Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vem har gett varghatarna rätt att tala för oss?, Oss som bor ute i skogen alltså.. :)
          niklaswik
          Inlägg 22-04-2006, 22:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Ja inte är det då jag.. Ändå så står det i var och varannan varghatar-insändare att "folk som bor bland vargarna vågar inte gå ut i skogen längre för att dom är rädda för vargen"....

Jaså, det visste jag inte att jag var, tänker jag varje gång..

Varg(ar?) har tagit får ca 5km från där jag bor, inte blir jag mer orolig för det. Risken att nån varg skulle komma så nära så den ser mig om jag går ut i skogen är liten, än mindre att den skulle attackera mig.
          Förutsett att jag inte bär med mig ett dött djur eller en hund då förstås... rolleyes.gif

--------------------
          //Niklas

Citera
          Gillan
          Inlägg 22-04-2006, 22:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Himla svårt att säga nåt alls tycker jag. Jag förstår din
          fråga. Bor själv mitt ute i "buschen" och hör ofta talas om
          vargen wink.gif , men har själv aldrig varit rädd eller ens orolig wub.gif
          Vad jag sett med egna ögon är rådjur, älg, bäver sork, lo och
          möss. Vargen har jag missat tongue.gif

Men man måste ju fråga sig hur det är för de människor
          som faktiskt har vargen runt knuten, och hur de upplever
          det. Det kan ju inte jag veta eftersom jag inte har den erfarenheten.
          smile.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Dzad
          Inlägg 22-04-2006, 23:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Mm. Ja har knappast haft vargen runt knuten, inte ens vid sommarstugan... men det sista jag skulle vara rädd för då jag går i skogen är nog varg.
          Tror nog sannolikheten att man blir attackerad av det farliga djuret aksinnäm är mycket större.

rolleyes.gif biggrin.gif

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 23-04-2006, 08:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (Dzad @ 23-04-2006, 00:27)
          ......Tror nog sannolikheten att man blir attackerad av det farliga djuret aksinnäm är mycket större........

rolleyes.gif biggrin.gif

Men annars är det mera ett stor stads fenomen..... smile.gif Här i riktiga glesbygden finns det så få........

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Rapchic
          Inlägg 23-04-2006, 08:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

det är ju fler som har dödats av älg än av varg
          (dvs det finns inget registrerat fall av dödsfall när det gäller vargattack på en människa)
          när jag är ute och går i skog och mark så är jag då alldrig rädd att trffa på en varg
          däremot är man ibland rädd att träffa på en björnhona med ungar
          men det är mest när nån har tex sett nån i närheten

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 23-04-2006, 09:09
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Näe just det!
          Jägare går ut i skogen beväpnade varje gån, eller hur?
          de har både hund och bössa till skydd.
          Bärplockare, campare, scouter, frilufsare har det inte.

Ändå är det bara jägare som klagar???

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 23-04-2006, 09:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Vargen tar ju "deras" rådjur..? unsure.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Rapchic
          Inlägg 23-04-2006, 09:26
          Länk hit: #8

Medlem

jag skulle nog snarare säga att det är dom som tar vargens rådjur..
          jag menar vargen måste äta och vi kan ju ba gå till affären för att få mat

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 23-04-2006, 09:38
          Länk hit: #9

Medlem

Ja in Sverige behöver ingen jaga för sitt uppehälle, precis som i alla andra moderna länder är därför jagandet mer hobby än livsnödvändighet.

Om nu vargarna tar rådjuren, då blir det färre som vi tvingas skjuta ju.
          och? är det en katastrof? knappast

Hur många äter rådjur om man räknar efter?

--------------------

Citera
          Rapchic
          Inlägg 23-04-2006, 09:42
          Länk hit: #10

Medlem

jag visste inte ens att man fick jaga rådjur

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 23-04-2006, 09:50
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Här ut i skogen har jag aldrig sett varg, lodjor däremot finns några stycken inpå knuten. Men det är inte så många år sen det gick en varg i centrala stadsdelarna av sundsvall....kan ha vart 3-4 år sen upp emot sidsjön.

Citera
          niklaswik
          Inlägg 23-04-2006, 09:51
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Poängen är precis som ni säger:

Jägarna skrämmer upp "vanligt folk" så att dom tror att det finns vargar överallt som är oskygga och rent aggressiva, vilket så klart inte är sant.

Den enda anledningen att vilja utrota vargen, som ju många jägare vill, är att den äter djuren som jägarna vill döda.

Varför dom egentligen måste döda vilda djur kan nog bara dom själva svara på, men jag gissar att det har att göra med nåt slags uppbyggt hat inombords mot allt lyckligt levande....

Tänk om man slutade jaga älg i "vargtäta" områden så att vargarna hade mat i skogen så det räckte, skulle dom då göra sig besväret att söka sig närmre människor och genom stängsel för att ta får? Jag tror "nej".

PS.
          Lodjur har jag aldrig sett, däremot lodjursspår alldeles runt knuten. För 5 år sen gick det en björn här precis 200 meter från min gård, det var lite läskigt. biggrin.gif
          DS

--------------------
          //Niklas

Citera
          Bettson
          Inlägg 23-04-2006, 09:56
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Grundfrågan i tråden är ju vem får tala för vem?

Svaret är väl att alla får tala för sig själv.

Bor man ute i skogen och är fler är två och benämner sig vi, så är det väl dessa man talar för.Inte alla andra som bor i skogen.

Likaväl så kan man nu inte prata för att alla jägare har de eller dom åsikterna. Det är faktisk inte juste att prata i mun för andra människor. Speciellt om man inte känner några jägare.Och känner du en eller ett par jägare så döm för farao inte hela jägarkåren som består av flera hundratusen människor. Jägare finns det många, så varför skulle alla jägare klumpas ihop och ha samma åsikt om tex varg eller annat.

Det vore detsamma som att säga att alla odlaiter har den och den åsikten.

Det här handlar väl mera om att det är kul att generalisera, skapa grupperingar osv.

Så för husfridens skull, var noga med vem ni pratar för. Och dra inte alla människor över samma kam. wub.gif

Det bästa diskusionsklimatet får man grundat på fakta, kunskap och respekt för andra människors åsikter.

Okunskap, fördomar och bristande respekt för dom som har andra åsikter än vad jag själv har, gör att sådana här ämnen lätt tendrar att bli riktiga grältrådar.

Hoppa över det är ni snälla. Grälen alltså. wub.gif

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 23-04-2006, 10:04
          Länk hit: #14

Medlem

Men snälla du, vi talar ju inte om Jägare i allmänhet, titeln lyder juVarghatare.
          Känner flera ansvarstagande jägare, verkar ju som om det flesta som skriver här bor nära skogen?

Sen känner jag också människor som tar jägarexamen och köper gevär eller hagelbock " för att".

--------------------

Citera
          Boxer
          Inlägg 23-04-2006, 10:11
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Och många jägare gömmer sig bakom påståendet att de "uppoffrande" håller stammarna nere på vissa djurarter.

Hur går det ihop med att de få rävar, eller möjligtvis den enda som syns i området där jag bor, måste skjutas eftersom den/dom tar rådjurskiden. För övrigt kryllar det av rådjur och harar här.

Det kallar jag inte viltvård. mad.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Bettson
          Inlägg 23-04-2006, 10:24
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 23-04-2006, 11:04)
          Men snälla du, vi talar ju inte om Jägare i allmänhet, titeln lyder juVarghatare.
          Känner flera ansvarstagande jägare, verkar ju som om det flesta som skriver här bor nära skogen?

Sen känner jag också människor som tar jägarexamen och köper gevär eller hagelbock " för att".

Jovisst säger titeln i ämnet varghatare. Helt korrekt farbror blå..

En varghatare kan ju vara vem som helst. Pensionär i storstad. tant i glesbygd, ung tejt i torpstuga. Ingen av dessa behöver ju vara jägare.

Men i trådens fortsättning så börjar man jämställa jägare med varg-hatare genom diverse generaliseringar. Det tycker jag inte är juste. Inte ärligt heller.

Själv är jag inte varghatare, tvärtom men jag förespråkar reglerad jakt på alla rovdjur precis som på alla andra av våra vilda djur.

Genast så måste många generalisera mig som varghatare, det är jag inte.

Jag anser mera att man måste ta alla djurs parti för att se till deras fortlevnad. BÅde varg, lo, rådjur, älg och annat.

Jag tar inte bara vargens parti.Det som berör mig illa ( och jag menar verkligen att det berör mig illa) är dessa elaka insinuatiuoner och generaliseringar om jägare. Jag känner hundratals jägare och jag känner inte igen bilden.

Som tex Niklawiks uttalande: Varför dom egentligen måste döda vilda djur kan nog bara dom själva svara på, men jag gissar att det har att göra med nåt slags uppbyggt hat inombords mot allt lyckligt levande....

Det är förbanne mig lika respektlöst som att springa omkring och säga att den eller den är pedofil, kriminell, knarkare osv utan att jag har en aning om ifall så är fallet.

En öppen och ärlig diskussion talar man om var man själv står och varför. Man lyssnar på motsåndarens argument och man tar till sig eller förkastar motpartens argument efter den faktagrund och kvalite de har. Inte för att de avviker från ens eget sätt att se saken.

Det är då man får diskussioner. I det andra fallet så får man en massa gräl och bråk och jag gillar inte det.

Fast jag har nog uppfattningen om dig, att du är ganska enig med mig om det sista i alla fall.

wub.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 23-04-2006, 10:35
          Länk hit: #17

Medlem

Glömde skriva att jag personligen i alla fall får mycket större respekt för människor som talar om var de själva står och vad de tycker och som i sina diskussioner avstår från att kasta skit på andra människor.

Ta en politiker inför val.De brukar ofta ha en tendens att tala om vad alla de andra partierna tycker och att de själva inte tycker det är bra.

De lägger mera krut på att tala om vad motståndaren gör än vad de själva vill göra.

En sådan politiker ramlar bort direkt på potensiella kandidater att rösta på.
          Orsaken är att de även i sitt arbete lägger ner mera tid på att gräla med motståndaren än att faktiskt uträtta något.

Citera
          pejori
          Inlägg 23-04-2006, 10:38
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Bettson @ 23-04-2006, 12:24)
          CITAT (Farbror Blå @ 23-04-2006, 11:04)

Jovisst säger titeln i ämnet varghatare. Helt korrekt farbror blå..

En varghatare kan ju vara vem som helst. Pensionär i storstad. tant i glesbygd, ung tejt i torpstuga. Ingen av dessa behöver ju vara jägare.

Men i trådens fortsättning så börjar man jämställa jägare med varg-hatare genom diverse generaliseringar. Det tycker jag inte är juste. Inte ärligt heller.

Själv är jag inte varghatare, tvärtom men jag förespråkar reglerad jakt på alla rovdjur precis som på alla andra av våra vilda djur.

Genast så måste många generalisera mig som varghatare, det är jag inte.

Jag anser mera att man måste ta alla djurs parti för att se till deras fortlevnad. BÅde varg, lo, rådjur, älg och annat.

Jag tar inte bara vargens parti.Det som berör mig illa ( och jag menar verkligen att det berör mig illa) är dessa elaka insinuatiuoner och generaliseringar om jägare. Jag känner hundratals jägare och jag känner inte igen bilden.

Som tex Niklawiks uttalande: Varför dom egentligen måste döda vilda djur kan nog bara dom själva svara på, men jag gissar att det har att göra med nåt slags uppbyggt hat inombords mot allt lyckligt levande....

Det är förbanne mig lika respektlöst som att springa omkring och säga att den eller den är pedofil, kriminell, knarkare osv utan att jag har en aning om ifall så är fallet.

En öppen och ärlig diskussion talar man om var man själv står och varför. Man lyssnar på motsåndarens argument och man tar till sig eller förkastar motpartens argument efter den faktagrund och kvalite de har. Inte för att de avviker från ens eget sätt att se saken.

Det är då man får diskussioner. I det andra fallet så får man en massa gräl och bråk och jag gillar inte det.

Fast jag har nog uppfattningen om dig, att du är ganska enig med mig om det sista i alla fall.

wub.gif

helt sant bettson.....håller med till 100% smile.gif smile.gif
          ( säger en vargälskare) som uppskattar att det finns jägare.... wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Rapchic
          Inlägg 23-04-2006, 10:39
          Länk hit: #19

Medlem

ja alla jägare är ju inte dåliga(eller va man ska säga) dom flesta jag känner som har jaktlicens tänker på den naturliga mångfalten (bla min pojkvän)
          men vissa borde inte få jaktlicens som min morfar borde alldrig få nåt sånt vapen (han har inte det)
          men han tycker att man ska utrota alla rovdjur

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 23-04-2006, 10:46
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Rapchic @ 23-04-2006, 11:39)
          ja alla jägare är ju inte dåliga(eller va man ska säga) dom flesta jag känner som har jaktlicens tänker på den naturliga mångfalten (bla min pojkvän)
          men vissa borde inte få jaktlicens som min morfar borde alldrig få nåt sånt vapen (han har inte det)
          men han tycker att man ska utrota alla rovdjur

Mångfald.........

Precis om det finns både bra och dåliga advokater,läkare, tandläkare, busschaufförer, snickare osv.

Förmodligen har din pojkvän jägarexamen eller....

Och din morfar fick sin vapenlicens före jägarexamens tid?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 22:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon