Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Den som inget växthus har……., Man tager det man haver
          Anki V
          Inlägg 16-04-2006, 14:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

På bilden ser man ”plattgången” mellan mina två rabatter här i stan´. Skull den kunna fungera som förvaringsplats för mina ”småperenner”, efter ordentlig avhärdning? wink.gif

Till natten skulle det gå utmärkt att lägga dubbla lager fiberduk över som tak och skydd mot lätt nattfrost och på dagen skulle dom inte behöva stå i direkt sol.

Om det här är en realiserbar idé, hur ska jag göra med ”golv”? Blir det för kallt direkt på plattorna? Ska jag försöka få till någon sorts trätrall och lägga endera frigolit eller skulle det kunna gå med bubbelpast ( det har jag massor av småbitar av).

Platsbristen inne börjar bli akut och jag har inte sått stockrosor och luktärter ännu. Jag har också nio dahliaknölar och sex liljor som ska i jorden snart. wacko.gif

Ja vist ja, jag har blosmsterlin kvar också.

Tacksam för goda råd.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 16-04-2006, 16:30
          Länk hit: #2

Gäster

Kanske kan du använda miniväxthusen i plast som finns i den här tråden?

/Ewa smile.gif

Citera
          Anki V
          Inlägg 16-04-2006, 16:41
          Länk hit: #3

Medlem

Jag har funderat på ett sådant...... men uteslutit det alternativet. Först och främst är det för litet och för det andra så har jag altanen mot söder och det blir aldeles för varmt.

Det vore inga problem om jag varit hemma jämt och kunde öppna på dagarna men snart börjar säsongen i sommarstugan och jag tror inte hjärtevännen, även om han helhjärtat stöder min " lilla hobby" skulle gå med på att lasta in nio flak småplantor i bilen varje helg laugh.gif

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 16-04-2006, 16:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

smile.gif Jag tror på din idé, men är det tänkt för "hela sommaren" eller för ett kortare tag?
          Om du kommer att realisera din idé så föreslår jag att använda frigolit på plattorna som isolering tills det är varmare ute. Sedan så fungerar ju de som "värme lagrare" när solen har börjat värma. Hoppas att flera har synpunkter o förslag

(Kanske inte "mitt" vart så bra svar, men jag tycker att "vi" känner varandra så bra nu så att jag kan "kasta ur" mig mina tankar rent spontant sleep.gif )

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Anki V
          Inlägg 16-04-2006, 16:57
          Länk hit: #5

Medlem

Tanken är att det skulle fungera som tillfällig förvaring tills jag kan plantera ut och det räknar jag med att det ska bli i mitten på juni.

Jag är så tacksam för alla tankar som "kastas ut" det är ju på så sätt man kan diskutera sig fram till en bra lösning på ett problem.

Jag räknar inte med att någon ska komma med en färdig lösning. Tack till både Hamilton och Ewa. wub.gif

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Margith
          Inlägg 16-04-2006, 18:06
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Jag tror också på idén smile.gif Du har ju liksom redan "början till ett växthus" biggrin.gif Bekymret är nog stenplattorna, visst de lagrar värme, men den här tiden på året lagrar de ju även kyla, jag tror alltså att det är för kallt direkt på plattorna. Några lager fiberduk kanske kan hjälpa även där, men vad tror du om markisolering? Det finns frigolitplattor på byggvaruhusen, kanske 5 cm tjocka, ungefär 1,20 x 0,80 (minnet sviker) priset för en sån platta har jag för mig låg på under 20,- De är lätta att skära med mora-kniv till rätt bredd. De går alltså inte att gå på, så du kan inte utnyttja hela bredden på din plattgång smile.gif
          Men jag tror absolut att det kommer att fungera!
          Lycka till wub.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-04-2006, 18:10
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

frigolit och fiberduk .. kommer att funka jättebra !

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 16-04-2006, 19:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Sedan kan man ju skaffa några skivor av sådan plast (och såga i lagom breda bitar) som man har i växthus och lägga över - ingen dum idé av dig!

Citera
          Susanna
          Inlägg 16-04-2006, 19:40
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Jag tror det blir utmärkt. Men funkar vattning om du är borta längre perioder? Fast de kanske inte hinner torka ut under en helg.

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Anki V
          Inlägg 16-04-2006, 20:54
          Länk hit: #10

Medlem

Tack för alla synpunkter!

Som av en ren händelse finns det några frigolitplattor markrisolering kvar från båthusbygget laugh.gif laugh.gif .

Jag funderade på att lägga "plastfönster" över som Ingrid föreslår men det blir ju väldigt liten "luftvolym" där innanför fönstren, så jag tror det kan bli för varmt.

Bevattningen funderar jag på!! En "normalvarm" helg klarar de sig men blir det värmebölja.....

Jag får försöka klura ut någon lurig lösning med underbevattningsmatta och vatten reservoar.

Funkar inte det så har jag två friska, starka döttrar som skulle kunna hjälpa mamma. I och för sig har ingen av dom "gröna fingrar" snarare har dom tummen mitt i... när det gäller växter.

Nåja man måste väl chansa lite också laugh.gif laugh.gif

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 16-04-2006, 21:52
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Anki V @ 16-04-2006, 21:54)
          Tack för alla synpunkter!

Som av en ren händelse finns det några frigolitplattor markrisolering kvar från båthusbygget laugh.gif laugh.gif .

Jag funderade på att lägga "plastfönster" över som Ingrid föreslår men det blir ju väldigt liten "luftvolym" där innanför fönstren, så jag tror det kan bli för varmt.

Bevattningen funderar jag på!! En "normalvarm" helg klarar de sig men blir det värmebölja.....

Jag får försöka klura ut någon lurig lösning med underbevattningsmatta och vatten reservoar.

Funkar inte det så har jag två friska, starka döttrar som skulle kunna hjälpa mamma. I och för sig har ingen av dom "gröna fingrar" snarare har dom tummen mitt i... när det gäller växter.

Nåja man måste väl chansa lite också laugh.gif laugh.gif

/Anki

En sådan där matta (minns inte namnet och alla förpackningar är slängda) som man fyller med vatten och sedan någon uppfinning som du kan delge oss när du kommit underfund med om det fungerar.

Ärligt talat så vattar jag inte mina miniväxthus varje dag - sådant sköter mattan.

Sedan kan man säkert få till det med att höja upp och anväda sig av tex. sådana där block man sticker ner växter i - vad de nu heter? Men vatten tar de åt sig och sprider ut så sakta.

Inser att jag borde gå i någon slags minnes kurs, allt tappar jag.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon