Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Physalisen gulnar, vad är det som händer?
          Whiskuchi
          Inlägg 15-04-2006, 09:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Mina små physalisplantor börjar få gula blad, vad kan det bero på? Jag vet att jag sett frågan tidigare här, förlåt, men jag hittar det inte...
          Näringsbrist? Står de för mörkt? För mycket/för lite vatten?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Elisabeth P
          Inlägg 16-04-2006, 19:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 593
          Medlem nr: 6 685

Samma hos mig, gula blad fast det verkar som att den mår bra ändå för den har allt växt till sig - Men vad beror det på?

Lisa

--------------------
          Elisabeth / Lisa:)

Boråstrakten zon 4-5

Citera
          lissa
          Inlägg 17-04-2006, 00:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Det hände mig förra åre också, men jag fick intrycket av det var en naturlig "avbladning" åtminstonde tog jag det så eftersom det nästan jämnt var dom nedersta blden smile.gif

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 17-04-2006, 17:24
          Länk hit: #4

Medlem

Heh, mina har inte så många blad, och alla två är gula *s*

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          lissa
          Inlägg 19-04-2006, 01:28
          Länk hit: #5

Medlem

unsure.gif Oj då. Dom är ju tåliga, för när jag gallrade i "tussen" så sparade jag dom rangligaste i ett glas med vatten..och det var nog minst ett par 3 veckor sedan..Idag kollade jag hur dom hade det med vatten i sitt glas, och dom var helt utan vatten, men hur pigga som helt. Däremot i ett par krukor där jorden såg lite torr ut , där slokade dom ordentligt....Lite nyckfulla verkar dom vara, för dom i glaset var helt snustorra. Dom hade jag inne vid ett fönster med rätt mycket sol, och dom som är ute i kruka har lite halvskuggigt...
          Var har du dom ?? Om du fortfarande har dom vill säga..men än är det ju tidigt, så du kanske kan så en liten tuss till...Nu när jag tänker efter, jag tror att dom gror bäst i en "tuss" Jag gallrade ut i tussen när den var ca15cm höga, så felet kanske ligger i att dom inte kan hjälpas åt med att skydda sig, stjälkarna är ju väldigt smala när dom är små.....hoppas det lyckas för dig smile.gif

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 19-04-2006, 08:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Att det händer att vissa blad kan "gulna" vet jag men de brukar baba vara att plocka bort. Men jag har inte varit med om att hela plantan har gula blad unsure.gif
          Men lissa? Menar du att du skolar ut tussar?? Hur blir själva plantan då?
          Så här ser mina plantor ut och de är skolade en o en. Jag kanske är trög men jag vill ändå veta hur du gör?

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 19-04-2006, 14:40
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (lissa @ 19-04-2006, 01:28)
          unsure.gif Oj då. Dom är ju tåliga, för när jag gallrade i "tussen" så sparade jag dom rangligaste i ett glas med vatten..och det var nog minst ett par 3 veckor sedan..Idag kollade jag hur dom hade det med vatten i sitt glas, och dom var helt utan vatten, men hur pigga som helt. Däremot i ett par krukor där jorden såg lite torr ut , där slokade dom ordentligt....Lite nyckfulla verkar dom vara, för dom i glaset var helt snustorra. Dom hade jag inne vid ett fönster med rätt mycket sol, och dom som är ute i kruka har lite halvskuggigt...
          Var har du dom ?? Om du fortfarande har dom vill säga..men än är det ju tidigt, så du kanske kan så en liten tuss till...Nu när jag tänker efter, jag tror att dom gror bäst i en "tuss" Jag gallrade ut i tussen när den var ca15cm höga, så felet kanske ligger i att dom inte kan hjälpas åt med att skydda sig, stjälkarna är ju väldigt smala när dom är små.....hoppas det lyckas för dig smile.gif

Hittills har de stått i källarfönstret, svalt och någorlunda ljust. Nu har jag börjat ta ut dem på dagen, aldrig i direkt sol men ljusare än källaren i alla fall. De lever än och ser inte sjuka ut annat än att bladen gulnar (fast de är inte knallgula utan mer gulgröna, ser ut som om de är på väg att gulna helt fast det gör de ju uppenbarligen inte).
          De är en aning rangliga, kan man göra som med tomat och peta ner dem djupare i krukan vid omskolning? Vore himla praktiskt i så fall ;-)

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 19-04-2006, 23:51
          Länk hit: #8

Medlem

Wiskuchi Om du har haft dom i källaren utan mycket ljus så är det nog brist på ljus som har gjort att dom har gulnat..och jag tror att man kan sätta ner dom djupare när man planterar om dom, jag har gjort det , men om du bara har 2 växter är det kanske bäst att någon av experterna på sånt ger dig info så att dom inte går förlorade..

Hamilton..fröna är ju så vansinnigt små att jag inte lyckas så dom separat . Jag sådde dom i en pyttekruka, där grodde dom och började växa, till sig, sen tog jag en 15cm (diagonal)kruka och satte ner hela härligheten utan att sära på dom ...sen ställde jag ut den ( förra året hade jag spritt ut frön i en kruka ute och glömde vad det var, och behandlade dom dåligt tills jag kom på vad det var, trots det blommade dom och gav mig frukt, ..det betyder att dom är rätt tåliga) och sen när dom var ca.15 cm höga delade jag på dom...väldigt få gjorde sig illa under delningen..
          Av en frukt får man ju fler frön än vad man kan så under flera år, och då har man ju råd att exprimentera lite tongue.gif Genom min glömska förra året upptäckte jag ju att den är väldigt tålig och att dom som skyddade varandra när dom var små blev bäst....Men, om sanningen ska fram, riktigt så knubbiga som dina är dom ju inte. tongue.gif tongue.gif Det jag inte riktigt gillar är att dom tar väldigt lång tid på sig att få frukt, det är kanske därför jag behandlar dom lite "styvmorsaktigt"
          Uj, nu blev det ett långt inlägg....igen biggrin.gif biggrin.gif

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 20-04-2006, 07:01
          Länk hit: #9

Medlem

Tack för svar lissa
          laugh.gif Jo tack nog vet jag att fröna är små! Har i en tidigare tråd berättat om mitt "miljon-projekt" Men jag tog bara till vara på ca 6-8 st resten kastade jag. Vad jag reagerade på var att du sedan behöll "tussen" och som jag trodde planterade dem så.
          Men om jag uppfattat dig rätt så behåller Physalisen sina egna stammar och växer inte i hop till "en gätte" stam?? Även om man väntar ett tag med att sära dem åt?
          Jag har sått både egna och "köpe" frön. Vis från i fjol när vi här på Odla upptäckte att vi hade olika sorter av Physalis. Och då hade jag m.fl. tydligen odlat Kapkrusbär som både blommar o sätter frukt senare. Skillnaden kunde man se på bl.a. att bladen på Kapkrusbär är "luddiga" och så skiljer sig bärens storlek åt också. smile.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          Agneta z5-6
          Inlägg 20-04-2006, 08:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 319
          Medlem nr: 7 174

Hamilton,vilka toppenplantor du fått - när satte du dem?? blink.gif

Vilka är bättre Physalis eller Kapkrusbär ? huh.gif huh.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 20-04-2006, 08:24
          Länk hit: #11

Medlem

Jag sådde 12/2 och har sedan de grott haft dem svalt o under lysrör.
          Vad som är bättre unsure.gif ..............
          Efter diskussionen i höstas så framkom det att "Physalis" fick blommor o bär tidigare än "Kapkrusbär" och växtsättet skulle vara lite annorlunda. Men i smak tror jag att det inte skulle vara någon skillnad

(Jag skall försöka hitta tråden o i så fall länka in den här
          Näe jag kan INTE hitta tråden?? Men jag minns att vi var flera som skrev i den bl.a. Åsa, Felixmatte Evgeni och jag (Hamilton)om jag inte minns fel)

--------------------
          Penseé album

Citera
          Agneta z5-6
          Inlägg 20-04-2006, 21:04
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 319
          Medlem nr: 7 174

Tackar så hjärtligt för ditt svar rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

har varit på jobbet så jag har inte kunnat läsa ditt ssvar förrän nu.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 21-04-2006, 19:05
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (lissa @ 20-04-2006, 00:51)
          Wiskuchi Om du har haft dom i källaren utan mycket ljus så är det nog brist på ljus som har gjort att dom har gulnat..och jag tror att man kan sätta ner dom djupare när man planterar om dom, jag har gjort det , men om du bara har 2 växter är det kanske bäst att någon av experterna på sånt ger dig info så att dom inte går förlorade..

Nädå, jag har fler än två. Dags att börja behandla dem olika då, och se vilket som är bäst wink.gif tongue.gif

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 24-04-2006, 00:18
          Länk hit: #14

Medlem

Hej igen...Hamilton...dom behåller definitivt sina egna stammar, och om du kollar i mitt Phisalis album, så ser du en kruka som har rätt höga växter, och alla med egna stammar...Jag har också ludna blad och senblommande, trodde att gyllenbären var dom som blommade och gav fukt tidigare...men jag har säkert fel tongue.gif tongue.gif

--------------------

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 24-04-2006, 09:50
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT
          Vilka är bättre Physalis eller Kapkrusbär ?

Physalis är de allihopa! tongue.gif
          Physalis pruinos Gyllenbär- lite tåligare att odla i vårt klimat, ger mindre frukter (som spelkulor ungefär) men i stor mängd. Denna planta är inte luden! Odlas som tomater i växthus. I allafall har jag gjort det. Frukterna brukar vara mogna när de trillar av.

Physalis peruviana Kapkrusbär- det är denna man köper som "physalis" i fruktdisken. Den vill nog ha lite varmare egentligen, fast jag har haft en i växthuset ett år då jag fick fel frö. Men lite större frukter.

Det finns en Physalis philadelphica också, som brukar kallas Tomatillo, en grön frukt som jag inte har någon spm helst erfarenet av.

Citera
          lissa
          Inlägg 24-04-2006, 18:08
          Länk hit: #16

Medlem

Tomatillo används mycket i Mexico till att göra såser odyl, frukten i sig är tydligen inte speciellt god.. tongue.gif tongue.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 21:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon