Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur gör man min egna trädgård?, Varifrån kan man få tips på fina växter?
          izabelleask
          Inlägg 18-02-2006, 17:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 4 256

Hejsan!

Det är så att ag ska flytta till vårt ny byggda hus i sommar, å jag vill ha en fin trädgård såklart. Men är jättedålig på växter, vet inga namn eller så. men vet iallafall att jag inte vill ha förmycket småblommer, mycket stilrent men ändå några färgklickar. Gillar buskar me stora fina blommor på men vill ha mest grönt i min trädgård.

Varifrån kan jag få tips på fina buskar,prynadsträd, och även fina blommor till min trädgård? Finns det någon bra bok me bilder så man kan se sälva busken el träden eller va det nu är man ska ha? Vill u gärna se och sen plocka ihop min trädgård själv.

Gärna tips å råd me. Har u inte ens bestämmt hur mina rabbater ska se ut men jag längtar:)

Tacksam för mycket råd å tips!

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 19-02-2006, 11:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

GRATTIS till ert nya hus!!

Jag tror du måste sätta upp några kriterier innan du börjar med själva inköpandet:

Eftersom du har tillgång till dator kan du "besöka" de flesta STORA försäljarna av trädgårdsväxter. (Kolla i Vi i villa tex efter adresser)
          På biblioteket kan du läsa Land, ICA-kuriren och om du bor i en någorlunda stor ort har de säkert någon eller några Specialtidningar (förutom alla böcker...)
          Där kan du hitta ännu mer inspiration och adresser. Ofta kan man få låna hem dessa tidningar (dock ej senaste numret)
          Det är rätt tid nu att kura ihop med en bunt tidningar i favoritfåtöljen med en stor kopp Te och levande ljus.....

MEN TRO INTE att det blir som i katalogerna.....

Du har säkert vänner som har trädgård. Be dem om skott och sticklingar. (Min erfarenhet är att om man är intresseserad får man GÄRNA ta lökar och skott NÄR den tiden kommer...) (Nästan alla mina Vinbärs och krusbär-buskar är "fådda" samt en hel del övrigt... ((har inte så mycket blommor)) )

EKONOMI: Hur mycket kan ni lägga ner NU?? Vissa har ju råd med att hyra in trädgårdsarkitekter.... vi andra får snåla....

ÖGA: Har ni öga för vad som passar ihop/vill ha ... Vi andra får antingen lita på "empirisk kunskap" eller så blir det som det blir...... (och det är det här...
          biggrin.gif sleep.gif )

Och minns att Rom inte byggdes på en dag.

Jag VET att du kan få mycket goda råd HÄR...men jag tror att du måste bestämma lite mer först!!
          Lycka till!!

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 19-02-2006, 22:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Din beskrivning av det du gillar får mig att tänka på mycket gröna klippta häckar som kan fungera som bakgrund till blommande buskar och stora perenner.
          Finns en liten bok som heter "Klippa buskar och häckar" av Elisabeth Svalin där du har mycket av den varan. En annan bok att inspireras av kan vara "Trädgårdens rum", hittar den inte just nu men tror att det är Kristel Kvant som skrivit den.
          Hur som helst, ta en tur till närmaste bibliotek och låna böcker och bläddra i tidningar. Om du inte prenumererar på någon trädgårdstidning redan så skulle jag föreslå t.ex. Allt om Trädgård, där hittar du både fakta och inspirerande bilder.

Om du har tillgång till en kopiator så skulle jag föreslå att du lånar böcker och tidningar och förutsättningslöst kopierar de bilder du gillar. Sortera upp dem i ämnen som t.ex. gångar, träd, rabatter.
          Sätt dig sedan och bläddra bland dina bilder och försök hitta en röd tråd, din egen stil.
          Glöm inte bort att en trädgård består av så mycket mer är växter. Gångar en pergola, en mur kan vara viktiga ingredienser som ger din trädgård en ryggrad och skapar intresse även när vintern har lagt ett vitt täcke över din tomt och framförallt på våren innan det börjar grönska.

Rita gärna en skiss på tomten och dina tänkta planteringar. Sätt ut väderstreck.
          Sen när du har en någolunda tydlig bild av hur du vill att det skall se ut finns det massor med duktigt folk här som kan föreslå lämpliga växter.

Lycka till!

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon