Vi ska fräscha upp fönstren med målarfärg, byta eller måla ytterdörren (grå?), lägga 'Duratrapp' på "trappan".
MEN - vad ska jag göra med den fula rabatten längs med väggen? Jag har en idé om att man kanske skulle kunna byta ut kantstenen mot något snyggare (ny kantsten eller annan rabattkant - förslag?), skrota det som växer i rabatten (gillar inte kärleksörten som jag dessutom har på femtielva ställen till i trädgården) och täcka jorden med snygga dekorativa stenar i stället och kanske ha en tre stora zinkkrukor med något fint i - men vad? Det är skugga där nästan hela dagen.
Medlem
Antal inlägg: 554
Medlem nr: 1 048
Jag skulle nog göra om rabatten till en surjordsrabatt... Finns så mycket fint man kan ha i sådana, och det finns många surjordsväxter som inte vill ha full sol. Lite info om det finns på surjordsrabatter. Det finns andra växtförslag på skuggrabatter. Tänk dig en rabatt fylld med primulor på våren (och in på halva sommaren!)
Under nummerskylten skulle jag sätta en stor snygg kruka som kan stå ute året runt. Stoppa i en snygg ställning för en klätterväxt och plantera perenner el sommarblommor i krukan. Som kronan på verket sätter du dit en nedåtriktad vägg-ute-lampa som lyser på blommorna och marken men inte i ögonen. Rabatten mot väggen skulle jag höja upp, kanske med en platsbyggd låda i trä med träspalje i bakkanten. Clematis som klätterväxt tycker jag låter jättebra, finns många som klarar en lite skuggigare plats, tror de mår bäst av en rejält stor kruka med tex Hasselfors U-jord.