Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Venedig, Tips önskas
          mulle
          Inlägg 12-04-2006, 08:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Nu har jag jobbat som en idiot i några månader och eftersom jag inte kan belöna mig med avkoppling i trädgården (för mycket snö kvar) åker jag efter påsk till Venedig på ett förlängt veckoslut.
          Någon som vet om där finns trädgårdar, handelsträdgårdar, trädgårdsbutiker som jag bara inte får missa? Jag har sökt på nätet men hittar ingenting.
          Mulle

Citera
          AnitaO
          Inlägg 12-04-2006, 09:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Jag tror att man måste åka en bra bit utanför Venedig för att hitta trädgårdar.
          Själva stan är ju uppbyggt runt vattnet och det existerar inte mycket annat än asfalt och kanaler.
          Finns inte många stora ytor över huvud taget.

Om jag minns rätt så fanns båtar som utgick från en hamn nära Markusplatsen.
          Dom gick till olika öar utanför själva stan.
          Vi åkte inte med någon båt, men där kan jag tänka mig att det finns en del trädgårdar och parker.

Ring Italienska turistbyrån och fråga om dom kanske kan skicka dig mer info. 08-6679930

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Airamya
          Inlägg 12-04-2006, 10:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Nej, Venedig är inte speciellt grönt... Men som Anita säger, på öarna ute i lagunen finns det grönska, känner dock inte till några stora trädgårdar där.
          Det finns dock så mycket annat att se i Venedig. Hur mycket som helst!
          Glas, katedraler, palats, mosaik... Hela stan bara andas historia.
          Dogepalatset och Suckarnas Bro är en upplevelse man bara inte får missa (svår att missa för den delen).
          Jag avundas dig. Jag älskar Venedig. (Men så är jag ju löjligt förtjust i historia också...) wub.gif

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          mulle
          Inlägg 12-04-2006, 10:11
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (AnitaGg @ 12-04-2006, 09:56)
          Ring Italienska turistbyrån och fråga om dom kanske kan skicka dig mer info.  08-6679930

Mycket bra tips! Tack!
          Det finns ju villa- och palatsträdgårdar på Lido och någonstans måste de väl handla...

Citera
          Caprice
          Inlägg 12-04-2006, 10:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Jag har varit i Venedig för ett antal år sedan, det är en fantastisk stad!
          Det är en stad att promenera i, det är verkligen mysigt med dess smala gränder och små broar... wub.gif

Det ligger en tågstation inne i Venedig, så du kan lätt åka en bit om du vill se "trädgård", och det är väldigt billigt att åka tåg...

Hoppas du får en trevlig resa! smile.gif

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          AnitaO
          Inlägg 12-04-2006, 10:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Eftersom du redan läst en del så kanske du redan läst om stadens största turistfälla? Markusplatsen.
          Hur mysigt som helst att slå sig ner på nån uteservering och beställa fika.
          Räkna med 2-300 kronor för det nöjet så ni inte sätter kaffet i vrångstrupen när notan kommer rolleyes.gif

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          mulle
          Inlägg 12-04-2006, 11:40
          Länk hit: #7

Medlem

Självklart ska vi först och främst uppleva Venedig! Vi har varit där på kort (en dags) besök tidigare men aldrig på öarna och aldrig utanför det innersta turistghettot. (Där vi för övrigt satte både kaffet och ölen och lunchen i vrångstrupen....)

Nu ska vi bo på Lido och vara rätt mycket på Murano och Burano.
          Medan de andra i gruppen ser "måstena" kring Markusplatsen tänkte vi cirkla i lite vidare kretsar - det finns ju tydligen mycket att se utanför själva centrumstråken.

Jag har fått tips om båtbyggarkvarteren där det ska vara livligt och där det också ska finnas små billiga matställen som italienarna själva går på.

Och så hoppas jag naturligtvis att vädret blir lite bättre (just nu är det eländigt) så att man kan ta en flaska vin, bröd, ost och oliver (och kanske lite lufttorkad skinka) och sätta sig och bara titta på livet omkring en...

Jag har minnen från många resor i trädgården.
          En växt eller något litet dekorationsföremål - jag älskar dem mer och mer ju längre tid de har varit där. För att de alla har sin egen historia att tänka tillbaka på.
          Och eftersom italienarna har så speciell design tänkte jag att man kanske kunde hitta något litet fågelbad eller en speciell urna eller kanske bara en skylt där det står att hunden är lös på italienska...
          Om det inte lyckas får det bli sticklingar! biggrin.gif

Vet ni om det finns något typiskt venetsianskt i matväg som man borde släpa hem?

Mulle

Citera
          gunnelö
          Inlägg 12-04-2006, 13:24
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 360
          Medlem nr: 5 531

Jag har inte själv sett några trädgårdar i Venedig men eftersom det handlar om Italien kan jag inte låta bli att komma med ett inlägg. smile.gif

Det finns en del (Palladios villor tex) på landsbygden men inget som jag känner till riktigt nära Venedig och på en weekend kan ni väl inte hinna så långt.

I boken Italienska trädgårdar av Ann Larås skriver hon om en liten innergård till konstmusset Querini Stampalia som är sevärd, främst för arkitekturen med kanaler och vattenbassänger men där finns även magnolior, granatäpplen, körsbärsträd och klätterväxter. Tar bara ett par minuter att gå igenom.

Några problem att sysselsätta er, även om det blir med annat än trädgård, lär ni inte ha i Venedig.

Trevlig resa! smile.gif
          Gunnel Ö

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-04-2006, 13:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Gjorde en liten snabb sökning på nätet och det finns faktiskt en botanisk trädgård inte långt ifrån Venedig . Den ligger i Padova vilket enligt min kartbok ser ut att ligga väldigt nära venedig (ca 3 mil ifall skalan i min bok stämmer)så ska man göra en dagsutflykt någon dag kanske det är ett lämpligt ställe.

Det verkar dock vara begränsade öppettider på den botaniska trädgården så man kanske ska kolla upp om det är öppet innan man åker dit.

Botaniska trädgården i Padova anses vara den äldsta i Europa (den Botaniska trädgården i Pisa grundades dock 1år tidigare MEN den botaniska trädgården i Pisa har inte legat på samma ställe i alla år).

http://www.cbft.unipd.it/pdtour/garden.html

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          gunnelö
          Inlägg 12-04-2006, 16:31
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 360
          Medlem nr: 5 531

Venedig - Padua 41 km, hälften på motorväg. Tar mer tid än man tror att ta sig in och ut ur städerna i Italien. Jag har inte besökt Botaniska trädgården i Padua så jag vet inte om det är värt en dagsutflykt. Kan ju vara det.

Gunnel

Citera
          Susanna
          Inlägg 13-04-2006, 16:37
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Nyss hemkommen från Venedig (för två timmar sedan!) kan jag berätta att våren är i full gång där! Vi åkte buss från Bologna och alla träd hade precis slagit ut, de var så där underbart ljust gröna som bara nyutslagna träd är. Persikoträden stod i full blom. Solen sken och det var 15 grader varmt.

Att promenera utanför turiststråken kan jag verkligen rekommendera, ägnade fyra dagar till det. Besökte dock basilikan på Markusplatsen, det var ingen kö alls som tur var.

Jag höll ögona öppna efter blomsteraffärer men den enda jag hittade låg precis vid Academia-trappan. Hittade dock inget jag ville ha.

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          mulle
          Inlägg 18-04-2006, 15:07
          Länk hit: #12

Medlem

Oj, vad ni är gulliga!
          Jag tror nog att Padua är lite långt borta, det är synd att slösa tid på trafik då vistelsen ändå är så kort som den är.
          Padua får komma på listan som har rubriken önskeresor - en månad italienska trädgårdar....
          I stället ska jag nog sätta mig under ett nyutslaget persikoträd och bara njuuuuta. Din beskrivning var ljuvlig, Susanna.
          Mulle

Citera
          Susanna
          Inlägg 18-04-2006, 16:55
          Länk hit: #13

Medlem

Venedig är ljuvligt vid den här tiden! wub.gif

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          mulle
          Inlägg 18-04-2006, 22:29
          Länk hit: #14

Medlem

Jag har just skrivit min packningslista inför morgondagen. Regnkläder och sommarsandaler!!!
          Pirr!
          Mulle

Citera
          Susanna
          Inlägg 19-04-2006, 19:04
          Länk hit: #15

Medlem

Du har nog hunnit resa redan, men trevlig resa! Vi vill ha en reserapport när du kommer hem!

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          mulle
          Inlägg 26-04-2006, 12:24
          Länk hit: #16

Medlem

wub.gif
          Där regnade dagen innan vi kom och där regnar idag. Vi hade +22 - +24 alla dagar och såg inte ett moln...
          Det enda ärmlösa linnet som jag, för säkerhets skull, hade tagit med bodde jag i!
          wub.gif
          Det var skir grönska, massor av blommor överallt och intensiva och aktiva dygn som inkluderade allt från besök på de pittoreska öarna (Burano gillade vi skarpt) till långa promenader i kvarteren utanför turiststråken, från kyrkokonst och kyrkokonst och kyrkokonst till cykelturer med picknick i det gröna. Från skaldjur till vin...
          wub.gif
          Det finns flera handelsträdgårdar på öarna, berättade guiden, men jag kom aldrig dit...
          Fast trädgården fick sitt Venedig-minne i alla fall: På Murano hittade vi en liten strand som var full av slagg-glas! Det var bara att plocka på sig klumpar i alla färger och former. Och ni kan tro att vi försåg oss!
          Glaset ska nu ut i någon rabatt eller vrå och det kommer att bli urläckert då det träffas av solstrålar och skimrar!
          Och lite murreva från en kyrkovägg kom också med hem. Blå - jag har bara den vita.
          wub.gif
          Mycket nöjd Mulle

Citera
          estet
          Inlägg 26-04-2006, 12:45
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 611
          Medlem nr: 1 308

Åhh, det låter underbart..! wub.gif Tur med vädret också.

--------------------
          Zon 6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 23:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon