Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Tycker också att det ser ut som en Stapelia (asblomma) som hör till tulkörtsväxterna = fam. Asclepiadaceae, de hör alltså till samma familj som ex. porslinsblommor(Hoya).
Med tanke på att den inte hör till kaktusfamiljen antar jag att man brukar kalla den för en suckulent växt.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587
Jaha, så fel man kan ha, jag trodde det var en kaktus. Letade lite på nätet och hittade lite bilder och fick reda på att blommorna luktar as! Vi får väl se hur långvarig den blir i mitt hus då! Jag tackar för all hjälp!
Medlem
Antal inlägg: 750
Medlem nr: 3 737
dom luktar inte direkt mycket, man måste ganska nära blomman för att man ska märka det, sen är blommorna väldigt vackra så det kan man leva med Min största hade över 30 blommor under förra sommaren så dom är riktigt fina när dom blir större.
Medlem
Antal inlägg: 1 189
Medlem nr: 6 174
behåll den, har känslan av att den inte är jättevanlig. Mor min har sin ute på den inglasade balkongen hela vintrarna och sedan ute på sommaren. Vackra blommor men de luktar som sagt, men inte så farligt.
--------------------
Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs
Medlem
Antal inlägg: 750
Medlem nr: 3 737
fick precis min sändning från eden plants i tyskland med 9 nya arter så nu är min sammling uppe i 16. tyvärr vattnade jag sönder namnlapparna på sändningen jag fick förra året så dom vet jag inte vad det är . .men det är trevliga växter helt klart mina favoriter.