GRATTIS till ert nya hus!!
Jag tror du måste sätta upp några kriterier innan du börjar med själva inköpandet:
Eftersom du har tillgång till dator kan du "besöka" de flesta STORA försäljarna av trädgårdsväxter. (Kolla i Vi i villa tex efter adresser)
På biblioteket kan du läsa Land, ICA-kuriren och om du bor i en någorlunda stor ort har de säkert någon eller några Specialtidningar (förutom alla böcker...)
Där kan du hitta ännu mer inspiration och adresser. Ofta kan man få låna hem dessa tidningar (dock ej senaste numret)
Det är rätt tid nu att kura ihop med en bunt tidningar i favoritfåtöljen med en stor kopp Te och levande ljus.....
MEN TRO INTE att det blir som i katalogerna.....
Du har säkert vänner som har trädgård. Be dem om skott och sticklingar. (Min erfarenhet är att om man är intresseserad får man GÄRNA ta lökar och skott NÄR den tiden kommer...) (Nästan alla mina Vinbärs och krusbär-buskar är "fådda" samt en hel del övrigt... ((har inte så mycket blommor)) )
EKONOMI: Hur mycket kan ni lägga ner NU?? Vissa har ju råd med att hyra in trädgårdsarkitekter.... vi andra får snåla....
ÖGA: Har ni öga för vad som passar ihop/vill ha ... Vi andra får antingen lita på "empirisk kunskap" eller så blir det som det blir...... (och det är det här...

)
Och minns att Rom inte byggdes på en dag.
Jag VET att du kan få mycket goda råd HÄR...men jag tror att du måste bestämma lite mer först!!
Lycka till!!