Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fuchsia, hur stor kruka
          Kana
          Inlägg 30-04-2003, 17:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 947

Mmm, föll för ett par fuchsiasticklingar och tänkte proppa ut dem på balkongen med allt det andra... men hur stora tänker de bli i sommar? Just nu är de ju bara små pyttisar! Ungefär hur stor kruka?

K.

--------------------
          Har lämnat balkongen för 9000 kvadrat brännässlor och sly. Wish me luck!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-04-2003, 18:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det beror nog på vilka fuchsior det är, olika sorter blir olika stora. Själv brukar jag plantera om dem gradvis i större kruka. När rötterna når kanten på krukan och börjar titta ut lite i dräneringshålen kan man plantera om i en något större kruka. Man bör inte sätta en liten planta i en stor kruka det brukar lätt bli för blött för fuchsians rötter. Jag brukar sluta plantera om i mitten-slutet av maj, jag tycker inte att fuchsiorna blommar just något förren de har fyllt krukan med rötter och fortsätter man plantera om så växer de mest och blommar inte så mycket. Lagom slutstorlek första året kanske kan vara runt 15-20cm, är det en ganska kraftigväxande sort kanske den kan behöva 20-30cm. Fuchsior trivs i lerkruka men det går bra med plast bara den inte är svart, fuchsior tycker inte om när det blir alltför varmt om fötterna.

Jorden till fuchsior bör vara lucker, väldränerad och porös så tryck inte till jorden runt rötterna så mycket + blanda gärna upp jorden med ex. grus, små lecakulor, perlit och liknande.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Waldemar
          Inlägg 30-04-2003, 18:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 530

Om Du har sticklingar så sätt dem i en liten kruka först. 12 cm diameter kan vara lagom att börja med. Plantera om dem efter hand till större krukor. Jag brukar hamna på minst 23 cm till slut. Det varierar också efter hur mycket fuchsian växer så en del får ännu större krukor.

Citera
          Hans i Mälardale...
          Inlägg 30-04-2003, 18:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 322
          Medlem nr: 55

Det beror på hur mycket sol den får. Jag håller på med att driva upp tio fuschior. De är över en månad gamla och krukorna har nu en diameter på ca 15 - 18 cm. Jag har lärt mig att det är viktigt att plantera om fuschiorna ofta med små skillnader. Mina står i ett västerfönster med mycket sol så de har vuxit fort. För att de inte ska bli gängliga innan man placerar dem utomhus så bör de beskäras ovanför vartannat bladpar.
          Det beror förstås också på vilken sorts fushia det är. En del växer mycket fortare än andra och behöver därmed större krukor.

Lycka till ! biggrin.gif

MvH

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 04:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon