|
Någon som jobbar i affär som kan hjälpa?, Hyfs |
|
|
|
10-04-2006, 14:56
|

Medlem
Antal inlägg: 572
Medlem nr: 5 267

|
Kom att tänka på en fråga jag undrat över appropå trådarna jag sett nu.
När jag är i affären och handlar och ex plockar en påse äpplen som jag sedan tappar i golvet så de får mjuka fläckar, vad är det rimliga att göra då? Plocka en ny påse och lämna kvar dem man förstört eller betala för påsen man tappat?
Jag tar alltid med dem och köper dem, skulle aldrig komma på tanken att lämna kvar dem efter att jag förstört dem, men vet också att de flesta jag känner skulle lämna dem och plocka en ny påse. De tycker att jag beter mig konstigt.
Vilket beteende uppskattas av personalen och räknas som det "normala" att göra?
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|
|
|
|
|
10-04-2006, 16:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 177
Medlem nr: 3 968

|
Hm, det är nog lika individuellt som allt annat tror jag... (vad personalen tycker alltså)... men jag har jobbat i många affärer och skulle tycka att det vore snyggt om man tog upp äpplena, gav dem till någon i personalen o talade om att de ramlat i golvet, och sedan plocka nya äpplen till sig. Då har man som personal möjlighet att ta undan de skadade äpplena (ofta hamnar de på personalens fikabord i ett sånt läge) samtidigt som kunden kan gå nöjd därifrån med fina äpplen.
A win-win-situation som det brukar kallas.
--------------------
 "Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner." Citat från Lena:-) här på Odla
|
|
|
|
|
10-04-2006, 16:19
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Latmask @ 10-04-2006, 15:56) Vilket beteende uppskattas av personalen och räknas som det "normala" att göra? Att gå till nån som jobbar i affären och tala om att det hände en olycka, då får dom själva avgöra om äpplena ska kastas eller läggas tillbaka. Så länge du är kvar i affären så är det inte dina varor, samma gäller om du tappar en dricka, är den inte betald så är den inte din. Men sen gäller det att hålla i äppelpåsen och drickorna så fort man passerat kassan
|
|
|
|
|
10-04-2006, 16:24
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Jag skulle uppskattat om du kom med påsen och sa som det var, att du tappat dem i golvet. Då hade jag tagit hand om de kvaddade och du fick plocka nya, och inte hade du fått betala för dom kvaddade. För det första så hade du känt dej glad för att det löste sej så bra. För det andra så hade jag känt mej glad för att ha sluppit en påse kvaddade äpplen som kanske hade stått på golvet eller bland frukten i flera timmar utan att man sett det. Nu är ju inte kvaddade äpplen det värsta. Kunder kan välta ner eller tappa värre saker än så, och säger dom inte till så kan det gå riktigt illa. Det är ju inte så kul att halka i t.ex olja, sylt, saft, ägg o.s.v. Därför blir personalen väldigt tacksam om kunden säger till när det hänt en olycka, och inte tar vi betalt för varan som blivit förstörd i vår affär i allafall.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
10-04-2006, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
CITAT (Birgitta P @ 10-04-2006, 17:24) Därför blir personalen väldigt tacksam om kunden säger till när det hänt en olycka, och inte tar vi betalt för varan som blivit förstörd i vår affär i allafall. Instämmer! Men jag upplever att många tror att de måste betala en förstörd vara, och därför inte riktigt törs säga till. Vi blir även tacksamma om en kund på ett trevligt sätt påpekar att en vara gått ut i datum, så att vi kan ta bort den.
|
|
|
|
|
10-04-2006, 17:20
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Angående datum så har jag ibland sagt till och blivit trevligt bemött i butikerna, de vill ju inte sälja gamla varor. Åtminstone tror jag inte det. Däremot säger jag inte till när det gäller potatis, det skulle helt enkelt bli för jobbigt att klaga varenda gång man går in i en livsmedelsaffär  Många affärer inser inte att potatis bör behandlas ungefär som ägg och mejeriprodukter. Att nån enstaka potatis är grön från bonden, det må väl vara hänt, men att de ligger ljust och varmt i butik och får både groddar och "solbränna", det är trist.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
10-04-2006, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 572
Medlem nr: 5 267

|
Tack ska ni ha så mycket för era svar! Nu kommer jag våga säga till att jag tappat. (i fall som ägg etc skulle jag självklart ha sagt till hur som helst). Jag har alltid räknat med att om jag förstört det så måste jag betala för det. Men nu känns det genast bättre. Win-win är ju aldrig fel.
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|
|
|
|
|
10-04-2006, 18:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
min mamma fick då betala halva av en sak min lillasyrra råkade hä sönder (i en djurbutik)... så alla är nog inte så snälla att dom låter en slippa betala..  men en bra sak var när jag och min pojkvän köpte korvbröd och märkte att dom var mögliga så fick vi ett nytt paket och pengarna tillbaka... snälla dom va va  (ej samma butik)
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
10-04-2006, 18:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 237
Medlem nr: 4 935

|
Det är väl ungefär som vissa av den äldre generationen som kan ställa sig och äta t.ex. vindruvor och jordgubbar och sånt från sitt pack direkt vid grönsaks/fruktdisken och sedan fylla på med fler druvor så att det är fullt när de går därifrån mätta och belåtna? Jag tycker det är skitfel och blir irriterad varje gång jag ser det men jag tror knappast någon av dem säger till personen i kassan att de redan inne i butiken ätit t.ex ett halvt paket med vindruvor och även vill betala för det.
Man gör väl som samvetet tillåter och som man är uppfostrad att göra?
--------------------
|
|
|
|
|
10-04-2006, 19:01
|

Medlem

|
har jag alldrig hört talas om.... tror inte mina morochfarföräldrar skulle göra nått sånt men det kanske deras barnbarn också tror
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
10-04-2006, 19:01
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Det finns folk som snattar smågodis också, inte bara vindruvor. Det vore svårare om sådana, "snatt-vänliga varor", såldes över disk. F ö måste jag säga att jag våra kassörskor (Vi-butiken i Rinkeby) minsann måste vara de mest tålmodiga jag mött. Stackars tjejer vad de får stå ut med ibland, i synnerhet som somliga kunder har en tendens att sluta förstå svenska när de inser att de gjort fel. Om man har fel ber man väl om ursäkt? Eller har jag missat något?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
10-04-2006, 19:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Leia @ 10-04-2006, 17:11) . Instämmer! Vi blir även tacksamma om en kund på ett trevligt sätt påpekar att en vara gått ut i datum, så att vi kan ta bort den. Och säger man till då blir man otrevligt bemött. I alla fall i vår ICA affär. Och går man dit nästa dag så ligger det fortfarande där.
Jag skulle här aldrig köpa färskvaror utan att ha glasögon med mig.
Tycker det är mycket dåligt. Det handlar så många äldre där som kanske inte ser så bra och då skall dom kunna lite på affären att dom färska varor.
Tycker det är affärens skyldighet att ta utgångna varor bort
Elisabeth
|
|
|
|
|
10-04-2006, 19:59
|

Medlem

|
där vi köpte dom där mögliga bröden tog dom direkt ut dom ur sortimentet eller vad det heter han verkade lite generad över att dom var ute typ hur kunde vi lämna dom ute såg det ut som han tänkte och det var en ica butik men den var liten det kanske är förklaringen
--------------------
|
|
|
|
|
10-04-2006, 20:14
|

Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 462

|
Javisst blir man tacksam när nån påpekar att ett paket har utgånget datum. Man vinner absolut inget på att prångla ut såna varor och det är absolut förbjudet i lag också. Men sen ska ni veta att det inte är lätt att hålla koll på alla varor . Man ska kanske kolla en rad med ca. 50 paket kokt skinka och att man missar ett paket är bara mänskligt. De flesta av oss som jobbar i butik gör allt för att kunden ska trivas och komma tillbaka . Vi försöker att bemöta alla klagomål och oförskämdheter med vänlighet, även om det är svårt många gånger. Tur att man får snacka av sig i fikarummet Jag kommer ihåg en gång när en man var mycket upprörd och ARG för att det fanns en rutten körsbärstomat i en förpackning. Föreslog att han skulle ta en annan förpackning där alla var Ok. Men nej, han skulle inga ha. Han skulle bara se till att vi inte skulle sälja sådan skit. Om då en annan kund kommer en stund senare och klagar på nåt då kanske det inte är så lätt att le.Vi är trots allt bara gjorda av samma kött och blod som våra kunder.
--------------------
Livet är vad som händer dig medan du planerar för annat
|
|
|
|
|
10-04-2006, 20:20
|

Medlem

|
jag tyckte det var jätte svårt med alla frågor folk kom med när jag praoade på coop... jag sa alltid att jag var ny och skickade alltid domm till nån annan
--------------------
|
|
|
|
|
10-04-2006, 20:22
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Eftersom jag själv jobbat i både chark och kassa så vet jag att man inte medvetet lämnar framme gamla varor. Sådant ger butiken dåligt rykte och vem vill då handla där.
Ett fel som många gör.. är att de klagar till kassörskan både på dåliga varor och felaktiga priser. Men kassörskan kan inget göra åt det eftersom det är annan personal som matar in priser och extrapriser i datasystemet och har ansvar för olika avd. i butiken.
|
|
|
|
|
10-04-2006, 20:25
|

Medlem

|
och jag som har planerat på att skola mig så jag kan öppna eget.... men det finns ju bra och dåliga sidor med allt
--------------------
|
|
|
|
|
10-04-2006, 20:27
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Rapchic @ 10-04-2006, 18:36) men en bra sak var när jag och min pojkvän köpte korvbröd och märkte att dom var mögliga så fick vi ett nytt paket och pengarna tillbaka... snälla dom va va  Självklart! Jag lämnar alltid tillbaka förstörda saker. Det är aldrig några problem att få pengarna tillbaka. Barnen har också lärt sej. Minns lille sonen, som ett par gånger ensam gick tillbaka till leksaksaffären med en trasig legsak. Abdra gången det gick sönder, fick han pengarna tillbaka.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
10-04-2006, 20:31
|

Medlem

|
CITAT (Rapchic @ 10-04-2006, 18:36) men en bra sak var när jag och min pojkvän köpte korvbröd och märkte att dom var mögliga så fick vi ett nytt paket och pengarna tillbaka... snälla dom va va  Självklart! Jag lämnar alltid tillbaka förstörda saker. Det är aldrig några problem att få pengarna tillbaka. Barnen har också lärt sej. Minns lille sonen, som ett par gånger ensam gick tillbaka till leksaksaffären med en trasig legsak. Abdra gången det gick sönder, fick han pengarna tillbaka.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
10-04-2006, 20:34
|

Medlem

|
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|