Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 1 265
Skulle vilja ha lite tips på hur man får en brant slänt snygg. Förra ägarna har lagt sleepers längst upp och längst ner, planterat buskar som klipps som bollar längs med hela slänten halvvägs upp. mellan buskarna, framför och bakom finns växer någon slags marktäckare som blommar i rosa och lilla halva sommaren och ser allmänt trist ut resten av sommaren. Vi funderar på att behålla buskarna men ta bort alla växter runt om och försöka bygga terass. Längst ner (famför buskarna) vill vi ha en liten stenmur och bakom buskarna funderar vi på att lägga torvblock och på så sätt bilda en terass. Kan detta fungera? Lutningen är ca 40-45 grader så vi måste plantera något som binder jorden. Gärna någon växt som blommar (vitt eller blått) men som inte ser trist ut resten av säsongen. Vad för slags torv ska man använda och finns det något speciellt man ska tänka på.
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Visst går det -Torvblocken måste du förankra i jorden -jag har använt bitar av armeringsjärn, framför blocken -detta är viktigast till dess att växterna fått ner rötterna ordenligt Växterna kan du sedan välja efter läget -norr söder osv .... Det finns fina perenner , i de färger du vill ha för de flesta lägen . Välj inte de som måste ha god fukt till de övre platåerna bara -där blir det torrare snabbt
Medlem
Antal inlägg: 3
Medlem nr: 1 265
Tack för tipset med armeringsjärn! Vad snyggt ni gjort med er slänt. Vår är bra mycket brantare och inte lika djup så vi får nöja oss med 2 avsatser. Solen ligger på hela dagen så det får då bli några tåliga växter. Några tips kanske?
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
penstemon Husker red, Alunrot -Heuchera , krypande brudslöja Gypsofilia repens , campanula -klockor av olika slag -murklockan tål det mesta i torkväg -blir fin blå matta lewisia gillar torra lägen -men tål inte flytt
Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579
Jag hjälpte en granne som hade en liknande slänt. Eftersom det är i söderläge satsade vi på rosor. Framförallt marktäckande rosor och klättrande (som alltså kryper utmed marken). En hel del lökar mitt i alltihop + marktäckande perenner, bl.a. elefantöron, malört som inte konkurrerar i färg.
--------------------
Bättre sänt än aldrig! Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!
Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.