Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kvadratodlare?, Odlar i 120x120 block
          Ramoth
          Inlägg 24-04-2006, 17:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem nr: 7 452

Under 80-talet kom jag i kontakt med "kvadratodling"
          Landen består av "block" på 120x120 cm, som nås från alla sidor.
          Sedan jobbar man utifrån små odlingskvadrater på 30x30 cm. Om ni visste så mycket som faktiskt får plats på den ytan när man bara behöver tänka på plantavstånd och inte radavstånd!

Himla kul sätt att odla tycker jag.
          Man använder ytan maximalt och sår/planterar bara det antal frön/plantor man behöver.
          Jag som avskyr stora land (som lätt växer över med ogräs wacko.gif ) plockar lojt bort ogräset från mina lättåtkomliga land.

En lite mer "strukturerad" variant än pallkragar tror jag, men allt blir ju vad man gör det till.

Någon/några här som känner igen sig?

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 29-04-2006, 14:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Square foot gardening! laugh.gif Om jag får använda det amerikanska namnet på företeelsen. Det testade jag i förrfjol. I somras blev det två pallkragar istället, men kvadratodlingen var kul. Morötterna blev inget och både löken och kålrabbin blev stulna, men de asiatiska bladen, rädisorna och bönorna blev helt OK. Och lätt att rensa ogräs, som sagt.

Hmm, materialet till rutodlingslådan står i vedboden, tänk om jag skulle försöka göra plats till den i det gamla potatislandet? rolleyes.gif Det är ju hög tid.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          myskmadra
          Inlägg 29-04-2006, 20:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 647
          Medlem nr: 2 895

Berätta gärna mer om hur ni går till väga - finns det nåt tips om hemsidor eller dylikt.
          Jag läser just en bok som heter "Odla i kvadrat" utgiven nångång på 80-talet. Den känns mycket omständlig................
          ohmy.gif

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Merlin
          Inlägg 29-04-2006, 21:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 046
          Medlem nr: 6 984

Jag har precis gjort om köksträdgården till rutor med en plattlagd gång emellan - vilket slit - det känns som om jag vore 80 år !!!!

laugh.gif

Jag försöker även odla i pallkragar men jorden torkar så lätt och plantorna torkar ihjäl....... sad.gif

--------------------
          Vänta inte på mirakel. Du är själv ett mirakel.
          Henry Miller (1891-1980)

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-04-2006, 21:13
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

mer torv i jorden gör den fuktighetshållande

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Ramoth
          Inlägg 02-05-2006, 11:47
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (myskmadra @ 29-04-2006, 21:55)
          Berätta gärna mer om hur ni går till väga - finns det nåt tips om hemsidor eller dylikt.
          Jag läser just en bok som heter "Odla i kvadrat" utgiven nångång på 80-talet. Den känns mycket omständlig................
          ohmy.gif

Det låter som den boken jag har tongue.gif
          Skriven av en amerikan?

I så fall kan jag trösta dej med att omständigt är just vad det inte är.
          Grejen är att man tänker efter före så att säga bara.
          Själv tycker jag att boken är både rolig och inspirerande.

Har använt mej av metoden i omgångar - beroende på hur vi bott - och tycker att det är så ruskigt enkelt när man fått kläm på det.
          Å kul, eftersom det inte blir någon rensning att tala om.
          Bara det roliga kvar alltså tongue.gif

å så kan man välja om man vill ha upphöjd bädd (har jag nu) eller i marknivå.
          När jag hade mina kvadrater i marknivå ramade jag in dem med stenplattor på 30x30 cm. Då kunde jag både lätt hålla reda på odlingsmåtten och fick snygga, bra gångar mellan och runt blocken. Lätt att komma åt från alla håll å så.

Min första kvadratodling låg intill huset på södersidan med husets tegelvägg bakom, terass "väggen" på ena sidan och några höga buskar på den andra. Soligt, varmt och gott.
          Gissa om det växte smile.gif
          Tomater, blommor, purolök, morötter osv.
          Eftersom landet är så begränsat så är det också lätt att jordförbättra snabbt och enkelt.

Jag har inte hittat några nackdelar faktiskt.
          En metod som passar mej som handen i handsken helt enkelt.

Kul att det i alla fall fanns någon mer än jag här som testat smile.gif

Citera
          Lena N
          Inlägg 02-05-2006, 20:43
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

Instämmer med Ramoth. Jag använder rutodling även i pallkragar, rutorna behöver ju inte nödvändigvis vara precis 30 x 30 cm. Själv föredrar jag 40 x 40 cm = 6 rutor i en pallkrage. Ibland har jag markerat rutorna med plastad ståltråd som jag fäst i pallkragen med nubb.

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          myskmadra
          Inlägg 03-05-2006, 07:37
          Länk hit: #8

Medlem

Hej igen!
          Kul att nån håller på med det här!
          Jag ska börja lite smått i min ifjol iordningsgjorda bädd.
          Ge gärna tips om det som funkar. Kålväxter har jag inte odlat tidigare och inte heller bönor eller gurkor. Ska bli spännande.
          Hälsningar!

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          KURT
          Inlägg 03-05-2006, 07:55
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det är ju bra att man inte har alltför breda odlingslotter (max 120 cm), så att man slipper att trampa i jorden, utan kan nå in. Dessutom kan det också vara bra att inte ha allt för långa odlingsbäddar, men bara för det så behöver man ju inte odla i kvadrater just. Man kan ju t ex tänka sig en rektangel på 1.2 m x 3-4 m . Läs gärna Lena Israelssons böcker, tex "Köksträdgården" och den nya "Kål & krasse : den nya köksträdgården" , hons har många bra tips på hur man kan organisera odlingen för att göra den mera effektiv och mindre arbetsintensiv.

Citera
          Ramoth
          Inlägg 03-05-2006, 20:57
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (KURT @ 03-05-2006, 08:55)
          Det är ju bra att man inte har alltför breda odlingslotter (max 120 cm), så att man slipper att trampa i jorden, utan kan nå in. Dessutom kan det också vara bra att inte ha allt för långa odlingsbäddar, men bara för det så behöver man ju inte odla i kvadrater just. Man kan ju t ex tänka sig en rektangel på 1.2 m x 3-4 m . Läs gärna Lena Israelssons böcker, tex "Köksträdgården" och den nya "Kål & krasse : den nya köksträdgården" , hons har många bra tips på hur man kan organisera odlingen för att göra den mera effektiv och mindre arbetsintensiv.

Fast det är just kvadrat odling som är det fina i kråksången med kvadratodling tongue.gif Å inte långa rader .

Sedan finns det inget som säger att man måste odla si eller så, men odlar man inte i kvadrater så är det inte kvadrat odling blink.gif

Citera
          myskmadra
          Inlägg 04-05-2006, 07:51
          Länk hit: #11

Medlem

Jag tänkte ha gurka "druvgurka" i en ruta längst bak. Jag tror inte jag har sett sådana gurkor klättra förut men det ska gå enligt boken. ohmy.gif
          Hur ska de klänga sig uppåt?I boken "Odla i kvadrat"`föreslås en sorts spaljéanordning. Något annat tips? Duger det med vanliga störar eller kraftiga pinnar?
          "frågvis"

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          KURT
          Inlägg 04-05-2006, 07:52
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Ramoth @ 03-05-2006, 21:57)
          CITAT (KURT @ 03-05-2006, 08:55)

Fast det är just kvadrat odling som är det fina i kråksången med kvadratodling tongue.gif Å inte långa rader .

Sedan finns det inget som säger att man måste odla si eller så, men odlar man inte i kvadrater så är det inte kvadrat odling blink.gif

Jag har aldrig hört talas om rektangelodling, men jag är säker på att det är betydligt vanligare. Är man dessutom rationell så studerar man hur man odlar yrkesmässigt, och det är inte i kvadrater!

Citera
          myskmadra
          Inlägg 04-05-2006, 07:57
          Länk hit: #13

Medlem

Kurt! Du måste nog läsa boken om kvadratodling. Den är inte inspirerad av proffsodlarna och syftar inte till jätteskördar utom vad jag förstår en odling på liten yta som ger precis det som går åt i ett hushåll utan större kraftansträngning.
          Hälsn Myskmadra smile.gif

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Ramoth
          Inlägg 04-05-2006, 12:51
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (myskmadra @ 04-05-2006, 08:57)
          Kurt! Du måste nog läsa boken om kvadratodling. Den är inte inspirerad av proffsodlarna och syftar inte till jätteskördar utom vad jag förstår en odling på liten yta som ger precis det som går åt i ett hushåll utan större kraftansträngning.
          Hälsn Myskmadra smile.gif

Du förstår helt rätt! smile.gif

Citera
          Lena N
          Inlägg 04-05-2006, 21:06
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

Jag tolkar kvadratodling som så att man delar in odlingsbädden i kvadrater (rutor). Men själva odlingsbädden kan ju vara rektangulär för det.

Om man har två odlingsbäddar om 120x120 intill varandra får man en odlingsbädd som är 120x240. Då utnyttjar man ytan bättre eftersom man spar in en gång emellan.

Upphovsmannen Mel Bartholomew vid en sådan rabatt som jag menar.

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Ramoth
          Inlägg 05-05-2006, 11:20
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Lena N @ 04-05-2006, 22:06)
          Jag tolkar kvadratodling som så att man delar in odlingsbädden i kvadrater (rutor). Men själva odlingsbädden kan ju vara rektangulär för det.

Om man har två odlingsbäddar om 120x120 intill varandra får man en odlingsbädd som är 120x240. Då utnyttjar man ytan bättre eftersom man spar in en gång emellan.

Upphovsmannen Mel Bartholomew vid en sådan rabatt som jag menar.

I och för sig kan man så klart göra bädden extra lång, men jag tycker det är skönt att nå bra från alla fyra sidorna.
          Å andra sidan ska jag "bygga ut" odlingen i sommar har jag tänkt.
          kanske kunde vara värt att testa smile.gif

Hm, efter att ha surfat runt på hemsidan du länkade till får jag "habegär" efter *många* fler kvadrater rolleyes.gif

Citera
          myskmadra
          Inlägg 22-05-2006, 22:27
          Länk hit: #17

Medlem

Är nu igång med rutorna i kvadraterna.
          Få se nu hur det kommer att gå. Spännande med druvgurka och bönor - det har jag inte provat odla tidigare. Lite fundersam om det inte kommer att bli för trångt för bönorna - särskilt störvarianten. ohmy.gif smile.gif
          Tips på bra spaljéer som finns i handeln? Enligt "bibeln" (Odla i kvadrat)
          finns inga vettiga att köpa utan man ska tillverka själv. blink.gif

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          myskmadra
          Inlägg 23-06-2006, 09:37
          Länk hit: #18

Medlem

Jag får inga svar här så då skriver jag själv!
          Jag är jättenöjd med min minikvadratodling! Rolig att följa och lätt att hålla ordning på med vattning, ogräsrensning och snigelinspektion.
          Har börjat skörda plocksallat och några rädisor. Rosenbönorna har börjat blomma. Jag vet fortfarande inte vilken spaljé jag ska ha............
          Använder rejäla bambukäppar så länge smile.gif
          Långsammast i tillväxten är druvgurkorna än så länge.
          Hur går det för er andra som odlar i kvadraten?
          undrar Myskmadra

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera
          Ramoth
          Inlägg 27-06-2006, 09:31
          Länk hit: #19

Medlem

I min kvadrat växer det så det knakar wub.gif
          Är ute och nallar blad från salladen varje dag och persiljan får inte heller vara i fred tongue.gif
          Tänk jag trode tidigare att sallad skulle vara svårodlad. Inte för att jag vet var jag fått det ifrån :-)

Senast så petade jag ner okända lökar i två tomma rutor.
          Var ute vid Läckö slott på midsommardagen och kunde inte låta bli att nalla en knippe lökar ur skräphögen utanför växthuset ....
          Undrar vad jag satt wacko.gif

När det gäller spalje så gjorde vi en själva till en tidigare kvadrat.
          Eller rättare sagt till ett land som var 120 x 30 och med en ordentlig spalje som vi snickrade ihop av tryckinpregnerat fyrkantsvirke (kommer inte ihåg dimensionerna)
          Vill minnas att den bestod av två långa stolpar, en list överst och en som låg strax över markytan. De båda stolparna fortsatte ett stycke ner i marken. Enklare konstruktion får man nog leta efter. Passar både att sätta nät på eller binda trådar i.

Citera
          myskmadra
          Inlägg 15-07-2006, 22:17
          Länk hit: #20

Medlem

Ska försöka mig på spaljébygge nästa år!
          Kvadratodlingen har delvis funkat - någon sallad besk och någon god.
          Pyttiga morötter och goda vaxbönor. Oerhört vackra kryddtagetes, taniga purjo och en överlevd broccoliplanta. Inte illa.
          Sparrisärterna håller på att tyna bort liksom sockerärterna. Jag har nog nån sjuka i jorden som går på ärtväxter. Trips kanske?
          Jag fortsätter dra upp plantor att plantera i rutorna när det finns plats.
          Kul att tänka på en lång säsong. Snart dax för asiatiska grönsaker.
          Jag vattnar mer än anvisningarna i boken - å andra sidan har det ju varit
          ordentligt varma och soligt. smile.gif

--------------------
          "brukar är inte alltid"

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2025, 03:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon