla brådska att välja växter och plantera behöver du inte ha bästa tiden är egentligen att plantera sent på hösten. Planterar man på våren måste man vara himla noga att växterna får gott om vatten under sommaren när de etablerar sig.

Om du hittar speciella sorter du vill ha till häck eller buskage prata med din trädgårdsbutik ofta kan de ta hem växter på beställning man måste inte nöja sig med det utbudet som de har hemma i butiken. +De kan ofta ta hem växterna i olika storlekar, större storlek = äldre plantor, kostar mera än små unga plantor. (OBS! Stora Gardencenter brukar inte alltid vara så pigga på att ta hem växter)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-05-2003, 14:36
          Länk hit: #5

Medlem

Hej Digger,
          Att jag först associerade till träd var för att du nämnde hagtorn - jag tänker på dem som träd, men de kan ju beskäras i häck också.

Men visst finns det utöver de förslag som Åsa nämner (friväxande, tåliga vackra buskar) träd som ger insynsskydd på lägre höjder också. Hägg, rönn, sälg, gullregn, gran, hagtorn osv. Vissa kan man skära ned helt efter ett 10-tal år för att få dem att börja om igen.

Många branta slänter som uppstår efter ett bygge är svåra att få levande efteråt. Ofta bildas ju dessa slänter så nära våra hus också, så att vi tittar ut på dem genom fönstren. Om en slänt är så lång som 20 meter kan det vara skönt att slippa beskära en tornig häck där, men visst går det!

Gruppvisa planteringar av höga (upp till 4 m) och låga buskar kan ge liv åt en rak "remsa" som uppstått på en tomt. Ett och annat träd eller högre buske, särskilt av den typ som man kan skära ned och få att börja om, ger lite liv i höjdled också. Hägg, syrén, sälg, rönn och gullregn är exempel.

Kanske kan du till och med sätta in en pimpinellros där bland de övriga buskar som Åsa exemplifierade med. Flera av dessa stora rosbuskar blir 2-3 meter höga och kräver inte mycket mer än sol. Fantastisk blomning.

Det här är inte min, men så här ser min ut:

Den här är heller inte dum, Nitida.

--------------------

Citera
          Digger
          Inlägg 01-05-2003, 17:47
          Länk hit: #6

Medlem

Mycket intressant det där med att sätta buskar och kanske träd i små grupper som ni skriver om! Kan man göra så att man sätter en häck högst upp och sedan efter hand lite buskar osv längre ner för att få en mer levande miljö? Jag har lite svårt att släppa det där med häck helt och hållet, tanken med häcken är att få en grön vägg och slippa se vägen och tomten på andra sidan vägen som ligger ännu lite högre. Det växer faktiskt ett par småtallar och någon stackars björk i slänten också som grävmaskinerna räddade så de får väl stå kvar där.

Har läst någonstans att man ska börja med häcken för den tar så lång tid på sig att växa upp. I Bonniers tjocka bok "Din trädgård" (köpt på bokrean!) så pratar man om gröna rum med väggar och det verkar ju trevligt.

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-05-2003, 18:20
          Länk hit: #7

Medlem

Javisst kan du börja med häcken, och säkert kan du få hagtorn att fungera som en sorts vägg också.

Men det kan bli tårta på tårta om du tänker dig att sedan plantera buskar mellan huset och häcken. Att etablera en häck är ett rätt duktigt jobb, och ska den vara formklippt kräver den beskärning varje år i framtiden. Kanske är slänten bred, men om den inte är det så kan buskar planterade mellan häcken och huset skapa problem att nå häcken sedan när du ska beskära.

Det är inte lätt att välja sätt att skapa rum och avgränsningar, och det är ofta bra att tänka en tid och se sig runtomkring. Ofta tänker vi oss att ett skydd från ett "rum" mot ett annat görs bäst med en likformad eller rak vägg, precis som rummen i våra hus. Och ibland stämmer det. Men långt ifrån alltid.

Om väggen i trädgården i första hand ska skapas för att få buller- och insynsskydd (kanske dammskydd från vägen också) är det inte säkert att det åstadkoms bäst med en formklippt häck som följer vägen. Kanske trollar man bort upplevelsen av att det går en väg däruppe genom att frodiga buskar i olika gröna färger och former står oregelbundet i slänten? (Topparne på buskarna kan ju ligga på samma nivå från huset sett.) Kanske kan man låta några buskar växa sig högre där man vill ha som mest insynsskydd, och låta häcken variera lite beroende på hur man upplever insynen.

Samma insynsskydd som man skapar med en formklippt häck kan man skapa med en friväxande, och till och med bättre med den senare eftersom man kan bredda den på ett naturligt sätt och göra en del tjockare, bredare, utan att det ser konstigt ut.

Jag önskar att jag hade bilder på de friväxande häckar och buskplanterade slänter jag sett och arbetat med! De ger mycket bra insyns- och bullerskydd, ger tätare skydd än många klippta häckar, och dessutom olika blom, bär och höstfärger.

En formklippt häck tar inte längre tid att etablera än en friväxande häck, men den förra kräver mer jobb.

--------------------

Citera
          Digger
          Inlägg 01-05-2003, 19:51
          Länk hit: #8

Medlem

Hm, nu har ni fått mig att tveka! Nu är jag inne på häggmispeln som faktiskt verkar bli en ganska tjock buske. Jag håller med om att det är den där lummiga effekten som man nog vill ha och en formklippt häck är kanske alldeles för tråkig och jobbig att underhålla. Dessutom är det nog bökigt att stå där i den branta slänten och försöka klippa. Undrar om häggmispeln klarar lite torka? Slänten ligger både i skugga och i sol. Det finns ett litet stenigare parti längs slänten och kanske kan man kombinera med något annat där, t ex ölandstok?

Jag måste kolla upp hur djupt jag kan gräva i backen så man kan få ner plantorna. Hur djupt måste man kunna komma? Funkar det inte om det är för grunt innan man stöter på stenar?

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-05-2003, 22:31
          Länk hit: #9

Medlem

Visst ka du kombinera. Men om du sätter dem på rad kan vara bra att veta att ölandstoken är mycket lägre än häggmispeln. Båda klarar torka hyfsat bra.

Jag antar att slänten är en schatad slänt. Förhoppningsvis har man när man grävde lagt uppgrävd jord på ett ställe, som man sedan lade tillbaka på toppen av andra fyllmassor. Ibland är det ett mycket tunt jordskikt och under det sprängsten med en mängd hålrum som tar evigheter att fylla, och som gör att det man lägger ovanpå regnar ned.

Om det är en nyskapad schaktslänt - låt den sätta sig i åtminstone ett år. Det är dyrt att få buskar vissna pga att markerna sätter sig.

Man kan gräva och flytta bort stenar också. Sedan kan kam bygga stenhäckar av dem... ;-) Ett alternativ till att lyfta sten vid grävningen är att höja marken. Man kan också göra lite av båda.

--------------------

Citera
          Digger
          Inlägg 02-05-2003, 17:59
          Länk hit: #10

Medlem

Tack för alla råd! Jag följer dom!

Nu ikväll så köpte jag 40 häckmisplar som jag ska plantera i morgon! De kommer i alla fall att bli ekologiskt odlade, jag cyklade nämligen hem med dom på styret... De var inte så fasligt dyra så det gör inget om några misslyckas, klart billigare än hagtornet som jag tänkte från början. Jag kommer att sätta dom på rad och kanske sätter jag några stycken så att de bildar en liten dunge på den tråkigaste delen av slänten.

Själva slänten fixades iordning förra året efter sommaren någon gång så jag tror att den har hunnit sätta sig en del. Jag har dessutom klampat omkring där i höstas för att få den lite mer "etagemässig" just på den sträckan där jag tänker sätta häcken. Har kollat djupet på jorden och jag kan köra ner en 25 cm liten spade utan att stöta i botten så det verkar vara gott om jord. Jag vet att det är en gammal slänt under den nya slänten men med ett stenlager mellan.

Sannolikt kompletterar jag med ölandstok eller något liknande vid ett senare tillfälle.

Lite bilder från häckbutiken, jag fotograferade av bruksanvisningen också nere i högra hörnet så jag inte glömmer hur man ska göra! Fortsättning följer...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 07:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon