Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rom på våren
          Immix
          Inlägg 23-03-2006, 20:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 244
          Medlem nr: 5 285

Åker till Rom över några dagar i början av april. wub.gif Är det någon som har tips på trädgårdar/parker, handelsträdgårdar etc där som är värda ett besök?

Citera
          Caprice
          Inlägg 23-03-2006, 23:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Ninfaträdgården måste du besöka...!
          Det är en bit att åka ifrån Rom, men det är det värt...

Jag har tyvärr aldrig kommit dit själv, men jag vill absolut se det förr eller senare...

Gardens of Ninfa

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          krellus
          Inlägg 24-03-2006, 07:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Roma... nu blir jag avis!
          Har varit i Florence men aldrig i Rom... den eviga staden!

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          torvan
          Inlägg 24-03-2006, 08:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Åh, vad härligt!
          Kan du inte ge lite tips när du varit där?
          Jag har drömt om Rom sen jag var liten och har bestämt att
          jag SKA dit när jag blir 50 om två år.
          Bättre sent... rolleyes.gif torvan

Citera
          gunnelö
          Inlägg 24-03-2006, 17:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 360
          Medlem nr: 5 531

Ja giardino di Ninfa skulle jag nog sätta högst. Tyvärr har jag aldrig varit där (trots att jag både bott och rest mycket i Italien). Villa d´Este i Tivoli utanför Rom tycker jag mycket om så den tycker jag du ska besöka och sedan finns det ju trädgårdar inne i Rom. En botanisk trädgård i stadsdelen Trastevere (har inte varit där heller) och sedan palatsträdgårdarna t ex Villa Borghese (mycket sevärd) är några.

Det är inte alldeles lätt att ta till sig italienska trädgårdar då deras trädgårdsideal ibland skiljer sig en del från våra. Större behållning får man och betydligt intressantare blir det om man läser lite om trädgårdarna och deras historia innan. Jag tycker du ska skaffa dig boken "Italienska trädgårdar" av Ann Larås. Den är ganska nyutkommen (180 kr på adlibris). Den tar upp inte mindre än 12 trädgårdar i Rom och landskapet Lazio (där Rom ligger).

Själv blir jag väldigt sugen på att se Giardini della Landriana (ligger vid havet) efter att ha sett bilderna i boken.

Skulle som sagt vara roligt att höra en reserapport när du kommer hem.

Buon viaggio!! rolleyes.gif

Gunnel

Citera
          Immix
          Inlägg 25-03-2006, 08:52
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för svar. Ninfa verkar ju jättemysigt men det står att de har extremt begränsade öppettider och det kommer tyvärr inte vara öppet då jag är där. sad.gif Ska kolla upp de andra trädgårdarna ni tipsade om också. Fast det får nog räcka med en trädgård, annars protesterar väl mitt resesällskap. laugh.gif Återkommer med rapport efter resan.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 25-03-2006, 16:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

det växer massa valmo i forum romanum om jag minns rätt. o protestantiska kyrkogården var mysig. tro det eller ej.

Citera
          lena:-)
          Inlägg 27-03-2006, 22:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Inte har det med trädgård att göra men en udda upplevelse är det, besök Kappuccinermunkarnas kyrka och gå ner i kryptan. Kyrka ligger centralt nära en Metro station. Inträdet är frivilligt. Här kan man tala om dödens närvaro.

Läs och titta under "the Crypt"
          http://www.cappucciniviaveneto.it/cappuccini_ing.html

Men sen ut i vårvärmen, cafeerna, vinet, folket på de trånga gatorna,......njuut av livet och Rom

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          Immix
          Inlägg 28-03-2006, 17:42
          Länk hit: #9

Medlem

Tack Lena, det måste jag se!

Citera
          lena:-)
          Inlägg 28-03-2006, 20:54
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Jag var i Rom under nyårshelgen...fantastisk stad, mycket regn, mycket folk , mycket att titta på.! Gick en fantastisk guidad tur i vatikanen på 4 timmar....

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          Immix
          Inlägg 15-04-2006, 08:48
          Länk hit: #11

Medlem

Nu är jag tillbaka från en härlig helg i Rom. Där var det sol och ca 20 grader. Rosor, pioner och kamelior i blom. Botaniska trädgården, Orto Botanico var en riktig oas när man tröttnat på tafikbrus och folkmyller. Hittade trädgårdstips i en tidning på hotellet, men tyvärr låg alla de trädgårdarna utanför Rom. Det de tipsades om var i alla fall:
          -Castello di Viganello (buxbomlabyrinter mm)
          -Moutan Botanical Center (världens stösta samling av kinesiska pioner)
          -Ninfa
          -San Liberato (bl a surjordsväxter)
          -Oaasi di Porto (naturreservat vid en sjö)
          -Villa d´Este (italiensk stil med fontäner och dammar)
          -Stigliano Botanical Gardens
          -Giardini della Landriana (bl a en rosdal vid en sjö)
          -Palazzo Patrizi (en av italiens viktigaste privata rossamlingar)

Citera
          Immix
          Inlägg 15-04-2006, 08:53
          Länk hit: #12

Medlem

Moutan Botanical Center är väl det som mest får mig att vilja återvända till Rom. 600 olika sorters pioner! wub.gif Hittade just deras hemsida: http://www.centrobotanicomoutan.it/index.html

Citera
          emmsing75
          Inlägg 16-04-2006, 07:43
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 7 025

Jag ska själv till Rom om ett par veckor och ska se om jag hinner med någon av trädgårdarna, jättebra att hitta en sån här tråd! Själv har jag tänkt resa över till Capri för en dag också, det lär ju ska vara fint ur blom/trädgårdssynpunkt.

