Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Tujahäck, Ett bra val?
          Karrolina
          Inlägg 26-04-2006, 18:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Hej! jag hade bestämt mig för en tujahäck hem till oss tills jag sökte här på forumet. Nu är jag osäker.. Det verkar jobbigt om man behöver täcka mot solen och så.

Häcken vi ska plantera ska vara 35 m lång så jag vill inte att det ska misslyckas. Det kostar ju en del pengar! Vi bor i zon 4. Häcken kommer ha full sol hela dagen och det är lerjord. Dumt med tuja då kanske? Vi hade såklart tänkt jordförbättra..

Många här i området har granhäck som vintergrön häck men jag tycker att det är trist och så blir den så tjock.

Vad tror ni? Jag vill inte slänga typ 6000:- i sjön!!

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 27-04-2006, 09:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Jag utgår från att ni tänker er en klippt häck i bekväm klipphöjd som blir tät som klarar full sol i lerig jord i zon 4.

Det är ofta lätt att man fastnar i samma tankebanor när det gäller häckväxter, men ska man lägga ned så mycket pengar på en stor häck är det naturligtvis viktigt att man känner sig trygg i sitt köp. Därför är det viktigt att välja en växt som står säkert på platsen. Att bara svänga förbi plantskolan eller ett gardencentrum och bestämma sig på plats är heller ingen bra idé. En 35 meters häck bör ju etablera sig jämt och vara enhetlig till sitt utseende. Därför är det ännu viktigare är det att man väljer ett enhetligt plantmaterial som är i god kondition. Bäst plantmaterial får man om man beställer i god tid från en leverantör man litar på.

Thuja occidentalis kan mycket väl fungera bra i din miljö och det är inte säkert att den behöver täckas. Full sol på våren med marktjäle kan förstås vara ett problem. Är du osäker på marken så välj bort den. Granhäck är en tålig växt som klarar det mesta, men den måste klippas mycket strikt och konsekvent för att bli bra. Å andra sidan gäller det de flesta trädhäckar.

När det gäller växtvalet har jag fyra olika förslag som alla är lämpliga för klippta häckar i den miljö du beskriver. De tre sistnämnda är trädhäckar vilket gör dem mycket bra och täta om de klipps konsekvent och ges en bra etableringsskötsel.

Syren (Syringa vulgaris)
          Glasbjörk (Betula pubescens)
          Vanlig parklind (Tilia x europaea 'Zwarte Linde')
          Oxel (Sorbus intermedia E)
          Gråal (Alnus incana fk Deje E)

En lindhäck är ett djärvt val, men kan bli mycket bra under dylika förhållanden.

Det kan också vara nödvändigt att jordförbättra i samband med planteringen, men viktigast är att vattenförsörjningen är säkrad under de kommande växtsäsongerna.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          katah
          Inlägg 27-04-2006, 15:12
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag har ungefär en lika lång tujahäck som du har tänkt, den är nu 3 år gammal.
          Vi har lerjord och jag funderade också en hel del...
          Tujan tål inte vägsalt, så om du bor längs en hårdsaltad väg bör du ta en fundering till.
          annars har vi klarat bra med massa kosgödsel och utan att behöva täcka!
          ( även om häcken ligger på en riktigt söderläge;)
          det är viktigt att vattna häcken ordentligt sent på hösten , då kan tujan suga in sig massa vatten och är inte så törstig först på vårkanten.

Om man köper plantor från en plantskola så hade i allafall vi ett års garanti. När 10 av våra 120 plantor vissnade bort så fick vi nya istället nästa vår! och de har tagit sig fint.
          Vi satsade på 80-100 cm plantor och de har nu vuxit till 150-180 cm och vi har toppat dom nu.

så visst man måste fundera riktigt noggrant vad som passar bäst för det är en hel del penger man plecerar på en häck. ( Vi gav ca. 10 tusen för 120 plantor (och om jag inte minns fel ) för 40 säckar kogödsel och 40 säckar täckbark sammanlagt)

Citera
          Karrolina
          Inlägg 27-04-2006, 20:26
          Länk hit: #4

Medlem

De plantor vi tittat på är Tuja Brabant. Är det någon skillnad på hur den skulle trivas jämfört med occidentalis?

Anledningen till att vi ville ha just tuja är för att den är vintergrön, blir en snygg mur och så gillar inte rådjuren den. Vi har massor av sånna! wink.gif Jag vet att rådjuren ska gilla oxel så det går bort för oss. Men annars så är kanske de förslag som Big Gardener ett bättre alternativ? Jag känner mig helt vilsen nu...

Det finns en här i området som har en tujahäck och det har gått bra utan vintertäckning och det är söderläge precis som hos oss. Skillnaden är att deras tomt är terasserad så just där häcken står kanske det inte är lerjord?

Vägsalt behöver vi inte vara rädda för eftersom det är en häck mellan grannen och oss. Men å andra sidan vill jag i ett senare skede byta ut vresroshäcken som vi har mot vägen. Fast jag tror att dom sandar här, inte saltar..

Usch, nu blev det här jättejobbigt......

sad.gif

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 28-04-2006, 09:57
          Länk hit: #5

Medlem

Så ska du inte känna. Se det hela istället som en fantastisk möjlighet du har att bygga upp en fantastisk häck i ett fantastiskt läge! Söderläge och lerjord är i grund och botten ofta ett bra odlingsläge.

Thuja kan mycket väl fungera bra och mycket hänger på etableringen och, som katah skriver, etableringsbevattningen. Thuja är en relativt vattenkrävande växt med ytliga rötter. När man planterar nytt är rotsystemet litet i förhållande till antal blad/barr och därför måste plantorna stödbevattnas för att etablera sig bra. En växtbädd som är torr eller slarvigt gjord kan leda till solbränna och döda grenar på våren. Men gör man ordentligt från början minskar risken för det. Som jag skrev innan kan soligt söderläge och lerjord var problematiskt för Thuja, men det måste inte vara det förutsatt att växterna har ordentligt med vatten och tillräcklig växtbädd för rötterna att sprida sig i. Vad man bör tänka på när det gäller Thuja är också att den inte är överförtjust i alltför basisk jord men måste inte ha särskilt sur jord heller.

Thuja occidentalis 'Brabant' är en klonad selektion av vanlig Thuja occidentalis. Den har ett lite mer upprätt växtsätt och lite bättre grön färg. När det gäller klippt häck och thuja föredrar jag personligen vanlig sticklingsförökad Thuja occidentalis då den är lite härdigare och formar sig mer tacksamt vid klippning än vad 'Brabant' gör. Men det är en smakfråga.

--------------------
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Karrolina
          Inlägg 28-04-2006, 15:41
          Länk hit: #6

Medlem

Ok. Om vi bestämmer oss för tuja skulle det funka med den "vallgrav" vi har grävt nu på ca 50 cm djup och 50 bredd? Och ordentligt med vatten.

Jag ska försöka se det här som ett roligt projekt. Grejen är att vi har så mycket annat med husrenovering och småbarn. Men egentligen är jag väldigt intresserad av trädgård. Iallafall i teorin eftersom det här är vårt första år i hus! smile.gif

Big Gardener, de förslag du hade (,förutom oxel som jag vet att rådjur gillar och syren som jag vet att dom inte gillar,) vet du vad rådjuren tycker om dom?

Citera
          Mattsson
          Inlägg 29-04-2006, 20:14
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 160
          Medlem nr: 6 501

OJ! Jag tänker nog inte låtsas om att jag läst den här tråden....!

Vi ser fram emot vår andra sommarsäsong här i huset, och liksom förra året gjorde vi ingenting med vår thuja-häck. I år funderar jag på att vattna lite extra vid de plantor som står nära en björk, för dom växer en smula långsammare ser det ut som.

Antingen är vi turskallar eller så har förra ägaren planterat så bra att vi åkt räkmacka hittills, och snart kommer vår häck sluta växa, för den växer så fint och snabbt utan att vi gjort ett pillemuck.

Tyvärr vet jag inte vilken sort det är, inte heller vilken jord (verkar vara både lerjord och sand i trädgården, lite olika sådär), men som sagt, annars mår den fint! Sitter i östläge och får mycket sol på sig men den blir inte bränd.

Självklart ska ni tänka efter noga innan ni planterar, det är ju som ni säger mycket dyrt och jobbigt om det blir fel, men jag har som sagt, hittills bara haft bra erfarenheter av thuja!

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 10-05-2006, 11:20
          Länk hit: #8

Medlem

Karrolina: Ledsen för det sena svaret. Vad rådjuren äter specifikt av det jag har föreslagit vill jag inte uttala mig om, men vad jag vet är att de äter det mesta om de bara är tillräckligt hungriga.

Jg har tänkt lite på mina förslag och kommit fram till att jag glömde ta med Måbär, Ribes alpinum som förslag. Den skulle säkert fungera mycket bra också.

--------------------
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Karrolina
          Inlägg 10-05-2006, 18:53
          Länk hit: #9

Medlem

Tack för svaret. Det blev tuja ändå. Jag har pratat med olika plantskolor och åkt runt lite i trakten och kommit till slutsatsen att det nog ska gå bra.

Så nu är det bara att hålla tummarna!

Tuja äter ju inte rådjuren iallafall...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 01:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon