CITAT (Farbror Blå @ 23-04-2006, 11:04)
Men snälla du, vi talar ju inte om Jägare i allmänhet, titeln lyder juVarghatare.
Känner flera ansvarstagande jägare, verkar ju som om det flesta som skriver här bor nära skogen?
Sen känner jag också människor som tar jägarexamen och köper gevär eller hagelbock " för att".
Jovisst säger titeln i ämnet varghatare. Helt korrekt farbror blå..
En varghatare kan ju vara vem som helst. Pensionär i storstad. tant i glesbygd, ung tejt i torpstuga. Ingen av dessa behöver ju vara jägare.
Men i trådens fortsättning så börjar man jämställa jägare med varg-hatare genom diverse generaliseringar. Det tycker jag inte är juste. Inte ärligt heller.
Själv är jag inte varghatare, tvärtom men jag förespråkar reglerad jakt på alla rovdjur precis som på alla andra av våra vilda djur.
Genast så måste många generalisera mig som varghatare, det är jag inte.
Jag anser mera att man måste ta alla djurs parti för att se till deras fortlevnad. BÅde varg, lo, rådjur, älg och annat.
Jag tar inte bara vargens parti.Det som berör mig illa ( och jag menar verkligen att det berör mig illa) är dessa elaka insinuatiuoner och generaliseringar om jägare. Jag känner hundratals jägare och jag känner inte igen bilden.
Som tex Niklawiks uttalande: Varför dom egentligen måste döda vilda djur kan nog bara dom själva svara på, men jag gissar att det har att göra med nåt slags uppbyggt hat inombords mot allt lyckligt levande....
Det är förbanne mig lika respektlöst som att springa omkring och säga att den eller den är pedofil, kriminell, knarkare osv utan att jag har en aning om ifall så är fallet.
En öppen och ärlig diskussion talar man om var man själv står och varför. Man lyssnar på motsåndarens argument och man tar till sig eller förkastar motpartens argument efter den faktagrund och kvalite de har. Inte för att de avviker från ens eget sätt att se saken.
Det är då man får diskussioner. I det andra fallet så får man en massa gräl och bråk och jag gillar inte det.
Fast jag har nog uppfattningen om dig, att du är ganska enig med mig om det sista i alla fall.