Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > järnvitriol på utemöbler, Funkar det?
          ewa zon 3
          Inlägg 17-04-2006, 20:05
          Länk hit: #1

Gäster

Tror ni att det fungerar att behandla nyinköpta bänkar och bord med ribbor av obehandlad furu med järnvitriol? Har läst om att man behandlat panel på hus mm och har tidigare själv byggt klätterstöd till rosor, klematis mm som jag behandlat med järnvitriol för att få det grått. Men hur fungerar det med horisontella ytor som det regnar på blir det kanske prickigt och fult då?

/Ewa

Citera
          helios
          Inlägg 17-04-2006, 23:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 7 344

Jag tror det går bra. Det regnar väl på hus också…
          Helios

Citera
          Leia
          Inlägg 18-04-2006, 07:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Jag funderar på att behandla vårt blivande nya staket med det, för visst är det väll så att det aldrig behövs göras om?

Citera
          KURT
          Inlägg 18-04-2006, 07:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Leia @ 18-04-2006, 07:27)
          Jag funderar på att behandla vårt blivande nya staket med det, för visst är det väll så att det aldrig behövs göras om?

Det blir grått och den kommer att vara grått. Sedan skyddar ju inte järnvitriol trät direkt. Trät kommer ju att bli grått även om man inte behandlar med järnvitriol, det tar bara lite längre tid.

Citera
          Leia
          Inlägg 18-04-2006, 07:57
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (KURT @ 18-04-2006, 08:52)

Det blir grått och den kommer att vara grått. Sedan skyddar ju inte järnvitriol trät direkt. Trät kommer ju att bli grått även om man inte behandlar med järnvitriol, det tar bara lite längre tid.

Så med andra ord skulle inte staketet "hålla" längre än ett obehandlat staket alltså?

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 18-04-2006, 09:29
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (helios @ 18-04-2006, 00:48)
          Jag tror det går bra. Det regnar väl på hus också…
          Helios

Jo du har så rätt men vattnet ligger ju inte kvar på samma sätt på en husvägg som på ett bord. Någon som provat på utemöbler el liknade? Erfarenheter?

/Ewa

Citera
          KURT
          Inlägg 18-04-2006, 10:00
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Leia @ 18-04-2006, 07:57)

Så med andra ord skulle inte staketet "hålla" längre än ett obehandlat staket alltså?

Nej, men det betyder ju inte att man måste behandla staketet med något alls. Det beror på vad det är gjort av för typ av virke? Andra alternativ (förutom direkt målning) är ju t ex tjära. Både vatten och sol bryter ner trä, skall man skydda det så måste det finnas skydd mot UV-strålningen (någon form av pigment) samt något som hindrar mikrorganismer från att växa i fuktigt trä (alla färger innehåller någon form av "gift" eller mekaniskt skydd mot vatten).

Citera
          Leia
          Inlägg 18-04-2006, 11:06
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (KURT @ 18-04-2006, 11:00)
          CITAT (Leia @ 18-04-2006, 07:57)

Nej, men det betyder ju inte att man måste behandla staketet med något alls. Det beror på vad det är gjort av för typ av virke? Andra alternativ (förutom direkt målning) är ju t ex tjära. Både vatten och sol bryter ner trä, skall man skydda det så måste det finnas skydd mot UV-strålningen (någon form av pigment) samt något som hindrar mikrorganismer från att växa i fuktigt trä (alla färger innehåller någon form av "gift" eller mekaniskt skydd mot vatten).

ok, tack för upplysningen! smile.gif

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 18-04-2006, 16:29
          Länk hit: #9

Gäster

Okej, tar tillbaka min tråd wink.gif och undrar fortfarande om utemöbler och hur det kan bli om vatten ligger kvar på bord och bänkar som är behandlade med järnvitriol.

/Ewa

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 18-04-2006, 16:38
          Länk hit: #10

Gäster

Järnvitriolen ger ju inte någon vattenavvisande yta, som träolja och sånt gör, utan trät kommer att suga åt sig fukten på samma sätt som obehandlat trä. Vi har järnvitriol på ett uthus bla och när det regnar stänker det ibland upp på väggen som blir fuktig. Järnvitriolen ger visst lite skydd mot svamp och mögel men passar nog inte så bra på en möbel. De torkar nog upp lite väl långsamt efter regn, kanske inte så kul på en sittmöbel? Men jag har ingen praktisk erfarenhet av järnvitriol på utemöbler, så det är mest spekulationer. rolleyes.gif

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 18-04-2006, 16:55
          Länk hit: #11

Gäster

Bra synpunkter, vi har redan sittgrupper i odlad teak. De här ska fungera som möbler som jag kan använda till lite allt möjligt. Avställningsplats för krukor, x-tra planteringsbord, sittplats när man har skitiga trädgårdskläder på sig (vilket är för det mesta) smile.gif och jag vill ha en sliten grå look på möblerna. Är det verkligen ingen som har provat?

/Ewa

Citera
          fruberglund
          Inlägg 18-04-2006, 18:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

CITAT (ewa zon 3 @ 18-04-2006, 16:55)
          Bra synpunkter, vi har redan sittgrupper i odlad teak. De här ska fungera som möbler som jag kan använda till lite allt möjligt. Avställningsplats för krukor, x-tra planteringsbord, sittplats när man har skitiga trädgårdskläder på sig (vilket är för det mesta) smile.gif  och jag vill ha en sliten grå look på möblerna. Är det verkligen ingen som har provat?

/Ewa

Gär det inte att lacka över den då? Eller köp en vanlig utefärg med samma "patina" om det finns. Kan kolla med syrran, hon jobbar på färgaffär.

Lånar din fråga lite också och undrar om det går att måla impregnerat trä med järnvitrol? Tack för lånet biggrin.gif Tänkte på det här

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          Margith
          Inlägg 18-04-2006, 18:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Varför vill du använda just järnvitriol? Är det bara färgnyansen du är ute efter?
          Järnvitriol är, efter vad jag förstår till viss del konserverande, men järnvitriol används ju oftast för att få en lagning av nåt slag att se gammal ut på en gång.
          Om träet är obehandlat skulle jag ha valt en olja eller lasyr som färgaffären bryter till rätt färgnyans.
          Järnvitriol är ju inte helt enkel att använda heller, den ska blandas och strykas på exakt för att få rätt nyans (det blir grönt annars) och vilken kulör det verkligen blev ser du först efter några månader.

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          IceCube
          Inlägg 18-04-2006, 19:43
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem nr: 6 871

Behandla med järnvitriol och olja sen. Då får man både den snygga looken, skydd mot svamp och möbeln blir vattenavisande. sleep.gif smile.gif

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 18-04-2006, 19:48
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT
          Järnvitriol är ju inte helt enkel att använda heller, den ska blandas och strykas på exakt för att få rätt nyans (det blir grönt annars) och vilken kulör det verkligen blev ser du först efter några månader.

Grönt?? Vi har använt järnvitriol till både lekstugan och uthuset och blandat lite på en höft efter muntliga anvisningar (minns inte nu hur det var, men inte särskilt exakt) och båda två är lika grå fast de är målade med olika satser. Efter en sommar har solljuset fått allt att mörkna till samma mättnad. Att järnvitriol skulle kunna bli grönt har jag aldrig sett, kanske tänker du på kopparvitriol, den ärgar ju i grönt under vissa omständigheter?

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 18-04-2006, 19:52
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (Margith @ 18-04-2006, 19:29)
          Varför vill du använda just järnvitriol? Är det bara färgnyansen du är ute efter?

Tack för alla synpunkter men jag vill helst slippa från att använda olja
          Jag vill att det ska bli grått snabbt precis som de spaljeér mm jag behandlat. Sen vill jag inte behandla det någon fler gång någonsin.
          Kanske det fungerar med lasyr också, bra tänkt. Får höra med färgaffären men då gäller de att prata med rätt person för de vill naturligtvis sälja färg och järnvitriol + lite silverbets kostar ju inte så mycket.

/Ewa

Citera
          Margith
          Inlägg 18-04-2006, 20:39
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Vi har ett hus byggt 1903 och Gysinge centrum för byggnadsvård hittade jag ganska snabbt. Deras katalog innehåller en hel del tidstypiska reservdelar och många råd om renovering av gamla hus.
          Järnvitriol hittade jag i deras katalog och det ville jag använda för att få en ny källardörr att se gammal ut, färghandlaren avrådde.
          Det här är "av mig" valda citat ur Gysinges katalog, gällande järnvitriol:

"Järnvitriol utgör den konserverande beståndsdelen i tex falu rödfärg. Järnvitriol kan även användas utomhus vid gråning/patinering av trä i samband med tex timmerlagning. Järnvitriol är också det billigaste materialet till grå 'lasyrfärg' utomhus..... Järnvitriolen är en råvara, inte en färg. Järnvitriol är också en utomhusprodukt och bör ej användas inomhus. ...Järnvitriol har i långa tider använts för att få färskt trä att övergå till grå kulör på kortare tid än normalt, i samband med tex timmerlagningar på gamla byggnader, men lika ofta för diskret färgsättning på sommarstugor....Påpekandet hänger samman med att vitriolens kulör är svårstyrd. Tar man för stark järnvitriollösning blir det för grått, nästan grönt, tar man för lite blir det nästan ingen effekt alls. En del virke förändrar kulören jättemycket, annat virke reagerar nästan inte alls....Järnvitriol är konserverande för träet, motverkar alg- och svampangrepp och används därför även i vissa kulörer av slamfärger. Behandlingen behöver inte upprepas, annat än om vitriolen skulle lakas ur så att alger och svamp dyker upp...... Järnvitriolvatten har ingen egen kulör, men tack vare silverbetsen syns det om man får friställen.. Järnvitriolens egen grå kulör utvecklas nämligen inte förrän efter några månader. OBS! Järnvitriol skall inte strykas på virket förrän det sitter uppe på väggarna, annars finns risk för att man kan lägga på för mycket lösning."

Orkade du läsa ända hit?
          Gysinges katalog finns på muséet biggrin.gif Men den var ganska dyr för att vara en katalog.. wink.gif

Lasyr kontra järnvitriol penningamässigt, vete sjutton, järnvitriolet såldes i påse om X antal kilo + silverbets, lasyr säljs i burk i valfri storlek och du pratade ju bara om några utemöbler...

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 18-04-2006, 20:44
          Länk hit: #18

Gäster

Tack för jättebra svar. Nu fick jag något att fundera på. Vitriol el lasyr, vitriol el lasyr, vitriol el lasyr........... tongue.gif

/Ewa

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 18-04-2006, 21:09
          Länk hit: #19

Gäster

Vi använde oss inta av någon silverbets, för de små ytor som vi behandlade var det lätt att se vad som var "målat" (=blött) och inte. Vi köpte en förpackning med pulver som rymde ungefär en halvliter på färghandeln och expediten skrev på ungefär hur mycket vatten som hela förpackningen skulle blandas ut i. Vi behövde inte så mycket så vi tog ungefär hälften av förpackningen till halva mängden vatten. Man kan inte spara järnvitriol färdigblandat, den liksom "rostar"! Och sedan målade vi med "vattnet"! Resten av förpackningen användes ett par år senare. Båda husen har samma gråa färg. Billigt och enkelt tyckte i allafall vi! smile.gif (Om det inte var så mörkt ute nu skulle jag kunna ta ett kort!)

Citera
          Leia
          Inlägg 19-04-2006, 06:39
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (ewa zon 3 @ 18-04-2006, 17:29)
          Okej, tar tillbaka min tråd wink.gif

Oj! ursäkta så hemst mycket att jag också frågade en fråga som hade med ämnet att göra i din tråd. wink.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon