|
Bra gjort!, En som lyckades komma undan! |
|
|
|
03-03-2006, 10:39
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
"Kvinnan hade klivit av bussen strax efter midnatt och var på väg hem när hon slogs omkull av en man som tryckte ner henne på marken. Trots det lyckades kvinnan bita mannen i handen och sparka honom mot huvudet. Hon kunde ta sig loss och sprang från platsen." (expressen) Det är fördjävligt att kvinnor inte kan gå ostörda genom stan, men förhoppningsvis ska han sent glömma att han gav sig på fel kvinna. Hoppas hon bet hårt och djupt och att foten träffade nånstans där det gör riktigt ont!!!
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
03-03-2006, 10:43
|

Medlem

|
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
03-03-2006, 10:50
|

Medlem

|
Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända). Fast man kan lägga ispåsen någon annanstans än på själva skadan, på andra benet eller magen eller något, det fungerar lika bra
--------------------
|
|
|
|
|
03-03-2006, 10:53
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:50) Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända). Fast man kan lägga ispåsen någon annanstans än på själva skadan, på andra benet eller magen eller något, det fungerar lika bra  Hur menar du nu? om man gör illa sej i vänstra benet kan man lägga påsen på andra beneT?? skulle det funka?  [/B]
--------------------
|
|
|
|
|
03-03-2006, 10:56
|

Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 03-03-2006, 10:53) CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:50) Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända). Fast man kan lägga ispåsen någon annanstans än på själva skadan, på andra benet eller magen eller något, det fungerar lika bra  Hur menar du nu? om man gör illa sej i vänstra benet kan man lägga påsen på andra beneT?? skulle det funka?  [/B] Japp, exakt  Det fungerar alldeles utmärkt f ö eftersom kylan distraherar dig från skadan i det andra benet. Man kan inte vara uppmärksam på två intensiva signaler samtidigt (smärta och nedkylning), och kyla är ett större hot (tycker kroppen) är en stukning eller vrickning.  Det viktigaste är att man inte ska lägga kylan direkt mot det skadade området, i längden förvärras skadan av det (blödningen förvärras) även om det bedövar just för tillfället.
--------------------
|
|
|
|
|
03-03-2006, 10:57
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Värme då? Eller ingetdera???
|
|
|
|
|
03-03-2006, 10:59
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Jag är helt okunnig på detta och jag tror säkert du har rätt, men visst ser/hör man ofta att idrottsmän kyler ner sina skador för att kunna fortsätta en tävling?
|
|
|
|
|
03-03-2006, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Jaa det har man ju sett? Är detta alltså inte bra?
--------------------
|
|
|
|
|
03-03-2006, 11:02
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 03-03-2006, 10:57) Värme då? Eller ingetdera??? Tryckförband är bättre, och det ska dras åt riktigt hårt annars hjälper det inte. Det finns lindor, jag tror Magdis vet vad de heter (jag har glömt namnet), som är superelastiska och stadiga på samma gång. Du kan dra åt jättehårt och skulle foten vilja svullna så finns det elasticitet kvar i lindan ändå så att blodflödet inte stryps. Tejpa ska man absolut inte göra eftersom tejp inte kan expandera med svullnaden! Dessutom ska man byta tryckförband var 20:e minut, så att man ser att allt är som det ska (om man inte hunnit in till akuten innan dess). Ett bra tryckförband kan göra hela skillnaden, det kan korta ner läkningstiden på en rejäl stukning till några veckor i stället för flera månader.
--------------------
|
|
|
|
|
03-03-2006, 11:04
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (Eva i Skåne @ 03-03-2006, 10:59) Jag är helt okunnig på detta och jag tror säkert du har rätt, men visst ser/hör man ofta att idrottsmän kyler ner sina skador för att kunna fortsätta en tävling?  Det kanske är en nödlösning för att dämpa smärtan och dom sas struntar i om det är bra eller inte utan bara bryr sig om att det ska fixa sig för stunden?
|
|
|
|
|
03-03-2006, 11:09
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:50) .......Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända)........  Men jag HOPPAS att "han" lägger ispåsar på alla sina onda ställen!
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
03-03-2006, 11:11
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 03-03-2006, 11:04) CITAT (Eva i Skåne @ 03-03-2006, 10:59) Jag är helt okunnig på detta och jag tror säkert du har rätt, men visst ser/hör man ofta att idrottsmän kyler ner sina skador för att kunna fortsätta en tävling? ;) Det kanske är en nödlösning för att dämpa smärtan och dom sas struntar i om det är bra eller inte utan bara bryr sig om att det ska fixa sig för stunden? Japp, de har ju råd att åka in till en privatkirurg och få allt fixat när de vill. De har lite andra medel att ta till än vi vanliga dödliga s as
--------------------
|
|
|
|
|
03-03-2006, 11:12
|

Medlem

|
CITAT (Hamilton @ 03-03-2006, 11:09) CITAT (LadyG @ 03-03-2006, 10:50) .......Egentligen ska man inte lägga ispåse på ett skadat område, kyla gör att kroppen vill värma upp området och då ökar blodcirkulationen i det området (och är det en skada typ bristning eller stukning är det just det sista man vill ska hända)........  Men jag HOPPAS att "han" lägger ispåsar på alla sina onda ställen! Ja, jag håller med dig!  Hoppas det är kolsyreis i påsen också!
--------------------
|
|
|
|
|
03-03-2006, 12:02
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Hamrar man sig på tummen så tycker iaf jag att det funkar bra med kallt vatten  Gör ju om möjligt ännu ondare, men verkar snörpa ihop alla blodådrorna i hela handen så att man knappt får ett blåmärke på nageln:) Kyla muskler eller leder, i exv ben, tror inte heller jag är bra. För övrigt, bra gjort av kvinnan, hoppas hon fick DNA-spår på skon så att mannen kanske kan identifieras. Skrämmande så många idioter som går lösa. Häromdagen var det tydligen en kvinna som våldtogs mitt på blanka dagen i köpcentret Nordstan ('Femman') i Göteborg. Slets in på en toalett tydligen. Helt sjukt. http://www.gt.se/index.jsp?a=537455
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
03-03-2006, 16:46
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Jag tycker att det är förd... med alla dessa våldtäcktsmän som verkar lura överallt, det är synd att kvinnor/tjejer inte kan känna sig säkra nånstans ute, eller inne för den delen Jag har märkt tjejernas oro, tex om man går från bussen nån kväll när det är mörkt och några steg före mig går en ensam tjej, jag ser att de är väldigt oroliga och ser sig oroligt om eller ökar takten, jag har lust att säga att du behöver inte vara orolig, jag tänker inte våldta eller slå ner sig, men då blir de väl ännu oroligare  Jag tror nog inte att jag ser speciellt farlig ut heller. Skrämmande utveckling är det. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
03-03-2006, 18:48
|

Medlem

|
Visst blir man extra vaksam på främmande män om man är ensam. Att jag tränar självförsvar gör mig bara lite mindre orolig skulle jag tro, man kan aldrig veta vad som kommer att hända.
Det är lite sorgligt, men snart törs man väl inte gå ut alls efter mörkrets inbrott utan att ha en man med sig.
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|