|
|
  |
Farliga fågelinfluensan i Sverige, Är du orolig? |
|
|
|
28-02-2006, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Statens Veterinärmedicinska anstalt bekräftade i dag det första fallet av H5N1-virus. Under natten har fyra viggar analyserats vid Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) i Uppsala. Två av fåglarna bar på ett aggressivt fågelinfluensavirus. Viggarna kommer från området kring kärnkraftsverket i Oskarshamn. – Med tanke på risken för att få in smittan i en tamfjäderfäbesättning är det allvarligt att en aggressiv form av fågelinfluensa nu har påvisats i Sverige. Det är nu viktigt att snabbt påbörja smittskyddsarbetet i området för att förhindra att smittan sprider sig vidare till tamfjäderfäbesättningar, säger Leif Denneberg, chefsveterinär på Jordbruksverket, till Aftonbladet.
Är du orolig? Jag rör aldrig döda fåglar oavsett influensan. Jag vet inte hur många gånger mamma sa "Rör inte den där, du vet inte vad den har för ohyra." och det sitter i. Men stackars alla tamfåglar, och alla vilda med för den delen.
Det skulle vara en mycket tyst sommar utan dem.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-02-2006, 12:41
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Tror att fåglarna nog ska klara sig rätt bra, för några år sedan föll gråtrutar och fiskmåsar döda ner från himlen här på västkusten. I mängder. Var väl sannolikt nån fågelinfluensa här då också, bara att vi inte uppmärksammade det på samma sätt. Risken att smittas är nog liten, men förhoppningsvis så blir det förbjudet att mata duvor, kajor och andra skadedjur i städerna. Det sägs att katter kan smittas av fågelinfluensa, och dö, det känns svårt att skydda dem från att komma i kontakt med fåglar om man inte spärrar in dem  Katterna alltså. http://expressen.se/index.jsp?d=10&a=528458Tillägg : själv är jag mer orolig för fästingar och deras sjukdomar, samt över att vi ska få in parasiter i Sverige genom insmuggling av hundar och andra djur till idioter.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
28-02-2006, 12:46
|

Medlem

|
Fast svanarna, änderna och gässen runt t ex Lötsjön här i Stockholm, som dessutom är vattenskyddsområde så att de ska få vara där (de till och med anstränger sig för att hålla vattnet öppet på vintern), skulle ligga pyrt till om smittan nådde hit. De samlar i sjön vare sig folk matar dem eller ej, eftersom det finns gott om annat att äta i sjön också. Jag skulle bli jätteledsen om de gick och dog, i synnerhet om svanarna försvann.
Och de små söta pärlhönsen... Nej, jag hoppas att de får smittan under kontroll.
Katter? Ja, kan människor smittas av fågelinfluensan så kan nog katter. Ush, ännu värre.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:09
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Nej jag är inte rädd, tycker det här har fått för stora proportioner. Många miljoner människor dör varje år av ex. malaria och en del av dessa länder åker vi på semester till, under de åren vi känt till fågelinfluensan har ca 50 personer dött och detta har varit människor som praktiskt taget bott med djuren.
Jag tror det är större risk att ett flygplan störtar på mig än att jag drabbas av fågelinfluensa.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:10
|

Medlem

|
Nå, du är ju ingen fågel men jag tycker synd om fåglarna och det är dem jag oroar mig för. Dem kan vi ju knappast vaccinera...
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:14
|

Validating

|
Inte vildfåglarna iaf, men jag tror Frankrike hade planer på att vaccinera tamfåglar? Men det var tydligen heller inte helt ofarligt, kanske kunde det dölja att fåglar var sjuka, och så kunde smittan spridas vidare. Bättre om sjuka fåglar dör fort, antar jag, för att minska smittorisk.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:18
|

Medlem

|
Om fågeln överlever sjudomen finns det en risk att viruset muterar, och det skulle inte vara så roligt. Ush, pest eller kolera - jag tycker så synd om fåglarna
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:18
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Visst vore det hemskt och tråkigt om vilda fåglarna försvann. Men... är det någon som har hum om hur stor fågeldöden varit hitintills... alltså över hela världen. Handlar det om några hundra självdöda eller miljoner självdöda?
Inte räkna med de som människor själv har nackat, gasat eller bränt.
Det som nu pågår är en av media upphaussad hysteri. Hur många självdöda fåglar har inte hittats under alla år men aldrig har det varit sån här hysteri.
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:35
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
jag känner mig inte speciellt orolig, ännu  det är viktigt att folk inte går med på den hysterin som massmedier nu kommer att piska upp. Appropå övriga vildfåglar så hörde jag att tex småfåglar inte kommer att drabbas, varför vet jag inte men man kan ju hoppas. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:47
|

Medlem

|
Läste på CNN.com att 6 000 höns dog av fågelinfluensan i Japan, alltså inte av att någon nackade dem. Det var första fallet av influensan i Japan på 79 år. Sen har de ju inte hållit ordning på vilka som självdött och inte: "More than one million chickens and ducks have died from bird flu or been slaughtered in South Korea after the outbreak in December." Fågelinfluensan kan dock drabba alla fåglar, även småfåglar. Det är ankor som är mest motståndskraftiga. "All birds are thought to be susceptible to the avian influenza, though some species, such as wild ducks, are more resistant than others. Domestic poultry, such as chickens or turkeys, are particularly susceptible." Flu Facts
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:52
|

Validating

|
Typiskt att hårt avlade broilerfåglar är mest utsatta  Fasligt vad vi människor hela tiden ska försöka likrikta och utsläta alla former av naturliga variationer bland djuren. Man läser ju om tjurar som det insemineras tusentals kalvar från, hur bra är det för genpoolen? Äppelträd som "alla" står på samma grundstam? Potatisar där man framavlat sorter som inte klarar att anpassa sig efter sjukdomar? (exv svälten på Irland, där 2-3 sorters potatis kolavippade helt inför en ny sjukdom och ca miljonen svalt ihjäl) Läste lite om kalkoner i USA, det var tydligen typ 99.6% av thanksgiving-kalkonerna som var så förvuxna att de inte bara knappt kunde "flygskutta", de kunde knappt ens gå. De har väldigt lite gemensamt med de första thanksgiving-kalkonerna, en slags fåglarnas Belgian Blue. Hoppas vi inte har såna kalkoner här i Sverige. *tillägg : Angående svälten på Irland på 1800-talet så var det ju inte bara potatissjukdom som låg bakom, även andra faktorer fanns, men hade man inte tvingats bli så beroende av en enda hårt framavlad gröda så hade kanske 1 miljon människor sluppit svälta ihjäl, eller dö i följdsjukdomar som kolera i det allmäna kaoset.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:56
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 28-02-2006, 13:52) Typiskt att hårt avlade broilerfåglar är mest utsatta  Fasligt vad vi människor hela tiden ska försöka likrikta och utsläta alla former av naturliga variationer bland djuren. Man läser ju om tjurar som det insemineras tusentals kalvar från, hur bra är det för genpoolen? Äppelträd som "alla" står på samma grundstam? Potatisar där man framavlat sorter som inte klarar att anpassa sig efter sjukdomar? (exv svälten på Irland, där 2-3 sorters potatis kolavippade helt inför en ny sjukdom och miljoner svalt ihjäl) Läste lite om kalkoner i USA, det var tydligen typ 99.6% av thanksgiving-kalkonerna som var så förvuxna att de inte bara knappt kunde "flygskutta", de kunde knappt ens gå. De har väldigt lite gemensamt med de första thanksgiving-kalkonerna, en slags fåglarnas Belgian Blue. Hoppas vi inte har såna kalkoner här i Sverige. Ja, stackars djur. Det är en avancerad form av djurplågeri, kalkoner som knappt kan skutta, tjurar som knappt kan gå för att de är för stora... Det kan bara ta en ände med förskräckelse när människan ska leka med genetiken och spela Gud.
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2006, 14:03
|

Medlem

|
Intressant läsning.
Vad är fågelinfluensa? En fågelsjukdom som orsakas av ett influensavirus. Sjukdomen är mycket smittsam mellan fåglar.
Kan människor smittas av fågelinfluensan? Ja, men det krävs närkontakt med infekterade fåglar. Det aktuella viruset måste förändras för att det ska kunna börja spridas från människa till människa. Hittills finns inga tecken på något sådant.
Hur stor är risken att bli smittad? Endast den som kommer i mycket nära kontakt med fåglar med fågelinfluensa som utsätts för en smittorisk. I länder med pågående utbrott har omkring 200 människor drabbats sedan 1997.
Hur kan man skydda sig? Undvik att röra vid sjuka och döda fåglar. Hindra också barnen från att röra vid dem. Håll alltid god hygien om kontakt med fåglar är nödvändig, dvs använd handskar och tvätta händerna ordentligt efteråt.
Finns det något läkemedel som botar fågelinfluensa? Nej, det finns inget läkemedel som botar den som drabbats av en virussjukdom. Man kan möjligen mildra sjukdomsförloppet och förkorta sjukdomstiden genom att behandla med antivirusmedicin men det finns idag inga praktiska erfarenheter av det.
Finns det vaccin som skyddar människor? Nej, ännu finns inget vaccin som är godkänt för att användas på människor. Men det finns vaccin som nu genomgår prövningar.
Kan vaccin mot årlig influensa skydda mot fågelinfluensa? Nej, det vanliga, årliga vaccinet skyddar inte individen mot att bli smittad eller sjuk av fågelinfluensavirus.
Finns det några risker med att resa till länder som drabbats av fågelinfluensa? I länder med pågående utbrott av fågelinfluensa bör man undvika direktkontakt med fåglar och fågelspillning.
Kan människor smittas via katt och hund? Infektion med H5N1-virus har inte rapporterats hos hund, men kattdjur kan bli infekterade. Däremot finns inga tecken på att någon katt har smittat människor. Skulle katten komma in med en fågel bör man ändå ta hand om den under goda hygieniska rutiner, dvs genom att använda handskar och tvätta händerna ordentligt efteråt.
Kan man äta kyckling? Det finns inga uppgifter om att fågelinfluensan sprids med mat.
Kan fågelinfluensan utvecklas till en pandemi? Den fågelinfluensa som sprids bland fåglar i världen har i ca tvåhundra fall smittat även människor. Teoretiskt sett kan viruset utvecklas till att även spridas mellan människor, men en framtida pandemi kan också orsakas av någon annan sorts influensavirus.
Är fågelinfluensa en anmälningspliktig sjukdom? Socialstyrelsen har föreslagit regeringen att Smittskyddslagen ska kompletteras med fågelinfluensa som anmälningspliktig (allmänfarlig) sjukdom.
Källa: Socialstyrelsen Krisberedskapsmyndigheten
--------------------
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
28-02-2006, 14:27
|
Gäster

|
På http://www.sofnet.org/ kan ni hålla er uppdaterade om det aktuella läget. Olle
|
|
|
|
|
28-02-2006, 15:44
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
28-02-2006, 16:34
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Hörde på tv4:s nyheter att en katt hittats död av viruset på rygen i tyskland krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
28-02-2006, 17:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
Som jag förstått så har olika typer av influensa alltid funnits hos fåglar liksom hos människor. Den här fågelinfluensan behöver inte nödvändigtvis vara värre för fåglarna än vad någon annan fågelinfluensa varit. Även om det skulle vara en ovanligt farlig form av influensa även för fåglarna så behöver vi knappast oroa oss för att dom ska dö ut. Tillfälligt kanske den kan orsaka en minskning av vissa arter. Sällsynda fåglar som löper stor risk att smittas, framför allt rovfåglar, skulle dock kunna drabbas hårdare.
|
|
|
|
|
28-02-2006, 17:10
|

Medlem

|
Anonym säger: Hej Jonas! Hur vet man att den här formen av influensa inte förekommit hos oss i alla tider, men att vi först nu fått upp ögonen för den? Och hur oroliga behöver vi i så fall vara? Om den inte spritt sig tidigare gör den väl inte det nu heller Jonas Waldenström säger: Den där synpunkten kommer upp då och då, men måste skilja mellan äpplen och päron i detta sammanhanget. De milda influensavirusen har alltid förekommit hos vilda fåglar, framför allt änder. Sällsynt smittar viruset över till tamfjäderfä och kan där mutera till en mer aggressiv form. Denna brukar dock inte smitta tillbaka till de vilda fåglarna. Man är helt säker på att denna H5N1 uppstod i Asien 1997 och sedan spridits därifrån. Det som är speciellt med H5N1 är att det smittat ut till vilda fåglar igen och att det spritts över stora områden. Det är inget gammalt virus som snurrat runt här tidigare. (Jonas Waldenström, expert på fågelburna infektioner) Aftonbladet
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2006, 18:24
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Nej, jag är inte rädd.
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|