Citera
          Susanna
          Inlägg 16-04-2006, 19:25
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Emmsing, låter härligt med en resa till Rom! Men hinner man verkligen till Capri över en dag, det ligger ju ganska långt ner? Kanske kan du tipsa om en bra resväg. Tåget till Neapel tar ju 2,5 timmar och sedan är det ju en bra bit med lokaltåg och båt.

Capri är nog härligt nu. Jag var där en kortis i höstas men då var det så mycket folk att det inte gick att röra sig...jag tog en fika i hamnen och sedan gav jag upp och tog båten tillbaks.

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          emmsing75
          Inlägg 17-04-2006, 16:05
          Länk hit: #15

Medlem

Nnja jag kanske skarvade lite, jag ska nämnligen både till Rom och sen vara ett par dagar i Sorrento o därifrån tänkte vi åka på dagsutflykter till Pompei och över till Capri. Däremot vet jag att mina föräldrar åkt på dagsutflykt till Capri från Rom så allt bör det gå men antar att man börjar tidigt på morgonen o kommer hem sent på kvällen. Har du förresten nåt att rekomendera som man bör titta på på Capri? Ska bli fantastiskt skönt att komma bort till lite soligare ställe även om vädret här hemma har varit fantastiskt de sista två dagarna.

Citera
          Susanna
          Inlägg 18-04-2006, 06:54
          Länk hit: #16

Medlem

Några dagar i Sorrento låter underbart! Jag har bott en längre period i Vico Equense som ligger bara några tunnebanehållplatser bort.

Har tyvärr inga tips om Capri, kom ju som sagt inte längre än till hamnen. Några kompisar till mig gjorde dock en deal med en taxichaufför som körde runt dem på Capri och de var helnöjda. Ett bra sätt att se hela ön.

När du åker till Pompeji kan jag dock tipsa om att besöka det kvarter som svenskarna gräver i. Det är kvarter 1 i region 5. Vid entrén till Pompeji har de ljudguider som man kan hyra. De brukar vara populära eftersom man får en bra tur genom stan då. Annars tycker jag det är mysigt att bara ströva omkring i Pompeji. Om ni kan så undvik den stora cafeterian vid forum, maten är både dyr och trist. Fast å andra sidan finns det inte så många matställen att besöka. Jag brukar ha mat med mig och så brukar jag sätta mig på kullen utanför Vesuviusporten. Där har man bra utsikt över stan och områdena runt omkring. Kan också tipsa om att förra året så invigdes en kopia av den berömda Alexandermosaiken, den kan du titta på i Faunens hus. Är du riktigt intresserad av arkeologi kan ett besök på arkeologiska museét i Neapel vara kul.

Om du har tid så besök även Herculanum. Det är något mindre stad som också begravdes år 79. 6 kvarter är utgrävda. Herculanum ger en helt annan upplevelse än Pompeji, eftersom det är olika typer av föremål som överlevt i de två städerna. I Herculanum har mer trädetaljer överlevt, staden täcktes av ett tjock lavaflöde. Arkeologerna har på sina ställen fått ta sig ner genom 20-24 meter förstenad lava.....

Oplontisvillan är också värd ett besök, tyvärr minns jag inte just nu vad hållplatsen heter. Villan ligger dock i ett skumt område och det gäller att hålla i sina värdesaker när man tar den korta promenaden från stationen.

Vy över forum

Utsikt från mitt lunchställe

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          emmsing75
          Inlägg 20-04-2006, 21:06
          Länk hit: #17

Medlem

Stort tack Susanna för såna fantastiska tips! Verkligen bra att veta lite mer vad som är vettigt att titta på i krokarna, och hur man bäst "gör Pompei". Ser verkligen framemot att komma iväg men läste idag i skvallertidningen expressen att det tydligen var nåt stort båtrace vid Capri just när vi är där (kronprins fredrik i danmark nobbade kungens 60 års fest för att segla runt Capri - tydligen ett riktigt ettikett brott som förtjänade(?) att hamna på expressens första sida!!) men jag hoppas det inte påverkar vårt turistande. Vore ju väldans snöpligt om vi inte kan åka över till Capri när vi väl är där... sad.gif

Citera
          Susanna
          Inlägg 21-04-2006, 20:54
          Länk hit: #18

Medlem

Ja, det vore ju trist om ni missade Capri när ni ändå är i närheten. Jag åker också till området snart. På måndag startar årets grävsäsong i Pompeji så jag har 6 veckor i Vico och Pompeji att se fram emot. Ska försöka ta mig till Capri igen och se ön på riktigt den här gången.

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon